H EAB βγαίνει στην αντεπίθεση για τα καθηλωμένα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας

Εδώ και χρόνια η Πολεμική Αεροπορία ταλανίζεται από τις χαμηλές διαθεσιμότητες των C-130, ένα θέμα, με το οποίο στο enikos.gr έχουμε ασχοληθεί αρκετές φορές τα τελευταία 2 χρόνια.

Τα τελευταία χρόνια η ΕΑΒ έχει μετατραπεί σε πάρκινγκ των C-130, παρά το γεγονός ότι η Πολεμική Αεροπορία πληρώνει κάθε χρόνο δεκάδες εκατομμύρια υποτίθεται για την συντήρησή τους.

Η γκρίνια έχει ενταθεί τους τελευταίους μήνες γύρω από την απραξία, με πολλούς να στοχεύουν ακόμη και την ηγεσία του υπουργείου. Αυτή τη στιγμή 10 C-130, 17 Phantom F-4 και 3 ελικόπτερα Super Puma, βρίσκονται… παρκαρισμένα στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για εργασίες συντήρησης και κανείς δεν έχει να απαντήσει με ένα χρονοδιάγραμμα παράδοσης τους.

Παρά το γεγονός ότι τον περασμένο Ιανουάριο φάνηκε ότι έβγαινε λευκός καπνός για τουλάχιστον 3 αεροπλάνα, τα οποία θα αποστέλλονταν στο Ισραήλ​ για να βγουν από το καθεστώς του χρόνιου παροπλισμού, φτάσαμε μια ανάσα από το καλοκαίρι κι ακόμη η μία αναβολή διαδέχεται την άλλη.

Χαρακτηριστικό της καθυστέρησης που παρατηρείται από την ΕΑΒ είναι και το αντίστοιχο θέμα με τους κινητήρες, που είχαμε κατ’ αποκλειστικότητα παρουσιάσει στο enikos.gr τον Ιούλιο του 2021.

Ένα C-130H βρισκόταν καθηλωμένο χωρίς κινητήρες στο υπόστεγο του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών (ΚΕΑ) της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ) στην 112 Πτέρυγα Μάχης (ΠΜ) της Ελευσίνας.

Η αντεπίθεση της ΕΑΒ

Η διοίκηση της ΕΑΒ με ένα μακροσκελές κείμενο βγαίνει στην αντεπίθεση με αφορμή δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, τα οποία παρουσιάζουν την εταιρεία να… χωλαίνει. Η επικριτική στάση μετά τις πληροφορίες ότι βρίσκεται προ των πυλών συνεργασία με ιδιώτη – που δεν κατονομάζεται – για την συντήρηση των αεροσκαφών, έφερε την εταιρεία να εκδίδει ανακοίνωση στην οποία επισημαίνει ότι βρίσκεται σε μια ανοδική πορεία ανάπτυξης, αναφέροντας συγκεκριμένα:

• Αναβαθμίζει, τηρώντας αυστηρά το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος, ογδόντα τρία (83) F-16 σε επίπεδο Viper και μέσα στο 2022 θα παραδώσει οκτώ (8) αεροσκάφη έναντι των συμβατικών έξι (6).

• Παραδίδει συνεχώς τα δύσκολα για συντήρηση πυροσβεστικά αεροσκάφη στην Πολεμική Αεροπορία, ώστε να υπάρχει πλήρης κάλυψη της πυροσβεστικής περιόδου. Φέτος, δε, θα αποδοθούν περισσότερα αεροσκάφη σε σχέση με το παρελθόν.

• Εκτελεί το πολύ δύσκολο πρόγραμμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών αεροναυτικής επιτήρησης P-3 Orion.

• Εξάγει, ως υποκατασκευαστής της Lockheed Martin, το 30% των F-16 και των C-130 για την παγκόσμια αγορά και με τον τρόπο αυτό συντελεί, ως εξαγωγική βιομηχανία, στην εισροή συναλλάγματος στη χώρα. Πρόσφατα, δε, υπέγραψε επέκταση αυτών των συμβάσεων κατά 190 εκατ. ευρώ.

• Αυξάνει τους ρυθμούς της εκπαιδευτικής της δραστηριότητας, εκτελώντας προγράμματα εκπαίδευσης εκατομμυρίων ευρώ σε μαθητές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Μπαχρέιν. Επενδύει 15 εκατ. ευρώ σε νέες εγκαταστάσεις και δρομολογεί την ακαδημαϊκή και γεωγραφική επέκταση των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων.

• Συνεργάζεται με Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα της χώρας για την έρευνα και ανάπτυξη εθνικών προϊόντων, καθώς και για την προώθηση της τεχνολογίας στην Ελλάδα.

• Αναπτύσσει Μη Επανδρωμένα Εναέρια Οχήματα (UAV), τα οποία στη συνέχεια θα κατασκευάζει και θα διαθέτει στη διεθνή αγορά.

• Εισέρχεται στον χώρο του Διαστήματος ξεκινώντας με τη συναρμολόγηση και στη συνέχεια με την κατασκευή μικροδορυφόρων.

Όπως επισημαίνει η διοίκηση, η εταιρεία έχει ξεκινήσει διαδικασίες προσλήψεως προσωπικού, προκειμένου να γεφυρώσει το μεγάλο κενό που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 2010, όταν ο αριθμός των εργαζομένων έφτασε στο χαμηλό των 1.300. Σήμερα, με προσλήψεις που διενεργήθηκαν μέσα στο 2021, ο αριθμός των εργαζομένων ανέρχεται στα 1.700 άτομα, ενώ με την τελευταία τρέχουσα προκήρυξη θα ξεπεράσει τα 2.000 άτομα μέσα στο 2022.

