Online σεμιναρίων/μαθημάτων για το Ρεμπέτικο από την  Ένωση Μικρασιατών Θήβας

Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την παρακολούθηση online σεμιναρίων/μαθημάτων για το Ρεμπέτικο

Η Ένωση Μικρασιατών Θήβας σε συνεργασία με το Σύλλογο Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου και την Ένωση Κάτω Παναγιάς Μικράς Ασίας υλοποιεί δράση διαφύλαξης και ανάδειξης Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς με τίτλο: «Ρεμπέτικο: Ρίζες, τόποι, όργανα» υπό την Αιγίδα και με την Υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η δράση ανατρέχει στις απαρχές της εμφάνισης/διαμόρφωσης του Ρεμπέτικου στην Αν. Μεσόγειο & τα Βαλκάνια (μέσα 19ου αιώνα – 1922) & μέχρι την εμφάνιση της Τετράδας του Πειραιά στην δεκαετία του 1930.

Στο πλαίσιο της Α΄ φάσης της δράσης θα λάβουν χώρα 5 κύκλοι online σεμιναρίων με χρήση της πλατφόρμας Zoom.

1. Μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού. (Διδασκαλία Χάρης Σαρρής)

Μάθημα, διάρκειας δύο (2) ωρών, που προσφέρει μια εισαγωγή στην μεθοδολογία της σωστικής αποτύπωσης οπτικοακουστικού υλικού. Το σεμινάριο εστιάζει, στις τεχνικές συντήρησης και ψηφιοποίησης πρωτογενούς υλικού (έγγραφα, φωτογραφίες, ηχητικό και οπτικοακουστικό υλικό) αλλά και στην μεθοδολογία της τεκμηρίωσης του παραπάνω υλικού.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 94

2. Εισαγωγή στην διεξαγωγή συνέντευξης. (Διδασκαλία Χάρης Σαρρής)

Εργαστήριο διάρκειας τεσσάρων (4) ωρών, που αφορά στην μεθοδολογία διεξαγωγής συνέντευξης σχετικά με το ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές. Εισαγωγή στην τέχνη της συνέντευξης, συνδυάζοντας εργαλεία της προφορικής ιστορίας, της βιογραφικής εθνογραφίας και της εθνομουσικολογίας. Ειδικός λόγος θα γίνει για τις θεματικές γύρω από τις οποίες θα πρέπει να εστιάσει μια σχετική συνέντευξη, καθώς και για τη μεθοδολογία επεξεργασίας, αποδελτίωσης, σχολιασμού και αξιολόγησης του σχετικού υλικού.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 94

3. Στις διαδρομές του Ρεμπέτικου. (Διδασκαλία Χάρης Σαρρής)

Σεμινάριο διάρκειας δύο (2) ωρών για το Ρεμπέτικο και τις αστικές λαϊκές μουσικές, από τα μέσα περίπου του 19ου αιώνα ως και το 1922. Με σημείο αφετηρίας τις πρώιμες ηχογραφήσεις των αρχών του 20ου αιώνα, θα ιχνηλατηθούν μουσικά ρεύματα και τάσεις που συναντήθηκαν στα πολυπληθυσμιακά και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα των πόλεων-λιμανιών όπως η Σμύρνη και η Κωνσταντινούπολη. Ειδικός λόγος θα γίνει για τον αντίκτυπο που είχε η Μικρασιατική Καταστροφή και η Ανταλλαγή στις αστικές λαϊκές μουσικές.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 94

4. Το μαντολίνο στις αστικές λαϊκές μουσικές της Σμύρνης: μια εισαγωγή. (Διδασκαλία: Μαριάνθη Κοίλια)

6 μαθήματα, διάρκειας μιάμισης ώρας το καθένα (σύνολο: 10 ώρες)

Σκοπός των μαθημάτων είναι να μελετηθούν κάποιες ψηφίδες του «κόσμου του μαντολίνου». Τα μαθήματα θα δομηθούν γύρω από δύο άξονες. 1. την εκμάθηση επιλεγμένων κομματιών στη διάρκεια των διαδικτυακών συναντήσεων, δίνοντας έμφαση σε ειδικές τεχνικές και υφολογικά στοιχεία. 2.  την διασύνδεση και την θεώρηση των διδαγμένων κομματιών μέσα από σχετικό πραγματολογικό υλικό: ηχογραφήσεις εποχής, φωτογραφικό και οπτικοακουστικό υλικό, βιβλιογραφία.

