Ψηφιακό «σκανάρισμα» των πινακίδων ΙΧ στη «φαρέτρα» της ΑΑΔΕ για να εντοπιστούν όσοι κάνουν κατάχρηση του μέτρου της θέσης του αυτοκινήτου σε ακινησία προκειμένου να γλιτώνουν τέλη, τεκμήρια και φόρους πολυτελείας
Τέλος στα ΙΧ που κυκλοφορούν χωρίς να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Μια νέα εποχή διασταυρώσεων ξεκινά από το φθινόπωρο, σκανάροντας τις πινακίδες όλων των ΙΧ που κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο, για να εντοπιστούν όσοι κάνουν κατάχρηση του μέτρου της θέσης του αυτοκινήτου σε ακινησία προκειμένου να γλιτώνουν τέλη, τεκμήρια και φόρους πολυτελείας.
Με την απόφαση Α.1066/2025 του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, εγκαινιάζεται μια σημαντική αλλαγή στην αντιμετώπιση των ψευδών δηλώσεων ακινησίας οχημάτων. Από 30 Σεπτεμβρίου 2025, οι εταιρείες διαχείρισης διοδίων υποχρεούνται να στέλνουν στην ΑΑΔΕ, καθημερινά ή κάθε εβδομάδα το αγρότερο, τα στοιχεία των πινακίδων όλων των οχημάτων που περνούν από τα διόδια.
Τα στοιχεία αυτά θα διασταυρώνονται αυτόματα με το μητρώο ακινησίας της ΑΑΔΕ, ώστε να εντοπίζονται όσοι δηλώνουν ψευδώς ότι το όχημά τους είναι σε ακινησία, ενώ στην πραγματικότητα το κυκλοφορούν κανονικά.
Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα
Η διαδικασία είναι απλή αλλά αποτελεσματική:
- κάθε διέλευση από τα διόδια καταγράφει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.
- οι παραχωρησιούχοι θα στέλνουν τα δεδομένα αυτά στην ΑΑΔΕ, σε εβδομαδιαία βάση.
- η ΑΑΔΕ θα διασταυρώνει τα στοιχεία με το μητρώο οχημάτων και θα διακριβώνει ποια έχουν δηλωθεί σε ακινησία.
Αν διαπιστωθεί ότι ένα όχημα που έχει δηλωθεί σε ακινησία κινήθηκε σε εθνικό οδικό δίκτυο αν και έπρεπε να παραμένει ακίνητο, ξεκινά αυτόματα η διαδικασία επιβολής προστίμων.
Έτσι, για ένα όχημα με ετήσια τέλη πχ 260 ή 600 ευρώ, το συνολικό πρόστιμο μπορεί να φτάνει ή και να ξεπεράσει τις 10.000 ευρώ. Ενώ σε περίπτωση υποτροπής, το ποσό εκτοξεύεται στα 30.000 ευρώ!
Τι αλλάζει από φέτος
Αναλυτικά, σύμφωνα με την νέα απόφαση της ΑΑΔΕ:
- Στην περίπτωση που εντοπίζεται όχημα που έχει τεθεί σε ακινησία, είτε να κυκλοφορεί, είτε να φέρει πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας, είτε να είναι σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό το οποίο έχει δηλωθεί στη δήλωση ακινησίας, αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) τα τέλη κυκλοφορίας του έτους εντοπισμού και το πρόστιμο μη καταβολής αυτών που προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, καθώς και διοικητικό πρόστιμο ίσο με δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι επιβάλλονται στον ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος που δήλωσε το όχημα σε ακινησία: α) τα τέλη κυκλοφορίας που δεν έχουν πληρωθεί, β) πρόστιμο όσο τα ετήσια τέλη και γ) το διοικητικό πρόστιμο. Στην περίπτωση που τα τέλη κυκλοφορίας του έτους έχουν καταβληθεί, τότε επιβάλλεται μόνο το διοικητικό πρόστιμο.
Σε περίπτωση υποτροπής (ίδια παράβαση εντός πενταετίας για το ίδιο όχημα από τον ίδιο ιδιοκτήτη) το διοικητικό πρόστιμο των 10.000 ευρώ τριπλασιάζεται και αφαιρείται για 3 έτη το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος που δήλωσε το όχημα σε ακινησία.
2. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, το διοικητικό πρόστιμο των δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ή του τριπλάσιου αυτού, σε περίπτωση υποτροπής, επιβάλλεται στον συνιδιοκτήτη του οχήματος που αρχικά υπέβαλε το αίτημα θέσης του οχήματος σε ακινησία.
3. Τα πρόστιμα αφορούν αυτοκίνητα που δηλώνονται σε ακινησία και όχι περιπτώσεις αναγκαστικής ακινησίας (πχ ακινητοποίηση από την Τροχαία λόγω παραβίασης του ΚΟΚ).
4. Η Διαδικασία Ελέγχου προβλέπει ότι οι απαραίτητες για τον έλεγχο πληροφορίες (ήτοι η κατάσταση κίνησης ή ακινησίας των οχημάτων για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, τα στοιχεία ιδιοκτήτη ή κατόχου που δήλωσε το όχημα σε ακινησία, το ΑΦΜ, η διεύθυνση κατοικίας, τυχόν δήλωσή τους ως κλαπέντων, ο τόπος φύλαξης του οχήματος, τυχόν οφειλή τελών κυκλοφορίας καθώς και κάθε άλλο συναφές στοιχείο) αντλούνται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Οχημάτων.
Ο εντοπισμός των οχημάτων στο πλαίσιο ελέγχων από τα αρμόδια όργανα δύναται να διενεργηθεί και μέσω της εφαρμογής κινητών συσκευών για τη σάρωση πινακίδων, σε συγκεκριμένα σημεία διέλευσης ή/και στάθμευσης αυτών.
5. Σε περίπτωση εντοπισμού παραβάτη, καλείται προς ακρόαση ο ιδιοκτήτης/κάτοχος που δήλωσε το όχημα σε ακινησία. Οι απόψεις του ιδιοκτήτη ή κατόχου ο οποίος δήλωσε το όχημα σε ακινησία υποβάλλονται στον Προϊστάμενο της υπηρεσίας που διενήργησε τον έλεγχο αυτοπροσώπως, ταχυδρομικά, μέσω της πλατφόρμας myCAR ή μέσω μηνύματος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της κλήσης.
Κατόπιν εξέτασης των απόψεων του παραβάτη ή μετά την παρέλευση άπρακτης της ως άνω προθεσμίας, εκδίδεται έκθεση ελέγχου που περιλαμβάνει τον αριθμό κυκλοφορίας, τον ακριβή τόπο (οδό, αριθμό, πόλη) και τον χρόνο της παράβασης με επισυναπτόμενη τη φωτογραφία της πινακίδας με τον αριθμό κυκλοφορίας. Στην έκθεση ελέγχου αναγράφεται ότι επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ίσο με 10.000 ευρώ ή, σε περίπτωση υποτροπής, το τριπλάσιο αυτού, δηλαδή 30.000 ευρώ.
6. Για τον σκοπό ελέγχου και διαπίστωσης από την ΑΑΔΕ των παραβάσεων, οι παραχωρησιούχοι των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων αποστέλλουν στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ.) της ΑΑΔΕ σε τακτική βάση και όχι πέραν της εβδομάδας, κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό αρχείο με τους αριθμούς κυκλοφορίας των διερχομένων από τα διόδια οχημάτων ανά ημέρα καθώς και τον Μοναδικό Αριθμό Διέλευσης.
Η Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ. διασταυρώνει το αρχείο του προηγούμενου εδαφίου με το αρχείο ακινησιών της Φορολογικής Διοίκησης εντοπίζει τα οχήματα που ενώ είχαν δηλωθεί σε ακινησία διαπιστώθηκε ότι διήλθαν από τα διόδια.
Για οχήματα που ενώ είχαν δηλωθεί σε ακινησία διαπιστώθηκε ότι διήλθαν από τα διόδια, ζητείται από τη ΑΑΔΕ και διαβιβάζεται από τους παραχωρησιούχους των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων κρυπτογραφημένο αρχείο με την ημέρα και ώρα διέλευσης, τον σταθμό διοδίων από τον οποίο διήλθαν καθώς και τις φωτογραφίες των πινακίδων των οχημάτων.
