Σε ισραηλινά χέρια η ΕΛΒΟ – Δήλωση Σταϊκούρα

Αλλαγή σελίδας σήμερα για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), καθώς υπογράφηκε στη Θεσσαλονίκη η μεταβίβαση της επιχείρησης στους Ισραηλινούς των PLASAN-SK Group. Δηλαδή στην Κοινοπραξία που τον περασμένο Ιούλιο κατέθεσε τη μοναδική δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση της προβληματικής βορειοελλαδίτικης επιχείρησης.

Το συνολικό τίμημα ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ, η εξόφληση θα γίνει σε τρεις δόσεις, ενώ ήδη έχει καταβληθεί η πρώτη.

Μέσω της ΕΛΒΟ, η Κοινοπραξία, στην οποία εκτός από τους Ισραηλινούς των PLASAN-SK Group συμμετέχει και ο Έλληνας επιχειρηματίας Αριστείδης-Ανάργυρος Γλύνης, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο έχει option να συμμετάσχει με ποσοστό έως 21%, αποκτά ευρωπαϊκό «διαβατήριο».

Στο επιχειρησιακό σκέλος, σύμφωνα με το business plan των Ισραηλινών, η νέα ΕΛΒΟ συνδέει την επόμενη ημέρα της με τρία ώριμα προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου που σκοπεύει να «χτυπήσει» και με αντίστοιχα έργα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική. Μόνο από τα έργα στην Ελλάδα θα μπορούσαν να εισρεύσουν στα ταμεία της πάνω από 4,5 δισ. ευρώ τα επόμενα 10 χρόνια.

Το πρώτο πρόγραμμα αφορά στην παραγωγή 1.000 λεωφορείων (συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρικών λεωφορείων) για τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα (650-750 λεωφορεία) και Θεσσαλονίκη (250-350 λεωφορεία). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ).

Το δεύτερο αφορά τον σχεδιασμό και την παραγωγή 10.000 νέων στρατιωτικών οχημάτων 4×4 και 6×6 (θωρακισμένα και μη), βάρους 5 τόνων για τις ανάγκες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Το πρόγραμμα αναμένεται να έχει συνολικό προϋπολογισμό 4-5 δισ. ευρώ, θα διαρκέσει 10 έτη και εκτιμάται πως θα ξεκινήσει εντός των επόμενων 5 ετών.

Το τρίτο σχετίζεται με την επισκευή και αναβάθμιση 1.200 θωρακισμένων οχημάτων Μ1117 που παραχωρήθηκαν από τις ΗΠΑ στον Ελληνικό Στρατό.


Επιπλέον η νέα ΕΛΒΟ στοχεύει σε αντίστοιχα προγράμματα σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική, που θα εκκινήσουν εντός της επόμενης πενταετίας. Όπως είναι η παραγωγή 1.400 ελαφρά θωρακισμένων οχημάτων 4×4 για τις ανάγκες του ρουμανικού Υπουργείου Άμυνας προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ και η παραγωγή 1.000 ελαφρά θωρακισμένων οχημάτων 4×4 για τις ανάγκες του ιρακινού Υπουργείου Άμυνας προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ.

Για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του εργοστασίου της ΕΛΒΟ στη Σίνδο, η Κοινοπραξία έχει δεσμευτεί πως θα επενδύσει 28 εκατ. ευρώ, ενώ εκτιμά πως στο πέμπτο έτος λειτουργίας η εταιρεία θα απασχολεί σχεδόν 600 άτομα.

Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών της νέας ΕΛΒΟ, το βασικό σενάριο της Κοινοπραξίας προβλέπει πωλήσεις από το δεύτερο έτος υλοποίησης του business plan και κέρδη από το τρίτο.

Το δεύτερο έτος εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασιών της θα αγγίξει τα 17,111 εκατ. ευρώ για να φθάσει στα 192,079 εκατ. ευρώ το πέμπτο έτος και από ζημιές 2,4 εκατ. ευρώ το πρώτο έτος υλοποίησης του business plan εκτιμάται ότι το πέμπτο έτος θα εμφανίσει κέρδη προ φόρων 40,226 εκατ. ευρώ.

Η δήλωση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα για τη σημερινή υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης της ΕΛΒΟ έχει ως εξής:

Υπεγράφη, σήμερα, μετά από πολυετείς ατελέσφορες διαδικασίες, η σύμβαση μεταβίβασης της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) στους νέους μετόχους.

Ολοκληρώνεται έτσι, με επιτυχία, μία μακρά και δύσκολη διαδικασία.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΛΒΟ, μια εταιρεία με μεγάλη ιστορία στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, είχε τεθεί σε ειδική εκκαθάριση από το 2014.

Στο διάστημα που ακολούθησε, διενεργήθηκαν, χωρίς αποτέλεσμα, δύο δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, ένας τον Απρίλιο του 2017 και ένας τον Αύγουστο του 2017. Ενώ, τον Φεβρουάριο του 2019 διενεργήθηκε ακόμα ένας διαγωνισμός, με ελεύθερη διαπραγμάτευση, που όμως ούτε αυτός τελεσφόρησε.

Τον Μάρτιο του 2020, ο ειδικός εκκαθαριστής προχώρησε εκ νέου σε δημόσια πρόσκληση διεξαγωγής του διαγωνισμού εκποίησης βασικών περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, με ελεύθερη διαπραγμάτευση.

Ως όρος του διαγωνισμού, λόγω και του τομέα δραστηριοποίησης της εταιρείας, επιφυλάχθηκε στο Δημόσιο το δικαίωμα να μετέχει στη νέα εταιρεία κατά ποσοστό 21%.

Μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο, αφήσαμε πίσω μας έξι χρόνια παλινωδιών και άκαρπων διαδικασιών και η ΕΛΒΟ σήμερα γυρίζει σελίδα. Τα καταφέραμε!

Πλέον, η εταιρεία μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και συνολικά για την εθνική οικονομία, καθώς και πόλο στήριξης της τοπικής κοινωνίας, με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας.

Σχετικά