Αφορά: μαθητευόμενους και ερασιτέχνες, κατά κύριο λόγο, μουσικούς, οι οποίοι παίζουν ή θέλουν να μάθουν μαντολίνο, αλλά και μουσικοί που παίζουν άλλα όργανα (πχ μπουζούκι).

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 24 μόνον για τα μέλη των μουσικών ομάδων των 3 συνεργαζόμενων συλλόγων.

Διαθέσιμες θέσεις παρατηρητών: 70

5. Η κιθάρα στο ρεμπέτικο πριν τον Μάρκο Βαμβακάρη. (Διδασκαλία: Κώστας Μουστάκας)

6 μαθήματα, διάρκειας μιάμισης ώρας το καθένα (σύνολο: 10 ώρες)

Η πρακτική ανάγκη που η κιθάρα μπήκε στις ορχήστρες της εποχής και η λειτουργικότητά της. Γιατί επιλέχθηκε και τι αντικατέστησε. Η τεχνική δυσκολία που ανέλαβε και οι δεξιοτεχνικές απαιτήσεις της μουσικής που εκπροσωπούσε. Οι πρώτοι κιθαρίστες, ορχήστρες και μοναχικοί κιθαρίστες. Οι δύο τεχνικές της κιθάρας, επιτεύγματα της και παραλείψεις. Ο απόηχος στην εποχή μας, γιατί δεν επικράτησε σαν κύριο όργανο στην πορεία. Προοπτικές και παραλείψεις της ελληνικές κουλτούρας για το ρεμπέτικο. Η κιθάρα συνδετικός Κρίκος Ανατολής και Δύσης.

Αφορά: μαθητευόμενους και ερασιτέχνες, κατά κύριο λόγο, μουσικούς, οι οποίοι παίζουν ή θέλουν να μάθουν κιθάρα.

Διαθέσιμες θέσεις μαθητών: 24 μόνον για τα μέλη των μουσικών ομάδων των 3 συνεργαζόμενων συλλόγων.

Διαθέσιμες θέσεις παρατηρητών: 70

Περισσότερα στοιχεία για το περιεχόμενο των σεμιναρίων και τους διδάσκοντες μπορείτε να βρείτε εδώ: https://mikrasiatesthivas.wordpress.com/

   

Εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής στα online σεμινάρια με email στην διεύθυνση: m.c.thivas22@gmail.com

Κοινοποίηση:

syllogosmikrasiatwn@gmail.com μόνον για τα μέλη του Συλλόγου Μικρασιατών Ερμούπολης Σύρου

ή

info@katopanagia.gr μόνον για τα μέλη της Ένωσης Κάτω Παναγιάς Μικράς Ασίας

Στο email σας δηλώστε όνομα, επώνυμο, αν γνωρίζεται κάποιο όργανο – και σε τι επίπεδο – και τον αριθμό ή τους αριθμούς, ενός ή περισσότερων σεμιναρίων που θέλετε να παρακολουθήσετε.

Μετά τις 15 Οκτωβρίου 2022 θα προωθηθεί στους ενδιαφερόμενους σχετικό link σύνδεσης στην πλατφόρμα Zoom για την παρακολούθηση των σεμιναρίων.

Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας για την κάλυψη του αριθμού των διαθέσιμων θέσεων.

Τα σεμινάρια θα αποθηκευτούν ψηφιακά και θα τεθούν στην διάθεση του κοινού μέσα από το site του Δικτύου Μικρασιάτης https://mikrasiatis.gr/  καθώς επίσης μέσα από το site και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της δράσης «Ρεμπέτικο: Ρίζες, τόποι, όργανα» και των συνεργαζόμενων φορέων.

Σχετικά