Τα στοιχεία του διαβιβασθέντος από τους παραχωρησιούχους αρχείου (αριθμοί κυκλοφορίας με αντίστοιχες φωτογραφίες πινακίδων), αναφορικά με κάθε όχημα που εντοπίσθηκε κατά τα προαναφερθέντα να έχει διέλθειαπό τα διόδια ενώ είχε δηλωθεί σε ακινησία, τίθενται στη διάθεση του αρμόδιου Προϊσταμένου της Υπηρεσίας για την παραλαβή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του ιδιοκτήτη/κατόχου του οχήματος, κατά περίπτωση, που δήλωσε το όχημα σε ακινησία, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Οχημάτων (Π.Σ.Ο.) της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί, οπτικός έλεγχος της ορθότητας του αριθμού κυκλοφορίας όπως αυτός αναγνώστηκε αυτόματα σε σχέση με τη φωτογραφία της αντίστοιχης φέρουσας αυτόν πινακίδας.
Κατόπιν διενέργειας οπτικού ελέγχου:
1. Στην περίπτωση που δεν επιβεβαιωθεί η ορθότητα του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος, όπως αυτός αναγνώστηκε αυτόματα σε σχέση με τη φωτογραφία της αντίστοιχης πινακίδας, ενημερώνεται (αυτοματοποιημένα) η Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ. για τη θέση της υπόθεσης στο αρχείο. Ειδικά στην περίπτωση που ο αριθμός κυκλοφορίας κατόπιν του οπτικού ελέγχου διαφέρει μεν από τον αυτομάτως αναγνωσθέντα, αντιστοιχεί ωστόσο σε όχημα που έχει τεθεί σε ακινησία (πχ λόγω αλλαγής πινακίδας λόγω φθοράς ή κλοπής κλπ) τότε επιβάλλεται το πρόστιμο.
2. Στην περίπτωση που επιβεβαιωθεί η ορθότητα του αριθμού κυκλοφορίας του οχήματος όπως αυτός αναγνώστηκε αυτόματα σε σχέση με τη φωτογραφία της αντίστοιχης πινακίδας, στοιχειοθετείται διάπραξη παράβασης και ενημερώνεται (αυτοματοποιημένα) η Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ. προκειμένου να συνταχθεί με αυτοματοποιημένο τρόπο ηλεκτρονική ειδοποίηση προς Ακρόαση και η οποία κοινοποιείται στον ιδιοκτήτη ή κάτοχο, κατά περίπτωση, που δήλωσε το όχημα σε ακινησία με συνημμένη την προαναφερθείσα φωτογραφία.
Με την ως άνω ηλεκτρονική ειδοποίηση/Κλήση προς Ακρόαση καλείται ο ιδιοκτήτης ή ο κάτοχος του οχήματος, κατά περίπτωση, να υποβάλει τις απόψεις του αυτοπροσώπως, ταχυδρομικά ή μέσω της πλατφόρμας myCAR ή μέσω μηνύματος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας εντός δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της ως άνω ειδοποίησης στον αρμόδιο Προϊστάμενο της Υπηρεσίας για την παραλαβή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του ιδιοκτήτη/κατόχου κατά τον χρόνο έκδοσης της Πράξης.
3. Για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν θα καταστεί δυνατή η κατά τα ανωτέρω ενημέρωση κατόχων/ιδιοκτητών οχημάτων, από τη Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ., θα ενημερωθούν, μέσω του Π.Σ.Ο., οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ για τη φορολογία εισοδήματος των ιδιοκτητών/κατόχων ή το ΚΕ.ΦΟ.Δ.Ε., προκειμένου να προβούν στην κοινοποίηση της ηλεκτρονικής ειδοποίησης προς Ακρόαση στον ιδιοκτήτη/κάτοχο.
Σε περίπτωση αποδοχής των απόψεων του ιδιοκτήτη ή κατόχου που δήλωσε το όχημα σε ακινησία, ενημερώνεται αυτοματοποιημένα η Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ. προκειμένου να του κοινοποιηθεί ειδοποίηση περί αποδοχής των ως άνω απόψεων.
Για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν θα καταστεί δυνατή η κατά τα ανωτέρω ενημέρωση κατόχων/ιδιοκτητών οχημάτων, από τη Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ θα ενημερωθούν, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Οχημάτων, οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ για τη φορολογία εισοδήματος των ιδιοκτητών/κατόχων ή το ΚΕ.Φ.ΟΔ.Ε., προκειμένου να προβούν στην κοινοποίηση της ως άνω ηλεκτρονικής ειδοποίησης.
