Κατά 270 εκατομμύρια ευρώ ήταν αυξημένος ο τζίρος των ελληνικών σούπερ μάρκετ στο εννεάμηνο του 2022, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Market View της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου συνεχίζουν να διατηρούν και να αυξάνουν τους τζίρους τους -μετά και τα δύο έτη, 2020 και 2021, της πανδημίας– και ταυτόχρονα το καταναλωτικό κοινό συνεχίζει να πληρώνει τις συγκεκριμένες ανατιμήσεις με αποτέλεσμα οι πωλήσεις τους να συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου της φετινής χρονιάς οι πωλήσεις στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά ήταν αυξημένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι κατά 4,5% από τα 6 δισ. ευρώ το 2021 στα 6,27 δισ. ευρώ το 2022. Το ποσοστό αύξησης του 4,5% αποτελεί απόρροια των ανατιμήσεων που έχουν περάσει στα ράφια οι επιχειρήσεις λιανικής το τελευταίο χρονικό διάστημα λόγω και του αυξημένου κόστους λειτουργίας που καλούνται να αντιμετωπίσουν. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι ο τζίρος μόνο για τον Σεπτέμβριο αυξήθηκε κατά 11,1%.
Τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη αύξηση τιμών
Οι κατηγορίες προϊόντων που παρουσιάζουν την εντονότερη αύξηση τιμών είναι τα γαλακτοκομικά με 9,3%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 6,8%, τα μαγειρικά συμπληρώματα με 10,8%, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής με 10,5%, τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού με 7% και τα λοιπά προϊόντα φροντίδας σπιτιού με 6,9%.
Να σημειωθεί ότι, όπως πρόσφατα είχαμε αναφέρει σε ρεπορτάζ του Capital.gr, η εικόνα δεν είναι ίδια σε επίπεδο όγκου κατανάλωσης, καθότι οι πωλήσεις σε αυτόν τον τομέα είναι μειωμένες κατά περίπου 8%. Πρόκειται μάλιστα για τον δείκτη που αντικατοπτρίζει με σαφήνεια ότι η ζήτηση μειώνεται παρά το γεγονός ότι ο τζίρος αυξάνεται λόγω των αναπροσαρμογών στις τιμές. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία της IRI, τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε εμφανίστηκε το μεγαλύτερο χάσμα των τελευταίων μηνών για τα σούπερ μάρκετ μεταξύ των πωλήσεων σε αξία που κινούνται ανοδικά και των πωλήσεων σε όγκο που κινούνται πτωτικά.
Τη μεγαλύτερη συμβολή στο τζίρο των επιχειρήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου στην εξεταζόμενη περίοδο έχουν τα τρόφιμα με 81,1%, ακολουθούν τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης με 9,2% και τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού με 7,9%, ενώ ένα ποσοστό 1,8% του τζίρου προέρχεται από λοιπές κατηγορίες.
Από τις επιμέρους βασικές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, τα τρόφιμα σε επίπεδο εννεαμήνου παρουσιάζουν την μεγαλύτερη αύξηση των πωλήσεών τους με ποσοστό 4,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Ακολουθούν τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς με 2,4% και τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού με 0,5%.
Αντίστοιχα, σε όρους τεμαχίων που πουλήθηκαν, τα τρόφιμα έχασαν πωλήσεις κατά -0,6%, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς κατά -4,7% και τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού κατά -5,9% σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία της IRI. Ο βασικός λόγος για τον οποίο τα προϊόντα παρουσιάζουν μείωση των πωλήσεών τους σε όγκο, είναι η ακρίβεια των αγαθών που σε αρκετές περιπτώσεις δρα αποτρεπτικά για τους καταναλωτές στο να αγοράσουν κάτι.
Τα προϊόντα με την μεγαλύτερη αύξηση τζίρου
- Συσκευασμένα τρόφιμα: 6,9%
- Σνακ: 5,2%
- Γαλακτοκομικά: 4,3%
- Κατεψυγμένα τρόφιμα: 1,5%
- Μαγειρικά συμπληρώματα: 10%
- Μη αλκοολούχα ποτά: 4,3%
- Προϊόντα ατομικής υγιεινής: 5,5%
Τα προϊόντα με την μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων σε τεμάχια
- Γαλακτοκομικά: -4,6%
- Κατεψυγμένα: -4,9%
- Αλκοολούχα: -5,6%
- Προϊόντα ατομικής περιποίησης και ομορφιάς: -4,8%
- Προϊόντα ατομικής υγιεινής: -4,5%
- Καθαριστικά – απορρυπαντικά: -6,3%
- Άλλα προϊόντα φροντίδας σπιτιού: -5,5%
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, η οποία στο εννεάμηνο του 2022 είναι ανοδική κατά 12,8% με το μερίδιό τους επί των συνολικά πωλούμενων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ να έχει ανέλθει στο 15,9% σε σύγκριση με 14,8% που ήταν το 2021.
capital.gr