Στα 82,45 ευρώ ανέρχεται η μέση τιμή του χριστουγεννιάτικου
τραπεζιού το 2018 στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε σχέση με 82,33
ευρώ που ήταν αντίστοιχα πέρυσι.
Στο παραπάνω συμπέρασμα καταλήγει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η έρευνα βασίζεται σε τιμοληψίες από καταστήματα μεγάλων σούπερ
μάρκετ που πραγματοποιούν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ και σε συνεντεύξεις με
στελέχη της αγοράς για την εκτίμηση-πρόβλεψή τους για τις τιμές την
εβδομάδα έως τα Χριστούγεννα (κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο, καθώς σε
συγκεκριμένα φρέσκα προϊόντα οι τιμές διαφοροποιούνται συνεχώς). Η
έρευνα αφορά σε 22 τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο
χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα,
γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αβγά, πατάτες, κ.ά.).
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι τιμές των προϊόντων του τυπικού
χριστουγεννιάτικου τραπεζιού στα μεγάλα σούπερ μάρκετ το 2018 είναι
αμετάβλητες κατά μέσο όρο με το 2017, ενώ βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με
το 2014.
Επίσης, η επίδραση από την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ την τελευταία
τριετία έχει σε μεγάλο βαθμό απορροφηθεί. Ενώ η τελική αξία του καλαθιού
είναι σχεδόν ίδια με το 2014, η αξία με τις τιμές προ ΦΠΑ είναι
μειωμένη 3%. Συνολικά για το τυπικό αυτό καλάθι, ο αναλογούν ΦΠΑ
αυξήθηκε κατά 22% σε σχέση με το 2014.
Τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με την έρευνα, ο καταναλωτής έχει
σημαντικές ευκαιρίες να εκμεταλλευτεί τις προσφορές των μεγάλων
αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ενώ έχει τη δυνατότητα να επιλέξει και να
εξοικονομήσει μεσοσταθμικά περίπου 12% της αξίας των αγορών του.
Από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται στην έρευνα του
ΙΕΛΚΑ, στις 10 οι τιμές παρουσιάζουν μείωση, σε 2 οι τιμές είναι
αμετάβλητες και σε 10 παρατηρείται αύξηση. Οι τιμές των κρεάτων, οι
οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς τις
επόμενες εβδομάδες, εκτιμάται ότι σε συνέχεια του έντονου ανταγωνισμού
των προηγούμενων ετών θα παρουσιάσουν μικρές διακυμάνσεις.
Είδη που παρουσιάζουν μείωση ζήτησης, όπως η νωπή γαλοπούλα, θα
σημειώσουν μικρή αύξηση στην τιμή, ενώ είδη με αύξηση στη ζήτηση, όπως
το χοιρινό, θα καταγράψουν μείωση. Μεγαλύτερες διακυμάνσεις
καταγράφονται στα οπωροκηπευτικά και ειδικά στην πατάτα, η οποία
παρουσιάζει μεγάλη αύξηση κατά 70% στην τιμή της και επηρεάζει συνολικά
αυξητικά το κόστος του εφετινού χριστουγεννιάτικου καλαθιού.
Σύμφωνα με την έρευνα, η αιτία για την αύξηση της τιμής της πατάτας
είναι οι πολύ χαμηλές τιμές του 2017 οι οποίες απέτρεψαν κάποιους
παραγωγούς να την καλλιεργήσουν και συνδυαστικά με προβλήματα στην
παραγωγή που καταγράφονται σε όλη την Ευρώπη οδηγούν σε μεγάλη αύξηση
της τιμής.
Σε σχέση με το εύρος τιμών στο οποίο έχει πρόσβαση ο καταναλωτής, η
μέση διακύμανση των τιμών των προϊόντων παραμένει αυξημένη και
υπολογίζεται περίπου στο 35% της αξίας τους. Αυτή η τάση είναι και
αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών
των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι
οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές. Συνολικά εκτιμάται ότι τα εφετινά
Χριστούγεννα πάνω από 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται
με κάποια προωθητική ενέργεια. Συγκεκριμένα, εκπτώσεις σε συγκεκριμένα
προϊόντα, εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες, προσφορά επιπλέον
προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο), εκπτωτικά κουπόνια, δωροεπιταγές για επόμενες
αγορές και επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών.
Σημειώνεται ότι το δείγμα προϊόντων που εξετάζονται στο πλαίσιο της
μελέτης ανανεώθηκε το 2014-2015 και περιλαμβάνει: γαλοπούλα νωπή (κιλό),
γαλοπούλα κατεψυγμένη (κιλό), χοιρινό χωρίς κόκκαλο (κιλό), αρνί
(κιλό), μελομακάρονα (κιλό), κουραμπιέδες (κιλό), βασιλόπιτα (κιλό),
βούτυρο (500 γρ.), αβγά L (6 τμχ), πατάτες (5 κιλά), ντομάτες (κιλό),
μαρούλι (1 τμχ.), Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (κιλό), ρύζι καρολίνα (500
γρ.), φέτα βαρέλι (κιλό), καρύδια (500 γρ.), κάστανα (500 γρ.), ζάχαρη
άχνη (κιλό), φύλλο κρούστας (500 γρ.), κρασί Μοσχοφίλερο λευκό (750 ML),
γάλα νωπό πλήρες (1 λίτρο), αναψυκτικό τύπου Cola (1,5 λίτρο).