Στην επιτάχυνση των έργων που βρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης αλλά και των συμβάσεων για τα έξι μεγάλα έργα νέας γενιάς, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ που θα διασυνδέσουν τα λιμάνια με το σιδηροδρομικό δίκτυο στοχεύει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, βάζοντας μάλιστα φιλόδοξα χρονοδιαγράμματα.
Όπως σημείωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, κατά την ενημέρωση δημοσιογράφων για τα πεπραγμένα του 2021 στόχος είναι να προχωρήσουν με γρήγορες διαδικασίες τα έξι μεγάλα έργα που προωθούνται με τη διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου εντός της χρονιάς και στο πρώτο τρίμηνο του 2023 να υπογραφτούν οι συμβάσεις.
Για να γίνει αυτό θα πρέπει μέσα στο επόμενο δίμηνο, οι επιτροπές των έξι διαγωνισμών, που αθροίζουν το μεγαλύτερο πακέτο έργων του ελληνικού σιδηροδρόμου να έχουν ολοκληρώσει το Πρώτο Πρακτικό.
Στη συνέχεια θα προχωρήσει το πιο απαιτητικό στάδιο της διαδικασίας που περιλαμβάνει τη διαβούλευση με την ΕΡΓΟΣΕ και όλους τους ενδιαφερόμενους για να βρεθεί η βέλτιστη λύση για το κάθε έργο.
Υπενθυμίζεται ότι τα έξι έργα είναι η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες (προϋπολογισμού 1,68 δισ. ευρώ), η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο (1,07 δισ. ευρώ), η επέκταση της προαστιακής γραμμής για τη διασύνδεση της Ραφήνας (383 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (391 εκατ. ευρώ), η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής Ρίο-Νέος Λιμένας Πατρών (477 εκατ. ευρώ) και η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ (53,5 εκατ. ευρώ).
Σε αυτή την διαδικασία, η ΕΡΓΟΣΕ θα έχει την βοήθεια έξι εξωτερικών συμβούλων – project managers που θα αναλάβουν την εύρεση της βέλτιστης λύσης, τον έλεγχο των μελετών εφαρμογής και την επίβλεψη.
Ο εκσυγχρονισμός του Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Η δυσκολία του στοιχήματος που έχει βάλει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ για αυτά τα νέα έργα τονίζεται και από την ιστορία των σιδηροδρομικών έργων στη χώρας, που χαρακτηρίζεται από πολυετείς καθυστερήσεις και με “καμπάνες” από την ΕΕ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πολύπαθη σύμβαση 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης και Τηλεδιοίκησης σε τμήματα του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, μια περιπέτεια και μετρά ήδη μια δεκαετία. Αποτελεί δε και το μεγαλύτερο πρόβλημα που κλήθηκε να λύσει η σημερινή διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ.
Μετά την επανενεργοποίησή της το 2020, έχουν ήδη παραδοθεί στον ΟΣΕ προς χρήση τα τμήματα: Πλατύ – Θεσσαλονίκη, ΣΚΑ – Οινόη και Σιδηροδρομικός Σταθμός Παλαιοφάρσαλου, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
Η ολοκλήρωση αυτής της εργολαβίας μέχρι το τέλος του έτους θα ανοίξει και το δρόμο ώστε το ταξίδι από την από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη με τρένο να γίνεται σε 3 ώρες και 15 λεπτά και θα σημάνει το τέλος των ενεργών εργολαβιών στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας.
Τα υπόλοιπα έργα
Σε διάφορες φάσεις βρίσκονται οι μειοδοτικοί διαγωνισμοί, συνολικού ύψους 515,3 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησαν τα προηγούμενα δύο χρόνια από την ΕΡΓΟΣΕ, οι οποίοι αφορούν κυρίως στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου με την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών.
Ειδικότερα, για το έργο επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο Ροδοδάφνη – Ρίο συντάσσεται ήδη από την Επιτροπή Διαγωνισμού το Β’ Πρακτικό. Στο ίδιο στάδιο, βρίσκονται ακόμα η δεύτερη φάση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και η ηλεκτροκίνηση για το τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα.
Επίσης, στο Ελεγκτικό Συνέδριο έχει σταλεί προς έγκριση η σύμβαση ηλεκτροκίνησης του Κιάτο – Ροδοδάφνη, ενώ για δύο έργα έχει σταλεί η συντάσσεται αντίστοιχα πρόσκληση για την υπογραφή της σύμβασης.
Πρόκειται για την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στη γραμμή Λάρισα – Βόλος και για την εγκατάσταση σημαδότησης στο Θεσσαλονίκη – Ειδομένη.
Όπως σημείωσε ο κ. Βίνης λόγω της μεγάλης γεωγραφικής διασποράς των έργων και της ανάγκης υποβοήθησης της εταιρείας στην υλοποίηση και την εποπτεία των έργων που είναι σε εξέλιξη και ξεπερνούν σε αξία τα 800 εκατ. ευρώ, η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά στην πρόσληψη ενός Construction Manager μέσω ανοιχτού διαγωνισμού.
kostaskets@capital.gr