Ο Κινγκ Κονγκ υπήρξε ήρωας του φανταστικού κινηματογράφου που αποτέλεσε το πρότυπο για τις ταινίες με πρωταγωνιστές τέρατα διαφόρων ειδών και μεγεθών.
Ο «Κινγκ Κονγκ» (King Kong) είναι ένας υπερφυσικός γορίλλας, που δημιούργησαν ο Άγγλος συγγραφέας Έντγκαρ Γουάλας (1875-1932) και ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μίριαν Κούπερ (1893 – 1973). Πρωτοεμφανίστηκε στην ομώνυμη ταινία του Μίριαν Κούπερ, που έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη στις 2 Μαρτίου 1933.
Ο γορίλλας που νικήθηκε από την ομορφιά, υπήρξε μια ιδιαίτερη περίπτωση «σταρ», που αν και «κακός», αγαπήθηκε όσο λίγοι.
Σύμφωνα με την υπόθεση της ταινίας, ο βασιλιάς Κονγκ ζει στο φανταστικό νησί Σκαλ του Ειρηνικού Ωκεανού, μαζί με άλλα υπερμεγέθη όντα και λατρεύεται σαν θεός από τους ντόπιους. Εκεί τον ανακαλύπτει ένα αμερικανικό κινηματογραφικό συνεργείο, τον αιχμαλωτίζει και τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη, με σκοπό να τον εκθέσει ως το «Όγδοο Θαύμα της Ανθρωπότητας».
Ο Κονγκ, όμως, είναι ερωτευμένος με την ξανθιά ηθοποιό Αν Ντάροου, η οποία συνόδευε το συνεργείο στο εξωτικό νησί. Όταν νοιώθει ότι η αγαπημένη του απειλείται, δραπετεύει από τα δεσμά του και αφού την απαγάγει, βρίσκει καταφύγιο στο Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ, τον μεγαλύτερο ουρανοξύστη της Νέας Υόρκης εκείνη την εποχή, για να την προστατεύσει. Οι αρχές θα παρεξηγήσουν τις προθέσεις του και θα στείλουν εναντίον του ένα ολόκληρο σμήνος αεροπλάνων, που θα τον εξουδετερώσουν.
Η ταινία, που είναι μια τολμηρή διασκευή του μύθου της «Πεντάμορφης και του Τέρατος», έμεινε στην ιστορία του κινηματογράφου για τα εκπληκτικά εφέ του Γουίλις Ο’ Μπράιαν (1886-1962), τις σκηνές καταστροφής, με αποκορύφωνα τη σκηνή στο Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ και τους ερωτικούς συμβολισμούς της. Η εικόνα της μικροσκοπικής Αν (την υποδύεται η Φέι Ρέι) μέσα στην τεράστια παλάμη του γορίλα και το τρυφερό γδύσιμό της από τα ακροδάκτυλα του γορίλα, θεωρούνται από τις κορυφαίες σκηνές της ταινίες.
Με την πάροδο των ετών, ο Κινγκ Κονγκ έγινε ένας από τους πιο διάσημους ήρωες της μεγάλης οθόνης. Αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για αμέτρητες ταινίες, ποικιλία σίκουελ, κινούμενα σχέδια, κόμικς, βιβλία, βιντεοπαιγνίδια, θεματικά πάρκα, ακόμη και για θεατρικό έργο. Οι δημιουργοί τους τον αντιμετώπισαν είτε ως ένα αφηνιασμένο τέρας, είτε ως ένα τραγικό αντιήρωα.