Οι εταιρείες που πρωταγωνιστούν στην παραδοσιακή αγορά – Αναλυτικά τα μερίδια όπως τα καταγράφει η Επιτροπή Ανταγωνισμού – Ποιος είναι ο «Βασιλιάς της Ιδιωτικής Ετικέτας» – Τι αποκαλύπτει η εξέλιξη των τιμών
Κι όμως η εταιρεία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις Φέτας στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ένας Συνεταιρισμός!
Όπως αποκαλύπτει η χαρτογράφηση που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην αγορά αδιαμφισβήτητος leader στην αγορά είναι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων κόντρα στην γενικότερη αντίληψη που υπήρχε για «μονομαχία» μεταξύ της «Οπτιμα» (Ήπειρος) της οικογένειας Παντελιάδη και της «Δωδώνη» της CVC, λαμβάνοντας και το μεγαλύτερο μερίδιο απ’ τις πωλήσεις 249 εκατ. ευρώ που έγιναν μέσα απ’ τα δίκτυα των 11 μεγαλύτερων αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ της χώρας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέδωσαν οι 11 αλυσίδες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προκύπτει ότι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων με «ναυαρχίδα» τη βαρελίσια Φέτα που παράγει, ελέγχει το 15-20% της αγοράς τόσο ως προς την αξία, όσο και ως προς την ποσότητα. Το ενδιαφέρον στοιχείο εδώ είναι πως κατ’ ουσία η επιτυχία αυτή του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων στηρίζεται στο μεγάλο και αποτελεσματικό δίκτυο καταστημάτων της «Σκλαβενίτης», αφού τα προϊόντα του τα διαθέτει κατ’ αποκλειστικότητα στις «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη»!
Ακολουθεί η «Όπτιμα» ΑΕ της οικογένειας Παντελιάδη με το γνωστό brand «Ήπειρος» συγκεντρώνοντας το 10-15% των συνολικών πωλήσεων Φέτας. Τρίτη «δύναμη» εμφανίζεται η Γαλακτοβιομηχανία «Δωδώνη» με μερίδιο 10-15% επί της αξίας των συνολικών πωλήσεων και 5-10% στον όγκο.
Μάλιστα ως προς την εξέλιξη των μεριδίων των τριών μεγαλύτερων προμηθευτών Φέτας κατά την περίοδο που διεξήχθη η έρευνα (1/2/2023 – 30/6/2024) η «Όπτιμα» κατάφερε να αυξήσει το μερίδιο της από περίπου 5- 10% σε περίπου 10-15% παρουσιάζοντας όμως διακυμάνσεις. Αντίθετα, το μερίδιο της «Δωδώνη» μειώθηκε από περίπου 10-15% στο 5-10%.
Από εκεί και έπειτα μερίδια ως 5% κατέχουν οι εταιρείες: «Βαλμάς», «Simos Food», «Νταμπίζας», «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», «Α.ΒΙ.ΓΑΛ.», «First Quality», «Νικ. Τσατσουλης», «Γαλακτοκομική Τριπόλεως», «Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου», και «Καράλης». Μάλιστα, σύμφωνα με τη χαρτογράφηση, τέσσερις εξ αυτών και συγκεκριμένα η «Νταμπίζας», η «Βαλμάς», η «Simos Food» και η «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», εμφανίζονται να έχουν αυξήσει σταδιακά τα μερίδια τους, κυρίως εντός του 2024.
Συνολικά οι 13 παραπάνω προμηθευτές, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας στη χώρα. Το υπόλοιπο 30% ελέγχεται από περίπου 135 μικρότερους προμηθευτές. Ως εκ τούτου, όπως παρατηρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, «από τον αριθμό των προμηθευτών και την διάταξη των μεριδίων διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των Σούπερ Μάρκετ στη Φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση».
