Κόλπος του Ομάν: Διεθνής ανησυχία για τις επιθέσεις στα 2 τάνκερ

Συναγερμός έχει σημάνει στην διεθνή κοινότητα μετά τις δύο εκρήξεις που σημειώθηκαν το πρωί της Πέμπτης σε δύο πετρελαιοφόρα που έπλεαν στον Κόλπο του Ομάν. Οπως μετέδωσε το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων IRNA, το ένα από τα δύο τάνκερ, το Front Altair, του νορβηγικού ομίλου Frontline, βυθίστηκε, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες που είχαν δοθεί νωρίτερα στη δημοσιότητα, το δεξαμενόπλοιο μετέφερε 75.000 τόνους νάφθας.

Οι πληροφορίες αυτές πάντως διαψεύστηκαν λίγο αργότερα, καθώς η εταιρία διαψεύδει τον ισχυρισμό του ΙRNA, ενώ λίγο αργότερα και ιρανός αξιωματούχος διέψευσε τα περί βυθίσεως, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Reuters.

Το πετρελαιοφόρο Front Altair της εταιρείας Frontline εξακολουθεί να πλέει στον κόλπο του Ομάν, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας: «Υπάρχουν φωτογραφίες από ένα σκάφος διάσωσης που κάνει κύκλους γύρω από το πλοίο και το σκάφος δεν έχει βυθιστεί», δήλωσε ο Πατ Άνταμσον, επικαλούμενος την πιο πρόσφατη πληροφορία που είχε λάβει λίγα λεπτά νωρίτερα από την τεχνική διαχείριση του πλοίου.

“Ανησυχούμε για την ασφάλεια των πληρωμάτων”

Η οργάνωση τάνκερ INTERTANKO έκανε λόγο για επιθέσεις και ανέφερε πως υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες για την ασφάλεια των πλοίων και των πληρωμάτων τους στη περιοχή. “Μετά από τις δύο επιθέσεις στα δύο τάνκερ αυτό το πρωί, είμαι εξαιρετικά ανήσυχος για την ασφάλεια των πληρωμάτων μας” ανέφερε ο Paolo d’Amico, επικεφαλής της INTERTANKO.

Νωρίτερα ο ιρανός υπουργός Εξωτερικών Μοχαμάντ Τζαβάντ Ζαρίφ δήλωσε πως δύο περιστατικά με πετρελαιοφόρα που σημειώθηκαν σήμερα στον κόλπο του Ομάν είναι «ύποπτα» και έκανε έκκληση για περιφερειακό διάλογο ώστε να αποφευχθούν εντάσεις.

Ο Ζαρίφ έγραψε στο Twitter πως «οι επιθέσεις, που αναφέρεται πως έγιναν σε σχετιζόμενα με την Ιαπωνία» πετρελαιοφόρα στον κόλπο του Ομάν, πραγματοποιήθηκαν ενώ ο ιάπωνας πρωθυπουργός Σίνζο Άμπε συναντιόταν με τον ανώτατο ηγέτη του Ιράν αγιατολάχ Χαμενεΐ «για εκτεταμένες και φιλικές συνομιλίες».

«Ο χαρακτηρισμός ύποπτο δεν μπορεί καν στοιχειωδώς να περιγράψει αυτό που φαίνεται πως έγινε σήμερα το πρωί», έγραψε στο Twitter. «Επιτακτική ανάγκη το προτεινόμενο από το Ιράν Φόρουμ Περιφερειακού Διαλόγου».

Οι επιθέσεις 

Νωρίτερα, οι πληροφορίες ανέφεραν ότι το πρώτο δεξαμενόπλοιο δέχθηκε “επίθεση” το πρωί καθώς έπλεε ανάμεσα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ιράν, ενώ τρεις εκρήξεις σημειώθηκαν σε αυτό, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν οι ναυτιλιακές αρχές της Νορβηγίας, οι οποίες διευκρίνισαν ότι κανένα μέλος του πληρώματός του δεν τραυματίστηκε.

Την ίδια ώρα η εταιρεία τεχνικής διαχείρισης του πλοίου International Tanker Management, ανακοίνωσε ότι τα αίτια των εκρήξεων στο πλοίο δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά.

Οι εκρήξεις που δεν αποκλείεται να οφείλονται σε επίθεση, σύμφωνα και με δηλώσεις αμερικανών αξιωματούχων, σημειώθηκαν με φόντο τις επιδεινούμενες σχέσεις ΗΠΑ-Ιράν μετά και την αποχώρηση των αμερικανών από την διεθνή συμφωνία για τα πυρηνικά της Τεχεράνης. 

Το «Front Altair» έχει σημαία των Νήσων Mάρσαλ  και το «Kokuka Courageous» σημαία Παναμά.  Το 21μελές πλήρωμα του Κokuka Courageous με φορτίο μεθανόλης, όπως επιβεβαίωσε εκπρόσωπος της ιδιοκτήτριας εταιρίας εγκατέλειψε με βάρκα διάσωσης το πλοίο. Το πλοίο είχε ναυλωθεί από την κρατική CPC Corp της Ταϊβάν. Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι υπάρχουν υποψίες ότι το τάνκερ χτυπήθηκε από τορπίλη, κάτι που για την ώρα δεν επιβεβαιώνεται. 

Νωρίτερα, το τμήμα των Εμπορικών Επιχειρήσεων του βρετανικού Ναυτικού εξέδωσε προειδοποίηση για «απροσδιόριστο» περιστατικό που σημειώθηκε μεταξύ δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του Ομάν.

