Τα πάνω – κάτω έρχονται στον τρόπο εξέτασης των υποψήφιων οδηγών και στο πώς θα χορηγείται το δίπλωμα οδήγησης, με το νομοσχέδιο που είναι έτοιμο να κατατεθεί στη Βουλή. Η κυβέρνηση υιοθετεί το αμερικανικό μοντέλο που δίνει τη δυνατότητα σε 17χρονα να οδηγούν αλλά με κάποιες προϋποθέσεις, όπως την υποχρεωτική παρουσία ενός ενηλίκου.
Το πρόσφατο τραγικό περιστατικό με τα τρία 15χρονα που πήραν το αυτοκίνητο χωρίς δίπλωμα και σκοτώθηκαν στην Κυπαρισσία, δημιουργεί προβληματισμό ως προς την εκπαίδευση που πρέπει να παίρνουν τα παιδιά.
Πώς θα παίρνουν δίπλωμα οδήγησης οι 17χρονοι οδηγοί
Με βάση το νομοσχέδιο οι 17χρονοι οδηγοί θα μπορούν να καθίσουν στο τιμόνι αφού πρώτα περάσουν από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, ενώ το κανονικό δίπλωμα θα εκδίδεται όταν κλείσουν τα 18 και πάλι μετά από πρακτική εξέταση. Επιπλέον, σύμφωνα με Τα Νέα, περιλαµβάνει την πλήρη χρήση ψηφιακών οπτικοακουστικών µέσων σε κάθε στάδιο της εξεταστικής διαδικασίας, ενώ προβλέπει ελέγχους και επιθεωρήσεις όλων των εµπλεκοµένων.
Ο ανήλικος υποχρεούται σε ασφαλιστική κάλυψη µε ευθύνη έναντι τρίτων λόγω σωµατικής βλάβης ή ζηµιών, περιλαµβανοµένης και της χρηµατικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης. Ο ενήλικος που θα τον συνοδεύει θα πρέπει να είναι ηλικίας τουλάχιστον 30 ετών, κάτοχος άδειας οδήγησης επί µία πενταετία και να µην του έχει καταλογιστεί κανένας βαθµός ποινής στο point system για χρονικό διάστηµα ενός έτους.
Με τη συµπλήρωση των 18 ετών ο ενδιαφερόµενος θα µπορεί να λάβει την κανονική άδεια οδήγησης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχει υποπέσει σε παραβάσεις για τις οποίες καταλογίζονται βαθµοί ποινής στο Σύστηµα Ελέγχου Συµπεριφοράς Οδηγών.
Στις σκέψεις που υπάρχουν είναι και ο ανήλικος να έχει τη δυνατότητα πριν τα 18 έτη να οδηγεί για διάστημα έξι μηνών ή 100 ωρών, εκ των οποίων οι 10 μπορούν να πραγματοποιηθούν μια ώρα μετά τη δύση του Ηλίου.
Το λεγόμενο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης προβλέπει για άτομα 17 ετών εκπαίδευση από ειδικό εκπαιδευτή, διεξαγωγή θεωρητικής εκπαίδευσης και βεβαίωση από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών.
Ποιος θα είναι ο τρόπος εξέτασης για το δίπλωμα οδήγησης
Κατά την εξέταση των υποψηφίων κάθε εκπαιδευτικό όχηµα θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση για συνεχόμενη σύνδεση µε το κέντρο ελέγχου του υπουργείου.
Εντός του οχήµατος πρέπει να τοποθετείται κάµερα µε µικρόφωνο που θα απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καµπίνα του οχήµατος ή τις θέσεις ανάβασης των µοτοσικλετών, σε αδιάλειπτη σύνδεση µε το κέντρο ελέγχου. Η θεωρητική εξέταση και η δοκιµασία προσόντων θα µεταδίδονται σε πραγµατικό χρόνο και θα καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών µέσων, απεικονίζοντας τον χώρο, τους συµµετέχοντες, το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήµατος και το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται. δίπλωμα οδήγησης
Οι υποψήφιοι οδηγοί θα υποβάλλονται πρώτα σε θεωρητική εξέταση και µόνο εφόσον αυτή είναι επιτυχής θα ακολουθεί η δοκιµασία προσόντων και συµπεριφοράς.
Η πρακτική εξέταση θα διενεργείται σε δύο στάδια, την ίδια ηµέρα. Στο πρώτο στάδιο θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) και εφόσον αυτό ολοκληρωθεί µε επιτυχία, θα ακολουθεί η εξέταση στις ειδικές δοκιµασίες. Αν ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, θα επανεξετάζεται και στο πρώτο.
Οι εξεταστές για το δίπλωμα οδήγησης και οι… καμπάνες!
Η δοκιµασία προσόντων και συµπεριφοράς θα διενεργείται µόνο από έναν εξεταστή, χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή εντός του οχήµατος, ενώ και στα δίκυκλα οι υποψήφιοι θα είναι µόνοι τους επί της εκπαιδευτικής µοτοσικλέτας.
Ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο θα προκύπτει µέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης πριν από την εξέταση κάθε σταδίου, ενώ οι εξεταστές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης.
Μεγάλες καμπάνες επιβάλλουν οι νέες ρυθμίσεις και για όσους παρεμποδίζουν ή αλλοιώνουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα αφαιρούνται –μεταξύ άλλων – από τους εκπαιδευτές και τις σχολές οδηγών οι σχετικές άδειες.
Οι παραβάσεις που σχετίζονται µε τη διαδικασία χορήγησης διπλωµάτων θα διαχωριστούν σε τρεις κατηγορίες: τις πολύ σοβαρές, στις οποίες θα συµπεριληφθούν η δωροδοκία και η αλλοίωση των αποτελεσµάτων εξέτασης, τις σοβαρές και τις ελαφρές.
Υπενθυμίζεται ότι λόγω κινητοποιήσεων των εξεταστών δεν διενεργούνται εξετάσεις εδώ και καιρό με αποτέλεσμα να είναι εγκλωβισμένοι πάνω από 40 χιλιάδες υποψήφιοι οδηγοί.