Η λέξη τέλεια και όλες οι λέξεις που ανήκουν στην ίδια οικογένεια με κυνηγούν από μικρή ηλικία και με ταλαιπωρούν μέχρι και σήμερα. Συνήθιζε να μου λέει η δασκάλα στο σχολείο:
- Aγόρι μου, η έκθεσή σου θα ήταν τέλεια αν δεν είχες κάνει κάποια εκφραστικά λάθη…
Στην ενημέρωση των γονέων ο Διευθυντής έλεγε:
- H συμπεριφορά σου είναι αρκετά καλή. Θα μπορούσε να είναι τέλεια στο βαθμό που δεν παρασυρόσουν από τους συμμαθητές σου.
Από τότε αυτή η λέξη μου φάνταζε κάτι πολύ δύσκολο και άπιαστο, ακατόρθωτο. Κόπιαζα να την πλησιάσω – έστω και ασυνείδητα – αλλά διαρκώς απομακρυνόταν. Στις διαπροσωπικές σχέσεις, στις επαγγελματικές συναλλαγές, εν γένει στην καθημερινότητά μου η τελειότητα δεν συμβάδιζε μαζί μου. Πάντοτε υπήρχε κάτι για να μου υπενθυμίζει το ατελές της προσπάθειάς μου ή το τέλειο σε ανάλογες προσπάθειες άλλων.
Κατά τον Αριστοτέλη η τελειότητα επέρχεται μέσω του εθισμού. Εθιζόμουν και εγώ με τη σειρά μου σε καλές πράξεις αλλά μάταια. Η αναπόφευκτη σύγκρισή μου με άλλους – που κόπιαζαν λιγότερο και είχαν καλύτερο αποτέλεσμα- με πλήγωνε.
Ώσπου ήρθε η εποχή του τέλεια… όπου και να σταθείς, ακούς αυτή την λέξη… Στο περίπτερο ο περιπτεράς σου απαντά τέλεια για τα ψιλά που του έδωσες. Στην καφετέρια ο σερβιτόρος σου απαντά τέλεια για την παραγγελία που του έδωσες. Στον αθλητισμό ο προπονητής σε παροτρύνει με το τέλεια για την προσπάθειά σου. Οι γονείς για την παραμικρή σου κίνηση σου προσφέρουν απλόχερα τη λέξη τέλεια…
Πώς περάσατε τα Χριστούγεννα; Tέλεια…
Χωρίζεις με την σύντροφό σου μετά από 15 χρόνια γάμου με 3 παιδιά και σου απαντά ο φίλος σου… «τέλεια, θα κάνουμε ζωάρα».
Αδυνατείς να πληρώσεις το υπέρογκο ποσό λογαριασμού ρεύματος του σπιτιού και σου απαντά ο εκπρόσωπος του παρόχου, «τέλεια, θα το ρυθμίσουμε σε δόσεις ή θα βρούμε ένα άλλο πιο οικονομικό πρόγραμμα»…oπότε, σταμάτησα και εγώ να κυνηγώ με μανία την κ. τέλεια. Συμβιβάστηκα με την α-τέλεια του κόσμου και του εαυτού μου.
Τελικά, ή όλα είναι τέλεια ή πρέπει να βάλουμε μια τελεία και να επαναπροσδιορίσουμε το περιεχόμενο του όρου αναζητώντας το πραγματικό νόημα της τελειότητας.
Λάζαρος Ι. Κόλλιας
Εκπαιδευτικός