Το γύρο του διαδικτύου κάνουν εικόνες με μουλάρια και γαϊδούρια τα οποία υποχρεώνονται να εργάζονται ατελείωτες ώρες, μέσα στον ήλιο, κουβαλώντας ανθρώπους ή σέρνοντας άμαξες, συνήθως σε δύσκολες διαδρομές, συχνότατα με υπερβολικό βάρος.
Ενα γαϊδουράκι φορτωμένο με ένα ψυγείο σε γραφικό δρόμο της Υδρας, την ώρα που ο υδράργυρος έχει… χτυπήσει κόκκινο: η εικόνα αυτή στις αρχές του μήνα έκανε τον γύρο του Διαδικτύου, με χιλιάδες χρήστες να κάνουν λόγο για βάναυση κακοποίηση των ζώων εργασίας.
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι εικόνες με υπερφορτωμένα γαϊδουράκια να κουβαλούν αποσκευές, έπιπλα, ακόμη και σκουπίδια προκαλούν την έντονη αντίδραση πολιτών και φιλοζωικών οργανώσεων, εικόνες που βγαίνουν και εκτός ελληνικών συνόρων.
Πρόσφατα, η οσκαρική ηθοποιός Αντζέλικα Χιούστον έκανε δημόσια παρέμβαση εκφράζοντας τον αποτροπιασμό της για τη μεταχείριση των γαϊδουριών που μεταφέρουν τουρίστες στη Σαντορίνη. Με αφορμή, λοιπόν, αυτά τα περιστατικά έχει ανοίξει εδώ και μήνες η συζήτηση για το εάν η μεταφορά μεγάλων και βαριών φορτίων πάνω σε ιπποειδή είναι παράδοση ή είναι πράγματι κακοποίηση.
Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου Προστασίας Ιπποειδών Θανάσης Χελιώτης, οι εποχές έχουν αλλάξει, «δεν είμαστε στο 1940, όταν τα ζώα εργασίας είχαν μεγάλη χρησιμότητα. Εν έτει 2023 η πρακτική αυτή είναι αχρείαστη και παρωχημένη και συνεχίζεται ως ατραξιόν σε διάφορες περιοχές της χώρας».
Σύμφωνα, δε, με ανοιχτή επιστολή της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας και του Ελληνικού Συλλόγου Προστασίας Ιπποειδών προς τα αρμόδια υπουργεία και την ΚΕΔΕ, «η κακοποίηση χιλιάδων ιπποειδών (αλόγων, μουλαριών και γαϊδουριών) που υποχρεώνονται να εργάζονται ατελείωτες ώρες, μέσα στον ήλιο, κουβαλώντας ανθρώπους και αποσκευές ή σέρνοντας άμαξες, συνήθως σε δύσκολες διαδρομές, συχνότατα με υπερβολικό βάρος, με κακό εξοπλισμό που μεγαλώνει την κακοποίησή τους, συχνότατα μεγάλης ηλικίας ή άρρωστα, αφυδατωμένα και εξαντλημένα, είναι η πραγματικότητα και οδηγεί συχνά σε βαρύτατους τραυματισμούς, αναπηρίες και θανάτους».
Ρώμη ΚΑΙ Μαγιόρκα
Ηδη, όπως αναφέρεται στην επιστολή που εστάλη πριν από έναν μήνα, δημοτικά συμβούλια σε μεγάλους τουριστικούς προορισμούς όπως η Ρώμη και η Μαγιόρκα πήραν την απόφαση να καταργήσουν τέτοιες μεταφορές με ιπποειδή και άμαξες. «Δεν είναι ούτε γραφικό ούτε ρομαντικό το να εκμεταλλευόμαστε και να εξαντλούμε ανυπεράσπιστα ζώα, να διασκεδάζουμε εις βάρος της ευζωίας και της ζωής τους. Χαρακτηρίζει αρνητικά τον πολιτισμό μας και την εικόνα μας.
Ζητάμε, για το γενικότερο καλό της κοινωνίας μας, τη λήψη μέτρων για την άμεση κατάργηση χρήσης ιπποειδών για τουριστική ατραξιόν και το πέρασμα στη λήξη τέτοιων πρακτικών», καταλήγει.
Την ανάγκη ύπαρξης ενός νομοθετικού πλαισίου που θα καθορίζει τους κανόνες ορθής πρακτικής σε ό,τι αφορά τα ζώα εργασίας τονίζει ο κ. Χελιώτης.
«Εκτός, όμως, από το νομοθετικό πλαίσιο, η πραγματοποίηση συστηματικών ελέγχων αλλά και η βαρύτητα που θα πρέπει να δοθεί στην παιδεία και την ενημέρωση για τα ιπποειδή είναι βασικοί άξονες που θα βοηθήσουν να αλλάξει η κατάσταση».
Από μικρά με πολύ βάρος
Τα γαϊδουράκια από πολύ μικρή ηλικία – σχεδόν από ενάμισι έτους – κι όταν το σώμα τους ακόμη διαμορφώνεται, φορτώνονται με πολύ βάρος, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται το μυοσκελετικό τους σύστημα. «Υπάρχουν επαγγελματίες οι οποίοι ακολουθούν ορθές πρακτικές, που εξασφαλίζουν την ευζωία και την προστασία των ιπποειδών που χρησιμοποιούνται για εργασίες. Δυστυχώς, αυτοί μετριούνται στα δάχτυλα των χεριών», προσθέτει ο κ. Χελιώτης.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος της Υδρας Γιώργος Κουκουδάκης σε δηλώσεις του υποστηρίζει πως τα γαϊδουράκια που εμφανίζονται σε κάποιες από τις φωτογραφίες που διακινούνται στο Διαδίκτυο είναι ζώα εργασίας, «σύμφωνα λοιπόν με τις κείμενες κτηνιατρικές διατάξεις, ένα τέτοιο ζώο μπορεί να κουβαλήσει το 1/5 του βάρους του, δηλαδή γύρω στα 100 κιλά. Μία ηλεκτρική συσκευή δεν ζυγίζει πάνω από 60-70 κιλά.
Ετσι δεν συντρέχουν ούτε νομικοί λόγοι για κακοποίηση ζώου».
Προσθέτει, δε, πως «πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι η Υδρα είναι ένα νησί στο οποίο απαγορεύεται η κυκλοφορία τροχοφόρων, είναι ένα νησί χτισμένο αμφιθεατρικά που εδώ και 300 χρόνια χρησιμοποιεί ζώα εργασίας για όλες τις οικονομικές του δραστηριότητες.
Ετσι είναι πολύ βασικό κάποιος να καταλάβει την τοπική κουλτούρα. Δεν είναι κακοποίηση ζώου, δεν ντρέπομαι να πω ότι αυτό είναι η καθημερινότητα του νησιού».