Παράλληλα, το Βασιλικό Ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου κάνει λόγο για μια κατάσταση που χρήζει «εξαιρετικής προσοχής» εν μέσω της έντασης στις σχέσεις Ουάσινγκτον και Τεχεράνης αλλά και στο περιθώριο της επίσκεψης του Ιάπωνα πρωθυπουργού στο Ιράν. «Το Ηνωμένο Βασίλειο και οι εταίροι του διερευνούν το περιστατικό», επισημαίνεται στην ανακοίνωση του βρετανικού Ναυτικού. 

Σε επικοινωνία του Reuters με αξιωματικό του 5ου στόλου του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού που έχει τη βάση του στο Μπαχρέιν, επιβεβαιώθηκε  ότι τα δύο πλοία εξέπεμψαν σήμα κινδύνου στις 6:12 το πρωί το πρώτο και στις 7:00 το δεύτερο (τοπική ώρα) «Είμαστε ενήμεροι για την αναφερόμενη επίθεση στα δύο τάνκερ», ανέφερε ο Τζόσουα Φρέι γνωστοποιώντας επίσης ότι τα αμερικανικά πλοία συνδράμουν τα δύο τάνκερ.

Η είδηση της έκρηξης προκάλεσε άνοδο των τιμών του πετρελαίου. 

Τι συμβαίνει στα Στενά του Ορμούζ

Στις 12 Μαΐου, 5 πλοία είχαν δεχθεί επιθέσεις στα Στενά του Ορμούζ  δύο από την Σαουδική Αραβία, ένα από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ένα από την Νορβηγία. Η Ουάσινγκτον είχε κατηγορήσει την Τεχεράνη για τις επιθέσεις. 

Στις 15 Μαΐου h DW είχε αναφερθεί στην άνοδο της τιμής του αργού πετρελαίου σε πάνω από τα 70 δολάρια το βαρέλι. Όπως έγραφε: «Ο λόγος; Κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς, αλλά οι αγορές θορυβήθηκαν από την ανακοίνωση των σαουδαραβικών αρχών ότι σημειώθηκαν “πράξεις σαμποτάζ” με στόχο δύο πετρελαιοφόρα».

Όπως ανέφερε το δημοσίευμα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) είχαν καταγράψει άλλες τέσσερις επιχειρήσεις σαμποτάζ. Σύμφωνα με πληροφορίες οι επιθέσεις είχαν γίνει στο εμιράτο Φουτζέιρα, έναν από τους μεγαλύτερους κόμβους ανεφοδιασμού παγκοσμίως, που βρίσκεται πολύ κοντά στα στενά του Ορμούζ. Στόχος ήταν πετρελαιοφόρα που έφεραν σημαία Σαουδικής Αραβίας, Νορβηγίας, αλλά και ΗΑΕ. Πάντως, οι φωτογραφίες από δορυφόρο που είχε δώσει στη δημοσιότητα το ειδησεογραφικό πρακτορείο AP δεν επιβεβαίωναν τους φόβους για εκτεταμένες ζημιές.

Παρά ταύτα οι ΗΠΑ είχαν απευθύνει σαφή προειδοποίηση σε επίδοξους δράστες να μην απειλήσουν τα εμπορικά πλοία στην περιοχή, ενώ και η Σαουδική Αραβία είχε καταδικάσει τις τότε επιθέσεις, τις οποίες μάλιστα χαρακτήρισε “προσπάθεια υπονόμευσης” της ενεργειακής τροφοδοσίας από τον Περσικό Κόλπο. Αλλά και το Ιράν είχε χαρακτηρίσει “επιβλαβείς και ανησυχητικές” τις επιθέσεις. 

Σύμφωνα με στοιχεία των αμερικανικών αρχών από τα στενά του Ορμούζ περνάει περίπου το 30% των πετρελαιοειδών που διακινούνται σε όλον τον κόσμο, δηλαδή 17,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Εξίσου σημαντική είναι η διαδρομή και για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από το Κατάρ.

Τα στενά του Ορμούζ χωρίζουν τις αραβικές χώρες της περιοχής από το Ιράν, αλλά κατά κάποιον τρόπο συνδέουν κιόλας χώρες τόσο διαφορετικές μεταξύ τους όπως η Σαουδική Αραβία, το Ιράν, τα Εμιράτα, το Κουβέιτ και το Ιράκ. Σε κάποιο σημείο το πλάτος της θαλάσσιας οδού είναι μικρότερο από 50 χλμ. Είναι τόσο νευραλγική η σημασία των στενών, που κάθε τόσο δίνει αφορμή για ρητορικές αντιπαραθέσεις ή ακόμη και σενάρια συγκρούσεων ανάμεσα σε αντίπαλες δυνάμεις της περιοχής. Μάλιστα πριν από μερικές εβδομάδες ο διοικητής του ιρανικού γενικού επιτελείου Μοχάμεντ Μπαγκερί απείλησε να κλείσει εντελώς τα στενά του Ορμούζ για τη ναυσιπλοΐα εφόσον “ενταθούν οι εχθρότητες”, εννοώντας προφανώς τις αμερικανικές κυρώσεις λόγω του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης. Ο Μπαγκερί φέρεται να είχε δηλώσει στο πρακτορείο Isna: “Εάν δεν μπορούμε να μεταφέρουμε το πετρέλαιό μας μέσω των στενών, ούτε και άλλες χώρες θα μπορούν να μεταφέρουν το πετρέλαιό τους μέσω των στενών”.

Σχετικά