Επώνυμο προϊόν vs Ιδιωτικής Ετικέτας
Σύμφωνα με την έρευνα ο καταναλωτής προτιμά να αγοράζει επώνυμο προϊόν. Συγκεκριμένα το 80% των πωλήσεων το 2023 αφορούσε επώνυμη Φέτα και 20% προϊόντα Ιδιωτικής Ετικέτας. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της έρευνας (2/2023-6/2024) η μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν εμφανής. Μία τάση που συνεχίστηκε και στο α’ εξάμηνο του 2024.
Συγκεκριμένα σε διάστημα σχεδόν ενάμιση έτους (1/2/23-31/6/2024), ο όγκος των πωλήσεων επώνυμων προϊόντων μειώθηκε από περίπου 85% στην αρχή της υπό εξέταση περιόδου, στο 79% στο τέλος της, αντίστοιχα ο όγκος πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε από 15% σε περίπου 21%.
Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας σε αξία, ενώ στη Φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
Σε ο,τι αφορά την Ιδιωτική Ετικέτα, οι 13 μεγαλύτεροι «παίκτες» του κλάδου έκαναν το 93% των συνολικών πωλήσεων PL. «Βασιλιάς της Ιδιωτικής Ετικέτας» στέφθηκε η εταιρεία «Η. Νταμπίζας» ο οποίος αποτελεί και το σημαντικότερο προμηθευτή ελέγχοντας το 15-20% τόσο ως προς την αξία όσο και ως προς τον όγκο των πωλήσεων.
Ακολουθούν η «Βιομηχανία Γάλακτος Λέσβου» και η «Γαλακτοκομική Τριπόλεως» (10-15% ως προς την αξία και ποσότητα). Στην συνέχεια της κατάταξης βρίσκονται 5 εταιρίες με εύρος μεριδίων μεταξύ 5-10% ως προς την αξία και ποσότητα. Συγκεκριμένα πρόκειται για τις: «Ελληνικά Γαλακτοκομεία», «Αβραμούλη», «Simos Food», «L.A. Farm», και «Εβροφάρμα».
Πωλήσεις 244 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της χαρτογράφησης που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, το 2023 μέσα απ’ το δίκτυο καταστημάτων των 11 μεγαλύτερων αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ της χώρας πραγματοποιήθηκαν πωλήσεις Φέτας συνολικού ύψους 244,1 εκατ. ευρώ, από 214,4 εκατ. ευρώ το 2022. Έτσι οι πωλήσεις Φέτας αποτέλεσαν το 2% των συνολικών πωλήσεων που είχαν οι 11 αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ πέρυσι. Όπως παρατηρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της αξίας των πωλήσεων Φέτας κυμάνθηκε σε 14% τόσο για το 2022 όσο και για το 2023, ενώ το Α΄ εξάμηνο του 2024 μειώθηκε στο 3% σε ετήσια βάση.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία τα «λοιπά τυριά» έφθασαν σε πωλήσεις τα 855,5 εκατ. ευρώ, το 7% των συνολικών πωλήσεων των 11 αλυσίδων, και τα «λοιπά γαλακτοκομικά» τα 782,2 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 6% επί των συνολικών πωλήσεων των Σούπερ Μάρκετ.
Πόσο επηρέασε το «Καλάθι του Νοικοκυριού»
Σύμφωνα με την έρευνα το Καλάθι του Νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού. Κατά την περίοδο αναφοράς (Φεβρουάριος 2023- Ιούνιος 2024) το Καλάθι του Νοικοκυριού στη Φέτα διαμορφώθηκε σε 31 εκατ. ευρώ και σε 3,6 εκατ. κιλά Φέτας, και αποτελεί το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων Φέτας των 11 Σούπερ Μάρκετ.
Η εξέλιξη των τιμών
Ενδιαφέρουσα είναι η εξέλιξη των τιμών που καταγράφει η Επιτροπή Ανταγωνισμού:
*Στα ζυγιζόμενα προϊόντα, εκτός Καλαθιού Νοικοκυριού :
– Οι τιμές των επώνυμων προϊόντων κυμάνθηκαν από περίπου 10,4 έως 10,9 ευρώ κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Οι τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (διακεκομμένη μπλε γραμμή) κυμάνθηκαν από περίπου 9,8 έως 11,1 ευρώ.