Μάλιστα προτάσσει το γεγονός ότι “με το συνολικό ανεκτέλεστό της που φτάνει στα 840 εκατ. ευρώ και με άριστες προοπτικές να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, με τα προγράμματά της και τις τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές της, δημιουργεί και προσφέρει νέες υψηλής ειδίκευσης θέσεις εργασίας, με σκοπό να δώσει ευκαιρίες στους νέους της Ελλάδος”, αναφέροντας ότι «ήδη η Εταιρεία έχει αντιστρέψει τα ζημιογόνα της αποτελέσματα και προσφέρει, με κερδοφορία, στην Εθνική Οικονομία».

Ως προς τα πρόσφατα «καταστροφολογικά δημοσιεύματα σε ορισμένα ΜΜΕ» όπως τα χαρακτηρίζει η διοίκηση, που αφορούν στο πρόγραμμα της παράδοσης ικανού αριθμού αεροσκαφών C-130 στην Πολεμική Αεροπορία, επισημαίνει τα εξής:

– Τα αεροσκάφη είναι άκρως απαραίτητα για την Εθνική Ασφάλεια και την Άμυνα της χώρας. Ιδιαίτερα, δε, μετά την ένταση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και τον πόλεμο στην Ουκρανία, είναι εθνική ανάγκη να αποκατασταθεί το αξιόπλοο αυτών των αεροσκαφών.

– Τα αεροσκάφη από το 2015 και μετά παρέμειναν εν αναμονή συντήρησης στο αεροδρόμιο της Τανάγρας και στην ΕΑΒ, προφανώς με απόφαση και ευθύνη των τότε κρατούντων, παρότι οι ανάγκες της Πολεμικής μας Αεροπορίας ήταν επιτακτικές.

– Η ΕΑΒ και η σημερινή της διοίκηση, με αίσθημα ευθύνης, προέκρινε μια αυτονόητη λύση, όπως εφαρμόζεται σε όλο τον κόσμο και σε άλλες εταιρείες, του εποχικού εργολαβικού προσωπικού, για να αποκαταστήσει με τον ταχύτερο ρυθμό την εθνική ανάγκη της διαθεσιμότητας των C-130. Ύστερα από αλλεπάλληλες συσκέψεις με την ηγεσία του υπουργείου Άμυνας, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΑΒ εξουσιοδοτήθηκε να αναζητήσει τη βέλτιστη λύση.

– Έτσι, σύμφωνα με τον Ν. 4412/2016, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα επίσπευσης των διαδικασιών σε περιπτώσεις άμεσης ανάγκης, όπως είναι η συγκεκριμένη, η ΕΑΒ, κατόπιν λεπτομερούς διερεύνησης της ελληνικής και της διεθνούς αγοράς, κατέληξε σε ελληνική εταιρεία, δίνοντας και εγχώρια προστιθέμενη αξία στο πρόγραμμα. Η εταιρεία αυτή διαθέτει εμπειρία σε μεγάλα αεροσκάφη καθώς και στα C-130 της Σαουδικής Αραβίας και θα χρησιμοποιήσει ιδιώτες πιστοποιημένους μηχανικούς, πρώην στελέχη της ΕΑΒ και της Πολεμικής Αεροπορίας.

– Με την περάτωση του προγράμματος προσλήψεων στην Εταιρεία, θα καταστεί δυνατόν να χρησιμοποιείται αποκλειστικά προσωπικό της ΕΑΒ για τη συντήρηση των αεροσκαφών. Να σημειωθεί, βέβαια, ότι η ΕΑΒ προκήρυξε μέσα στο 2021 εβδομήντα (70) θέσεις τεχνιτών για τη συντήρηση των C-130, ωστόσο καλύφθηκαν μόλις δέκα (10) θέσεις εργασίας, λόγω έλλειψης κρίσιμων ειδικοτήτων για το πρόγραμμα αυτό.

– Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΑΒ, ύστερα από πολλά χρόνια, προμηθεύτηκε για τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας ανταλλακτικά αξίας 17 εκατ. ευρώ μέσα στο 2021 και 8 εκατ. ευρώ μέσα στο 2022 μέχρι σήμερα, ήτοι σύνολο 25 εκατ. ευρώ, τα οποία διαθέτει στα βελτιωμένα πλέον προγράμματα της Πολεμικής Αεροπορίας.

– Η ΕΑΒ στοχεύει να επαναφέρει και να αναπτύξει την πρότερη ικανότητά της για την κάλυψη όλων των C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς και άλλων χωρών. Με τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Συντήρησης C-130, η ΕΑΒ θα κάνει βέλτιστη χρήση του Πιστοποιητικού για την Εργοστασιακή Συντήρηση που διαθέτει από τη Lockheed Martin, ως η μόνη εταιρεία στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.

Εν κατακλείδι, σύμφωνα με την ανακοίνωσή της, «η ΕΑΒ, οι εργαζόμενοι και η διοίκηση λειτουργούν με μόνο γνώμονα το εθνικό συμφέρον και την ανάδειξη των τεράστιων δυνατοτήτων μιας ελληνικής πρωτοπόρου και καινοτόμου αεροπορικής βιομηχανίας με διεθνή εμβέλεια. Όσοι προσπαθούν να σπιλώσουν και να απαξιώσουν την πορεία της θα είναι τραγικά μόνοι. Η ΕΑΒ, το θέλουν δεν το θέλουν, θα προχωρήσει διαθέτοντας όλες τις δυνάμεις της στην εξυπηρέτηση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας».

enikos.gr

Σχετικά