Φρένο” στις πλασματικές προσφορές και τις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις στοχεύουουν να βάλουν τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε πριν από λίγες μέρες ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, μετά το τέλος της σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις:
1) Μειώνονται οι παροχές προς τα σούπερ μάρκετ και εξασφαλίζονται χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή. Συγκεκριμένα, περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμή στο ράφι. Το συγκεκριμένο μέτρο, το οποίο είναι μόνιμου χαρακτήρα, θα εφαρμοστεί σε: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Πρόκειται για κατηγορίες που εμφανίζουν τις μεγαλύτερες αποκλίσεις και όπου οι προωθητικές ενέργειες που γίνονται έως τώρα παρατηρήθηκε ότι είναι συνήθως πολύ μεγάλης διάρκειας.
Εκείνο που επιχειρείται με το συγκεκριμένο μέτρο είναι στα προϊόντα αυτά να επιτευχθούν σταθερά χαμηλότερες αρχικές τιμές και από εκεί και πέρα εάν επιθυμούν οι εταιρείες να προχωρούν και επιπλέον σε προωθητική ενέργεια. Παράλληλα στόχος είναι να αποτραπούν φαινόμενα παραπλανητικών προσφορών σε περιπτώσεις κυρίως στο «1+1 δώρο», έναν τύπο προωθητικής ενέργειας που εφαρμόζεται συχνά στις συγκεκριμένες κατηγορίες.
Με τη νομοθέτηση του μέτρου και μετά τον Μάρτιο όταν και αναμένεται να εφαρμοστεί, η έκπτωση 50% στην οποία προχωρούσε ο προμηθευτής στο σούπερ μάρκετ θα πρέπει να μειωθεί κατά 30% και η τιμή τιμοκαταλόγου να πέσει στο 15%. Λαμβάνοντας ως παράδειγμα ένα προϊόν προσωπικής φροντίδας το οποίο κοστίζει 7 ευρώ, όταν είναι σε προσφορά «1+1 δώρο» ο καταναλωτής σήμερα πληρώνει 7 ευρώ και αγοράζει δύο προϊόντα. Με το νέο μέτρο, η έκπτωση 50% που έκανε ο προμηθευτής θα πρέπει να μειωθεί κατά 30%, δηλαδή 15%, επομένως η αρχική τιμή του προϊόντος θα πάει στα 5,90 ευρώ. Εφόσον δηλαδή ο καταναλωτής θέλει να αγοράσει ένα προϊόν, θα το πληρώνει φθηνότερα, αντί για 7 ευρώ, στα 5,90 ευρώ.
Στην περίπτωση ωστόσο που θέλει να πάρει δύο προϊόντα, εάν η εταιρεία αποφασίσει σταματήσει την προωθητική ενέργεια 1+1 που «έτρεχε» – αφού πλέον κλήθηκε να ρίξει την αρχική τιμή- ο καταναλωτής θα τα πληρώσει ακριβότερα: 5,90 + 5,90 αντί για 7 ευρώ και για τα δύο που πλήρωνε με την προσφοράς. Αυτό είναι κάτι που μένει να φανεί πώς θα εξελιχθεί και αποτελεί το σημείο για οποίο εκφράζονται έως τώρα οι μεγαλύτερες επιφυλάξεις. Εάν δηλαδή οι εταιρείες και μετά τον περιορισμό του 30%, θα συνεχίσουν με την ίδια ένταση τις προωθητικές ενέργειες πάνω στις μειωμένες τιμές των προϊόντων. Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πάντως ότι εξαιτίας του γεγονότος ότι στην εγχώρια αγορά η πρακτική των προωθητικών ενεργειών είναι έντονη και απόλυτα ενταγμένη στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, είναι δύσκολο να συμβεί, εκτιμώντας πως οι προσφορές από πλευράς των εταιρειών θα συνεχιστούν. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο είναι ζήτημα της εμπορικής πολιτικής που θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα, με βάση τα νέα δεδομένα οι εταιρείες και δεν μπορεί να διασφαλιστεί.
2) Αποτρέπονται αδικαιολόγητες ανατιμήσεις. Δεν επιτρέπεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατίμηση για 3 μήνες. Το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Ο υπουργός διευκρίνισε πως για τους προμηθευτές που θα διατηρούν σταθερές ή θα μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες.
Το συγκεκριμένο μέτρο, το οποίο χαρακτηρίζεται από στελέχη της αγοράς και ως το πιο αποτελεσματικό, θα έχει άμεση εφαρμογή και προβλέπει ότι οι προμηθευτές που πραγματοποιούν ανατιμήσεις, δεν θα επιτρέπεται να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες στα προϊόντα εκείνα στα οποία αυξήθηκε η τιμή τους.
Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι με την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, οι εταιρείες που σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε κάποια ανατίμηση «θα το σκέφτονται πλέον πολύ καλά προτού το πράξουν».
3) Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι για να διασφαλιστεί διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα: υποχρέωνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές (net prices): Το μέτρο αφορά νωπά φρουτα/λαχανικά και κρέατα. Θα επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας.
4) Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν βρεφικό γάλα: το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντος και εμπορικού κέρδους 7%
Να σημειωθεί ότι οι εταιρείες που εισάγουν και εμπορεύονται το βρεφικό γάλα θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τους τιμοκαταλόγους τους, ενώ επανασχεδιασμός θα απαιτηθεί και στο πλαίσιο προσφορών που καταγράφονται καθημερινά στα supermarkets.
Κατά συνέπεια, μέχρι να ολοκληρωθεί η θεσμοθέτηση των νέων μέτρων και να γίνουν οι απαιτούμενες προσαρμογές εκτιμάται ότι θα φτάσουμε στην αρχή της άνοιξης.