– Παρατηρείται ότι στα ζυγιζόμενα προϊόντα εκτός Καλαθιού Νοικοκυριού, η ιδιωτική και η επώνυμη ετικέτα κινούνται στο ίδιο εύρος τιμών μεταξύ 10 -11 ευρώ ή μεταξύ 11,3-12,4 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
*Στα ζυγιζόμενα προϊόντα, εντός Καλαθιού Νοικοκυριού:
– Οι τιμές των επώνυμων προϊόντων κυμάνθηκαν από περίπου 8 έως 9 ευρώ κατά την εξεταζόμενη περίοδο. Οι τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κυμάνθηκαν από περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ παρουσιάζοντας μεγαλύτερη μεταβλητότητα.
– Παρατηρείται ότι και στα εντός Καλαθιού Νοικοκυριού προϊόντα, για τη ζυγιζόμενη Φέτα, επώνυμη και ιδιωτική ετικέτα κινούνται επίσης στο ίδιο επίπεδο, μεταξύ 8-9 ευρώ (με κάποιες εξαιρέσεις στην αρχή και το τέλος της περιόδου) ή μεταξύ 9-10,2 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
– Τα εντός Καλαθιού Νοικοκυριού προϊόντα παρουσιάζουν χαμηλότερη τιμή σε σχέση με τα έκτος Καλαθιού Νοικοκυριού (περί τα 2-3 ευρώ) αλλά δεν υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση τιμής μεταξύ επωνύμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα.
– Η διαφορά τιμής προϊόντων (εκτός vs εντός καλαθιού) διαχρονικά αυξάνει κατά την περίοδο αναφοράς για τα επώνυμα και για τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα. Στα τελευταία η διαφορά αυτή είναι μεγαλύτερη και οφείλεται στην χαμηλότερη τιμή εντός καλαθιού
*Στα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός Καλαθιού Νοικοκυριού:
– Κατά την εξεταζόμενη περίοδο, οι τιμές των επώνυμων προϊόντων κυμάνθηκαν περίπου στα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Επιπλέον, οι τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κυμάνθηκαν από περίπου 9,5 -10,5 ευρώ ή μεταξύ 10,7 έως 11,9 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, αρκετά χαμηλότερα συγκριτικά με τα επώνυμα προϊόντα.
• Ανάλογη διαφορά τιμής (κατά 2,5 ευρώ περίπου), μεταξύ επωνύμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, δεν παρατηρήθηκε στα ζυγιζόμενα προϊόντα, όπου οι τιμές κινήθηκαν στο ίδιο εύρος.
*Στα συσκευασμένα προϊόντα, εντός Καλαθιού Νοικοκυριού:
– Οι τιμές των επώνυμων προϊόντων κυμάνθηκαν από περίπου 7,9 έως 9,8 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Οι τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κυμάνθηκαν από περίπου 7,9 έως 8,9 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
– Γενικά οι τιμές των επωνύμων προϊόντων και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, εντός Καλαθιού Νοικοκυριού, γι’ αυτή την κατηγορία δεν παρουσίασαν αξιοσημείωτη απόκλιση μεταξύ τους και κυμάνθηκαν στο εύρος τιμών μεταξύ 8,9 και 11,1 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
– Η διαφορά τιμής προϊόντων (εκτός vs εντός καλαθιού) διαχρονικά αυξάνει κατά την περίοδο αναφοράς για τα επώνυμα προϊόντα, και διαμορφώνεται περί τα 4,5 ευρώ . Αντίθετα, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρατηρείται σταθερή διαφορά τιμής (εκτός vs εντός καλαθιού), ύψους περίπου 1,50 ευρώ.
Πηγή: newmoney