Η διαχείριση των σκουπιδιών στην Χαλκίδα, την Εύβοια και την Στερεά Ελλάδα, καθώς η διαχείριση γίνεται σε περιφερειακό επίπεδο, για άλλη μία φορά βρίσκεται σε αδιέξοδο.
Στις 15 Μαρτίου 2023 οι τοπικοί παράγοντες μεταξύ των οποίων και ο Περιφερειάρχης έφυγαν χαρούμενοι από την σύσκεψη με τον τότε Υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη γιατί ο Υπουργός υποσχέθηκε την κατασκευή των δύο Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) της Στερεάς μεταξύ των οποίων και της Χαλκίδας και μάλιστα με Δημόσια Δαπάνη. Σήμερα οι ίδιοι τοπικοί παράγοντες έχοντας αποδεχθεί σιωπηρά την ακύρωση της κατασκευής της ΜΕΑ Χαλκίδας με δημόσια δαπάνη φέρονται να είναι έτοιμοι να αποδεχθούν ακόμη και την αντικατάσταση της προβλεπόμενης στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΣΑ) ΜΕΑ Χαλκίδας με ιδιωτική ΜΕΑ που χωροθετείται στην Αυλίδα και η οποία θα κατασκευαστεί για να πάρει στα σκουπίδια 21 Δήμων της Στερεάς αλλά η προοπτική της είναι και τα σκουπίδια της Αττικής.
Οι μάσκες έχουν πλέον πέσει!!!
Επιλογή της Κυβέρνησης εξαρχής ήταν η ματαίωση κάθε προοπτικής χρηματοδότησης τουλάχιστον της ΜΕΑ Χαλκίδας με δημόσια δαπάνη. Οδηγούσαν τα πράγματα έτσι ώστε η επιλογή της ιδιωτικής ΜΕΑ να γίνει μονόδρομος.
Στο πλαίσιο αυτής της μεθόδευσης έπρεπε να κατασκευάσουν υπαίτιους για να «ξεκαρφωθούν» αυτοί. Ο Γενικός Γραμματέας Διαχείρισης Απορριμμάτων και ο Περιφερειάρχης έχουν αναλάβει αυτή την «εργολαβία» και αποδίδουν ευθύνες στο προσωπικό του ΦΟΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας. Τα γεγονότα όμως τους διαψεύδουν. Τίποτε δεν μπορεί να κρύψει την μεθόδευση και την βούληση να δώσουν την διαχείριση σε ισχυρό ιδιώτη επενδυτή, ο οποίος μάλιστα έχει ήδη αναπτύξει το σχέδιό του.
Όλα αυτά κατά παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία που προβλέπει μόνο τη διαχείριση ως δημόσιο έργο και τον Περιφερειακό Σχεδιασμό (ΠΕΣΔΣΑ) που δεν προβλέπει τις ιδιωτικές ΜΕΑ.
Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός, σύμφωνα με τον νόμο, εκπονείται και υλοποιείται από τον ΦΟΔΣΑ αλλά εγκρίνεται από το Περιφερειακό Συμβούλιο. Η Περιφέρεια δεν είναι θεατής στην διαχείριση των στερεών αποβλήτων ούτε «υποστηρικτής» των Δήμων ή ακόμη χειρότερα «κυνηγός» εργολαβιών όπως διατείνεται και επιθυμεί ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας. Το Περιφερειακό Συμβούλιο είναι το μόνο όργανο της Περιφέρειας που έχει αποφασιστική αρμοδιότητα για τον σχεδιασμό και συνεπώς οφείλει να έχει λόγο όταν ο εγκεκριμένος σχεδιασμός δεν εφαρμόζεται ή παραβιάζεται.
Η παράταξή μας προτείνει την διεξαγωγή ειδικής (εννοείται μονοθεματικής) συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου με την συμμετοχή της Διοίκησης του ΦΟΔΣΑ αλλά και των υπηρεσιών του έτσι ώστε να διασαφηνιστούν οι αιτίες που ανατρέπουν τον ισχύοντα Περιφερειακό Σχεδιασμό, να αποφανθεί το Συμβούλιο αρνητικά χωρίς αστερίσκους για την προοπτική της ιδιωτικής ΜΕΑ αλλά και το ενδεχόμενο ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων σε μονάδες τσιμεντοβιομηχανίας ή σε ιδιωτικές μονάδες καύσης, να καταγγελθεί η μεθόδευση που ματαίωσε την εφαρμογή του Περιφερειακού Σχεδιασμού.
Ως προς την προσωρινή λύση της διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων της Κεντρικής και Νότιας Εύβοιας συμφωνούμε στην κατασκευή ΧΥΤΑ στην θέση που χωροθετείται η ΜΕΑ Χαλκίδας παρότι οι ΧΥΤΑ έχουν προ πολλού απαγορευτεί. Η κατασκευή του ΧΥΤΑ συγχωρείται μόνο εάν κατασκευαστεί η ΜΕΑ Χαλκίδας όπως προγραμματίζεται στον Περιφερειακό Σχεδιασμό.
Ομοίως ζητάμε να εφαρμοστεί ο Περιφερειακός Σχεδιασμός όπως ισχύει και για τις ΜΕΑ Λαμίας και Άμφισσας.
Τέλος, ενόψει του νέου Περιφερειακού Σχεδιασμού που εκπονεί ο ΦΟΔΣΑ το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να οργανώσει ουσιαστική διαδικασία διαβούλευσης και εντέλει έγκρισής του αλλά και να καθιερώσει διαδικασίες ελέγχου της εφαρμογής.