Σύμφωνα με τη ρύθμιση που προωθεί το ΥΠΕΝ, οι εκτάσεις αυτές θα είναι επιδοτούμενες από τον ΟΠΕΚΕΠ χωρίς δικαίωμα μεταβίβασης.
Μέσα στο επόμενο διάστημα θα είναι έτοιμη από το υπουργείο Περιβάλλοντος η νομοθετική ρύθμιση για τις εκχερσωμένες εκτάσεις, η οποία με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, θα είναι έτοιμη έως τα τέλη Νοεμβρίου να εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές προκειμένου να δοθεί λύση για 1.3000.000 στρέμματα εκχερσωμένων εκτάσεων σε όλη την Ελλάδα.
Κατά τις ίδιες πηγές, η βασική κατεύθυνση του νέου σχεδιασμού του ΥΠΕΝ είναι οι εκτάσεις αυτές να είναι επιδοτούμενες από τον ΟΠΕΚΕΠ (Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων). Κι αυτό επειδή, πάνω από 1.000.000 αγρότες καλλιεργούν σήμερα εκχερσωμένες εκτάσεις παίρνοντας επιδοτήσεις που συμβάλλουν στην αγροτική οικονομία.
Οπως διευκρινίζουν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, με τη νέα νομοθετική ρύθμιση για τις εκχερσωμένες εκτάσεις, δεν αλλάζει ο χαρακτήρας αυτών των εκτάσεων. Κι αυτό σημαίνει πως μόνο οι επαγγελματίες αγρότες θα μπορούν να τις χρησιμοποιούν και για όσο διάσημα λαμβάνουν τις επιδοτήσεις, χωρίς να έχουν το δικαίωμα της μεταβίβασης. Σημειώνεται πως οι εκχερσωμένες εκτάσεις στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία από το ΥΠΕΝ, ανέρχονται σε 1.900.000 στρέμματα. Πρόκειται για εκτάσεις που καλλιεργούνται χωρίς να διαθέτουν διοικητικές πράξεις νόμιμης αλλαγής χρήσης (π.χ. παραχώρησης), που στις αεροφωτογραφίες του 1945 φαίνονται ως δασικές, και όσοι τις εκμεταλλεύονται εισπράττουν, όπως προαναφέρθηκε, εδώ και δεκαετίες, κοινοτικές επιδοτήσεις.
Ειδική μελέτη
Προκειμένου να συνταχθεί η νέα νομοθετική ρύθμιση για τις εκχερσωμένες εκτάσεις, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχει εκπονηθεί ειδική μελέτη στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την οποία, «τεκμηριώνεται», όπως λένε, πως η προωθούμενη ρύθμιση «είναι για το κοινωνικό συμφέρον». Σε αυτήν την οικονομοτεχνική μελέτη, περιγράφονται αναλυτικά η συνεισφορά των εκχερσωμένων εκτάσεων στο τοπικό ΑΕΠ ανά περιφέρεια, οι θέσεις εργασίας που δημιουργούν, αλλά και το σύνολο των επιδοτήσεων που έχει δοθεί τα τελευταία 30 χρόνια. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στις προτάσεις που έχουν συμπεριληφθεί στην ειδική μελέτη είναι και η ύπαρξη τεκμηρίου κυριότητας πριν από το 2000.
Υπενθυμίζεται πως το 2019, το Συμβούλιο της Επικρατείας με τις αποφάσεις που εξέδωσε, ακύρωσε τις διατάξεις του 2014 και του 2017, με τις οποίες είχε δοθεί η δυνατότητα εξαγοράς εκχερσωμένων δασικών εκτάσεων έναντι χρηματικού τιμήματος. Για την ιστορία, οι αιτήσεις που είχαν κατατεθεί ξεπερνούσαν τις 200 χιλιάδες. Και αυτός είναι ο λόγος, που ο γενικός γραμματέας Δασών Κωνσταντίνος Αραβώσης σε πρόσφατες δηλώσεις, τόνισε πως θα πρέπει να υπάρχει ασφάλεια ως προς την συνταγματικότητα της ρύθμισης λαμβάνοντας υπόψη τις συνολικές επιπτώσεις της ρύθμισης στην κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον.
Ο σχεδιασμός
Σημειώνεται πως η προωθούμενη ρύθμιση για τις εκχερσωμένες εκτάσεις είναι συνέχεια άλλων δυο ρυθμίσεων που επεξεργάστηκε το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η πρώτη αφορά τους δασωμένους αγρούς και η δεύτερη (και πρόσφατη) αφορά την ψήφιση διάταξης (στον νόμο 4986/2022) που αποχαρακτηρίζει εκτάσεις που έχουν χαρακτηριστεί αναδασωτέες, όταν στους δασικούς χάρτες εμφανίζονται να μην αποτελούν κατά χαρακτήρα και μορφή δάση ή δασικές εκτάσεις.
Οι εκτάσεις αυτές εξαιρούνται υποχρεωτικά της αναδάσωσης και εκδίδονται αποφάσεις με τις οποίες ανακαλούνται ή τροποποιούνται οι σχετικές αποφάσεις κήρυξής τους ως αναδασωτέων, ενώ το Δημόσιο δεν προβάλει δικαιώματα κυριότητας.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»