Με την εκλογή του προεδρείου ξεκινά σήμερα το μεσημέρι τις εργασίες της η επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος. Αν και η προηγούμενη πλειοψηφία της Βουλής επέμεινε στην μη τροποποίηση συνταγματικών διατάξεων που θα επέφεραν μεγάλες αλλαγές στη χώρα (πχ. Ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων), εντούτοις και τώρα η αλλαγή συγκεκριμένων άρθρων προς την μια ή άλλη κατεύθυνση μπορεί να προκαλέσει βαρύνουσες πολιτικές εξελίξεις.
Συνολικά πρόκειται να τροποποιηθούν κάτι λιγότερο από 50 άρθρα. Μεταξύ αυτών ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, (υπάρχει καθολική συμφωνία για την αλλαγή του) η βουλευτική ασυλία, διατάξεις που σχετίζονται με την λειτουργία των ανεξάρτητων αρχών, αλλά και με τα δικαιώματα κοινοβουλευτικών μειοψηφιών.
Ωστόσο στην κορυφή του ενδιαφέροντος παραμένουν οι διατάξεις που αφορούν την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας (άρθρο 32), αλλά και τον εκλογικό νόμο (άρθρο 54) για τις οποίες κυβέρνηση, αλλά και τα επιτελεία των κομμάτων (ιδιαίτερα της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ) τις συνδέουν άμεσα με την επικράτηση τους, έναντι του αντιπάλου τους. Αλλά και το Κίνημα Αλλαγής ως τρίτη πολιτική δύναμη κάνει τους υπολογισμούς και τους σχεδιασμούς του που θα το φέρουν σε καλύτερη θέση στο μέλλον.
Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας
Η
τροποποίηση του συγκεκριμένου άρθρου είχε ψηφιστεί με ευρεία πλειοψηφία
(224 βουλευτές) από την προηγούμενη Βουλή. Συνέπεια τούτων είναι να
χρειαστούν μόλις 151 βουλευτές στην σημερινή Βουλή για να «κλειδώσει» η
τροποποίηση του.
Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι τα τρία κόμματα έχουν ταυτόσημες απόψεις.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε μακρόσυρτες διαδικασίες έξι μηνών και τελικά εκλογή ΠτΔ από τον λαό.
Αντίθετα η ΝΔ έχει ρίξει τον πήχη για την εκλογή του στους 151
βουλευτές (σήμερα το όριο είναι στους 180) προκειμένου να αποφευχθούν οι
πρόωρες εκλογές.
Το ΚΙΝΑΛ από την πλευρά του θεωρεί ότι η εκλογή
του Προέδρου της Δημοκρατίας πρέπει ν γίνεται με διευρυμένη πλειοψηφία
λόγω και του θεσμικής του ιδιότητας.
Πάντως και ο Κυριάκος
Μητσοτάκης που δεν φαίνεται να εξετάζει την αύξηση του πλαφόν για την
εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, υπογραμμίζει με κάθε ευκαιρία ότι
έχει ως στόχο η επιλογή του να τύχει ευρείας κοινοβουλευτικής
πλειοψηφίας.
Στο σημείο αυτό μάλιστα υπάρχουν σενάρια που φέρουν τον
Πρωθυπουργό να μην κλείνει την πόρτα στην επιμονή του ΚΙΝΑΛ να
προέρχεται ο επόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας από την Κεντροαριστερά.
Εκλογικός νόμος
Πολιτικοί
αναλυτές συνέδεαν τον ελιγμό του Πρωθυπουργού με την αρχική του
επιδίωξη να καταργήσει την απλή αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ μέσω της
συνταγματικής οδού.
Σύμφωνα με πληροφορίες το Μαξίμου μελετούσε το
ενδεχόμενο να μείωνε στους 180 (από τους 200 βουλευτές που απαιτούνται
σύμφωνα με το Σύνταγμα) για να ισχύσει ο εκλογικός νόμος από τις
επόμενες εκλογές. Αν το πετύχαινε αυτό με την σύμπραξη και του ΚΙΝΑΛ (ΝΔ
158 +22 του ΚΙΝΑΛ) τότε θα άνοιγε ο δρόμος για να αλλάξει χωρίς κανένα
άγχος ο εκλογικός νόμος του ΣΥΡΙΖΑ.
Όμως η απροθυμία του ΚΙΝΑΛ να
συμπράξει με την ΝΔ λόγω και των εσωτερικών του αντιθέσεων οδήγησε τον
Κυριάκο Μητσοτάκη από την ΔΕΘ να διαχωρίσει πλήρως την Συνταγματική
Αναθεώρηση από τον εκλογικό νόμο.
Τι μένει; Να υπάρξει προσέγγιση των δύο κομμάτων όταν ξεκινήσει η συζήτηση για την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Η κυβερνητική παράταξη, αλλά και το Κίνημα Αλλαγής τάσσονται υπέρ της κατάργησης της απλής αναλογικής, αλλά και στην ενίσχυση του πρώτου κόμματος με το μπόνους των βουλευτών με βάση το εκλογικό του ποσοστό. Βέβαια ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιδιώκει το μάξιμουμ του μπόνους όταν το πρώτο κόμμα αγγίξει το 40%. Αντίθετα η Φώφη Γεννηματά ζητούσε πάνω από 40%.
Σύμφωνα με πληροφορίες δεν αποκλείεται να υπάρξουν αμοιβαίες υποχωρήσεις.
Όμως και στην περίπτωση που υπάρξει σύμπλευση απαιτούνται να βρεθούν
200 βουλευτές για να ισχύσει από τις επόμενες εκλογές ο νέος εκλογικός
νόμος. Κάτι που για να επιτευχθεί χρειάζεται να υπερψηφίσουν Βελόπουλος
και Βαρουφάκης με δεδομένο ότι ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ τάσσονται υπέρ της απλής
αναλογικής. Σε διαφορετική περίπτωση το Μαξίμου έχει διαμηνύσει ότι όταν
έρθει το πλήρωμα του χρόνου δεν υπάρχει άλλη επιλογή πλην των διπλών
εκλογών.