Σε περίπτωση απόρριψης των απόψεων του παραβάτη ή μετά την παρέλευση άπρακτης της ως άνω προθεσμίας, ενημερώνεται αυτοματοποιημένα η Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ. προκειμένου να συνταχθεί Πράξη Επιβολής Προστίμου με αυτοτελή αιτιολογία, η οποία περιλαμβάνει τουλάχιστον τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος ή τον αριθμό πλαισίου αυτού, τον ακριβή τόπο (οδό, αριθμό, πόλη) και τον χρόνο της παράβασης. Επί της ως άνω πράξης αναγράφεται ότι επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ίσο με δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ και σε περίπτωση υποτροπής, το τριπλάσιο αυτού.
Η ως άνω Πράξη Επιβολής Προστίμου κοινοποιείται στον ιδιοκτήτη/κάτοχο που δήλωσε το όχημα σε ακινησία.
Σε περίπτωση υποτροπής, η Γ.Δ.ΗΛΕ.Δ., μετά την κοινοποίηση, στον ιδιοκτήτη/κάτοχο του οχήματος, της πράξης επιβολής διοικητικού προστίμου 30.000 ευρώ, ενημερώνει αμελλητί το αρμόδιο όργανο προκειμένου να αφαιρεθεί το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος, κατά περίπτωση, ο οποίος δήλωσε το όχημα σε ακινησία.
Κατά της πράξης επιβολής του διοικητικού προστίμου, επιτρέπεται η άσκηση προσφυγής σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας.
Υπεύθυνος επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων ορίζεται η ΑΑΔΕ, η οποία αντλεί τα εν λόγω δεδομένα από τους παραχωρησιούχους των σταθμών διοδίων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 5177/2025 και τα επεξεργάζεται αποκλειστικά για το σκοπό ελέγχου και διαπίστωσης των παραβάσεων και βεβαίωσης και είσπραξης του διοικητικού προστίμου, των τελών κυκλοφορίας του έτους εντοπισμού και του προστίμου μη καταβολής αυτών.
Τα δεδομένα της ημέρας και ώρας διέλευσης, του σταθμού διοδίων διέλευσης και οι φωτογραφίες των πινακίδων των οχημάτων των παραβατών τηρούνται στο διηνεκές, για τους υπόλοιπους διαγράφονται οριστικά και με ασφαλή τρόπο αμέσως μετά τη διασταύρωση.
Οι διατάξεις αυτές τέθηκαν άμεσα σε ισχύ από 5 Μαΐου 2025 (ημερομηνία δημοσίευσης σε ΦΕΚ) με εξαίρεση των διατάξεων για την αποστολή των στοιχείων πινακίδων που “σκανάρονται” από τους παραχωρησιούχους, οι οποίες τίθενται σε ισχύ από 30.9.2025,
Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο
Το μέτρο αφορά κυρίως:
- – Ιδιοκτήτες που δηλώνουν ακινησία για να αποφύγουν τέλη ή ασφάλιστρα, αλλά συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το όχημα.
- – Επαγγελματίες που προσπαθούν να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα με ψευδείς δηλώσεις.
- – Εταιρείες με στόλο οχημάτων που δεν ενημερώνουν σωστά το μητρώο της ΑΑΔΕ.
Ωστόσο, το μέτρο εγείρει και ερωτήματα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς και για το κατά πόσο οι κυρώσεις είναι αναλογικές για πολίτες με χαμηλά εισοδήματα. Η απόφαση της ΑΑΔΕ προβλέπει ότι τα δεδομένα θα διατηρούνται κρυπτογραφημένα και θα διαγράφονται μετά από έξι μήνες, ενώ ερωτηματικό παραμένει αν θα προβλεφθεί ειδική δυνατότητα ρύθμισης δόσεων για όσους αδυνατούν να πληρώσουν άμεσα τα πρόστιμα.
Τι να προσέχουν οι νομοταγείς ιδιοκτήτες
Αν το όχημά τους είναι σε ακινησία, πρέπει να φροντίζουν να παραμένει πραγματικά σταθμευμένο στον δηλωμένο χώρο. Δεν πρέπει να επιχειρήσουν να κυκλοφορήσουν το όχημα, ούτε για μικρές διαδρομές, όσο βρίσκεται σε ακινησία. Παράλληλα πρέπει να ελέγξουν ότι έχουν ασφαλίσει το όχημά τους πριν άρουν την ακινησία.