Την ανάγκη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για τον καρκίνο του πνεύμονα, επισημαίνει η επιστημονική κοινότητα, υπογραμμίζοντας ότι αποτελεί την πιο συχνή μορφή καρκίνου στους άνδρες και την τρίτη συχνότερη στις γυναίκες. Ενας στους εννιά καπνιστές θα εμφανίσει καρκίνο του πνεύμονα. Στην Ελλάδα καταγράφονται περισσότερες από 7.000 νέες περιπτώσεις κάθε χρόνο. Με κεντρικό μήνυμα «Φοράμε λευκό», το διεθνές χρώμα-σύμβολο της εκστρατείας ενάντια στον καρκίνο του πνεύμονα, ξεκινάει καμπάνια ενημέρωσης για μια από τις πιο διαδεδομένες νόσους παγκοσμίως, που τελεί υπό την αιγίδα της Εταιρείας Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδος (ΕΟΠΕ), της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καρκίνου (ΕΛΛ.Ο.Κ) & της Ελληνικής Εταιρείας Ακτινοθεραπευτικής Ογκολογίας (ΕΕΑΟ), ενώ συμπαραστάτες και πρεσβευτές από τον χώρο του πολιτισμού και του αθλητισμού σε αυτή την προσπάθεια είναι η Σμαράγδα Καρύδη, ο Μάριος Φραγκούλης και ο Παναγιώτης Γιαννάκης.
Για την πληρέστερη ενημέρωση του κοινού ως προς τη σημασία της πρόληψης, της έγκαιρης διάγνωσης και της αντιμετώπισης της νόσου, δημιουργήθηκε το site www.foramelefko.gr, ενώ μέσω του hashtag #foramelefko, έχει ξεκινήσει ανοιχτός διάλογος στο διαδίκτυο, όπου ο καθένας μπορεί να εκφράσει τις απορίες, τους προβληματισμούς του, αλλά και να μεταδώσει το δικό του προσωπικό μήνυμα.
Στο Facebook, δημιουργήθηκε Facebook Frame http://bit.ly/foramelefko με τo οποίο ο καθένας μπορεί να «φορέσει λευκό» στη photo-profile του, συμμετέχοντας ενεργά στην καμπάνια ευαισθητοποίησης. «Στην εποχή της άκρατης πληροφόρησης, όπου οι μύθοι και η αλήθεια συνυπάρχουν δυσδιάκριτα, είναι πολύ σημαντικό να αναπτύσσονται καμπάνιες που ενημερώνουν αποτελεσματικά και αξιόπιστα το ευρύ κοινό για σοβαρές νόσους, σαν τον καρκίνο του πνεύμονα. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αξιοσημείωτες εξελίξεις στη θεραπευτική αντιμετώπιση της νόσου με την ανοσοθεραπεία και τις στοχευμένες θεραπείες να βελτιώνουν σημαντικά την επιβίωση και ποιότητα ζωής των ασθενών με καρκίνο του πνεύμονα», ανέφερε ο Ιωάννης Μπουκουβίνας, πρόεδρος της ΕΟΠΕ Στις τρέχουσες εξελίξεις και στην αντιμετώπιση της νόσου με ακτινοθεραπεία αναφέρθηκε ο Γεώργιος Πισσάκας, πρόεδρος της ΕΕΑΟ, σημειώνοντας ότι «η ταχεία και αποτελεσματική αντιμετώπιση αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για όλες τις ειδικότητες που αναλαμβάνουν ασθενείς με καρκίνο του πνεύμονα.
Στο πλαίσιο αυτό η ακτινοθεραπεία έχει κομβικό ρόλο σε όλα σχεδόν τα στάδια της νόσου και αυτό κάνει κάτι παραπάνω από επιτακτική την ανάγκη για βελτίωση των διαθέσιμων υποδομών ακτινοθεραπείας και για την πρόσβαση των ασθενών σε αυτές». Όπως είπε για πολλά χρόνια, ο μικρός αριθμός και η παλαιότητα των μηχανημάτων στον δημόσιο τομέα αποτελούσαν το κέντρο κάθε συζήτησης για την Ακτινοθεραπεία.
«Οι ασθενείς ήταν αντιμέτωποι με τις μεγάλες λίστες αναμονής και την αγωνία αν η καθυστέρηση στην έναρξη της θεραπείας αλλά και η παλαιότητα των μηχανημάτων θα μπορούσε να επηρεάσει την αποτελεσματικότητα της θεραπείας τους». Πριν από πέντε χρόνια υπήρχαν 37 ακτινοθεραπευτικά μηχανήματα, 24 στο δημόσιο, με τα 16 πάνω από 12ετία και 13 στον ιδιωτικό τομέα, σύνολο 37, όταν οι ανάγκες ήταν για 72 μηχανήματα. Η κατάσταση, όπως είπε ο κ. Πισσάκας, άρχισε να βελτιώνεται και σήμερα έχουμε 31 μηχανήματα στο δημόσιο με το 37% ηλικίας έως 2 χρόνια και το 58% έως πέντε και 17 στον ιδιωτικό τομέα με το 17% έως δυο χρόνια και το 47% έως πέντε χρόνια, σύνολο 48, ενώ υπάρχει ανάγκη για ακόμα 20 μηχανήματα. «Η κοσμογονία» αυτή, όπως είπε, έγινε χάρη στο ΕΣΠΑ, αλλά κυρίως τις δωρεές, αφού «τα τελευταία 12 χρόνια το ελληνικό δημόσιο με δικά του κονδύλια απέκτησε μόνο έναν γραμμικό επιταχυντή».
Υπογράμμισε ότι «για την ακτινοθεραπεία στην Ελλάδα του 2019 ο συνδυασμός της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού και της υψηλότατης τεχνολογίας αποτελεί το ιδανικό εχέγγυο για την καλύτερη θεραπεία». Στην αξία της ενημέρωσης και έγκαιρης διάγνωσης και στα θέματα πρόσβασης ασθενών όχι μόνο σε υπηρεσίες, αλλά και σε νέες θεραπευτικές επιλογές, αναφέρθηκε η πρόεδρος της ΕΛΛ.Ο.Κ. Καίτη Αποστολίδου. Τόνισε «την επιτακτική ανάγκη επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς σε θέματα έγκαιρης και ορθής διάγνωσης, αλλά κυρίως πρόσβασης σε εξατομικευμένη ιατρική με νέα διαγνωστικά μέσα και καινοτόμες θεραπείες, που μπορούν να βελτιώσουν την επιβίωση αλλά και την ποιότητα ζωής τους».
Η καμπάνια «Φοράμε λευκό», αποτελεί μια πρωτοβουλία της Roche Hellas και όπως είπε η Ξένια Καπόρη, Διευθύντρια Εξωτερικών Υποθέσεων της εταιρίας μέσα από την καμπάνια θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε το κοινό για τον καρκίνο του πνεύμονα. «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όλοι μας να ξεχωρίζουμε τους μύθους από τις αλήθειες να γνωρίζουμε καλά τους παράγοντες κινδύνου και να μπορούμε να αναγνωρίζουμε έγκαιρα τα συμπτώματα».