Μέσω τάμπλετ απευθείας οι κλήσεις στην Τροχαία

H μεση βεβαίωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με ταυτόχρονη εισαγωγή τόσο του ύψους του οφειλόμενου προστίμου όσο και των βαθμών ποινής που αυτή επισείει στο point system αλλά και online ενημέρωση του παραβάτη, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το σχέδιο ψηφιοποίησης και απλοποίησης των διαδικασιών του υπουργείου Μεταφορών σε 13 τομείς, το οποίο θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Πρακτικά ο τροχονόμος, ο οποίος θα βεβαιώνει την παράβαση θα την περνά αυτόματα μέσω τάμπλετ στο κεντρικό Μητρώο της Τροχαίας καταργώντας ουσιαστικά τη μεταγενέστερη καταγραφή του συμβάντος. Στην περίπτωση που το πρόστιμο δεν πληρωθεί από τον παραβάτη, ο υπερήμερος οφειλέτης θα έχει τη δυνατότητα να υποβάλει ένσταση, ενώ στη συνέχεια, και εφόσον η ένστασή του έχει απορριφθεί, θα του παρέχεται και ένα εύλογο χρονικό διάστημα 2-3 μηνών προκειμένου να αποπληρώσει την οφειλή του, η οποία μετά το πέρας του συγκεκριμένου διαστήματος θα περνά ως υποχρέωση μέσω του Taxis και θα εμφανίζεται στη φορολογική του δήλωση.

Αν και δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για την απλούστευση των διαδικασιών στους συνολικά 13 τομείς της συμφωνίας, η βεβαίωση και η παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ αλλά και ο έλεγχος και η παρακολούθηση των παραβάσεων συγκεκριμένων διατάξεων των καθ΄ έξιν παραβατών οδηγών μέσω του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (point system) αποτελούν προτεραιότητες με στόχο να προχωρήσουν εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους. Άλλωστε εντάσσονται και στην αναθεώρηση του ΚΟΚ, η οποία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Στόχος των συγκεκριμένων μέτρων είναι τόσο η αποτροπή επανάληψης των παραβάσεων από τους οδηγούς όσο και η εισπραξιμότητα των προστίμων που έχουν επιβληθεί, Το δεύτερο, μάλιστα, αποτελεί και ένα κεφάλαιο χωρίς σπουδαία αποτελέσματα έως τώρα, όπως καταδεικνύει το γεγονός ότι ενώ το συνολικό ύψος των προστίμων που επιβάλλονται ετησίως φτάνει περίπου τα 140 εκατ. ευρώ, τελικώς το ποσό που πληρώνεται δεν ξεπερνά τα 40 εκατομμύρια! Σήμερα τα βήματα από την επιβολή μέχρι την είσπραξη ενός προστίμου είναι περίπου εξήντα, ενώ φιλοδοξία του νέου ΚΟΚ είναι να τα μειώσει στα 15.

Παράλληλα το υπουργείο στοχεύει στη μείωση κατά το ήμισυ του χρονικού διαστήματος, το οποίο απαιτείται ώστε να εκδοθεί η νέα ή ανανεωμένη άδεια οδήγησης, το οποίο σήμερα στην περίπτωση έκδοσης νέου διπλώματος φτάνει κατά μέσο όρο του τέσσερις μήνες. Οι μεγάλες καθυστερήσεις είναι και η αιτία, για την οποία θεσμοθετείται και η προσωρινή άδεια οδήγησης.

Βασική προϋπόθεση για την επιτάχυνση των διαδικασιών θα είναι η κατάργηση σε μεγάλο βαθμό της κατάθεσης δικαιολογητικών με φυσική παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών και η αντικατάστασή της με πλήρως ηλεκτρονική ψηφιοποιημένη διαδικασία. Κάτι αντίστοιχο θα γίνει και για τις περιπτώσεις μεταβίβασης αδειών κυκλοφορίας Ι.Χ. οχημάτων, οι οποίες σήμερα αποτελούν μια αρκετά χρονοβόρο διαδικασία εξαιτίας της γραφειοκρατίας.

Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις αποτελούν ορισμένες από τις βασικές διαδικασίες που θα απλουστευθούν ως αποτέλεσμα της προγραμματικής συμφωνίας, η οποία υπεγράφη μεταξύ των υπουργείων Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Πρόκειται για την πρώτη συμφωνία που συνάπτεται στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών και στοχεύει στη μείωση των διοικητικών βαρών και την αντιμετώπιση των γραφειοκρατικών υστερήσεων στους τομείς των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, της οδικής ασφάλειας, της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και της υλοποίησης τεχνικών έργων.

Η προγραμματική συμφωνία υπεγράφη από τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιο για θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών, Γιώργο Γεωργαντά και τον υφυπουργό Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη παρουσία των Γενικών Γραμματέων Ψηφιακής Διακυβέρνησης,. Λεωνίδα Χριστόπουλου και Μεταφορών, Νίκου Σταθόπουλου.

«Η σημερινή προγραμματική συμφωνία, η οποία είναι η πρώτη που υπογράφεται στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών, έχει ως στόχο την απλοποίηση και ακολούθως την ψηφιοποίηση σειράς σημαντικών διαδικασιών, όπως αυτές που αφορούν στην έκδοση αδειών οδήγησης, την μεταβίβαση αδειών κυκλοφορίας και την ηλεκτρονική παρακολούθηση των παραβάσεων συγκεκριμένων διατάξεων του ΚΟΚ» επεσήμανε ο κ. Γεωργαντάς.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης επεσήμανε ότι: «Είμαστε ευτυχείς που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι το πρώτο που υπογράφει προγραμματική σύμβαση με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την Απλούστευση και Ψηφιοποίηση των Διαδικασιών. Η Δημόσια Διοίκηση χρειάζεται εργαλεία για τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και προχωράμε γρήγορα σε αυτή την κατεύθυνση, όπως άλλωστε έχει ζητήσει ο Πρωθυπουργός».

Αναλυτικά οι τομείς, στους οποίους θα απλουστευθούν οι απαιτούμενες διαδικασίες αφορούν στα εξής:

  • Έκδοση αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών: Στόχος είναι η απλούστευση της διαδικασίας και η ηλεκτρονική υποβολή των δικαιολογητικών ή/και μέσω ΚΕΠ ώστε να εκδίδονται ταχύτερα οι άδειες με παράλληλη μείωση του κόστους, αποσυμφόρηση των υπηρεσιών και καθιέρωση διαδικασιών διαφάνειας. Στο πλαίσιο αυτό θα μελετηθεί και το σύστημα που θα επιλεγεί για την ψηφιοποίηση και της διαδικασίας εξέτασης για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης (τοποθέτηση καμερών, κλπ.), ενώ θα γίνουν και προτάσεις για την επικαιροποίηση του μητρώου εξεταστών.
  • Μεταβίβαση αδειών κυκλοφορίας ΕΙΧ οχημάτων: Θα γίνεται ηλεκτρονική υποβολή των δικαιολογητικών, ενώ θα υπάρξει και άρση της παρακράτησης της κυριότητας των οχημάτων.
  • Βεβαίωση και παρακολούθηση παραβάσεων του ΚΟΚ: Θα γίνει επανασχεδιασμός και υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα των διαδικασιών βεβαίωσης παραβάσεων και είσπραξης προστίμων. Τα ποσά θα διατίθενται για εθνικές και τοπικές δράσεις οδικής ασφάλειας.
  • Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών – Point System: Ηλεκτρονικές διαδικασίες ελέγχου και παρακολούθησης των παραβάσεων συγκεκριμένων διατάξεων του ΚΟΚ και της οδικής συμπεριφοράς των καθ΄ έξιν παραβατών. Ουσιαστικά θα υπάρχει η δυνατότητα online ενημέρωσης των πολιτών για τους βαθμούς τους στο point system.
  • Πλατφόρμα καταγγελιών για αυτοκινητιστές ταξί ή εκπαιδευτές υποψηφίων οδηγών: Προβλέπεται ηλεκτρονική καταγραφή/καταχώρηση επώνυμων καταγγελιών (μέσω κωδικών Taxis) και υποχρέωση ενημέρωσης του καταγγέλλοντος (feedback) από πλευράς διαχειριστή (ενημέρωση πορεία της καταγγελίας, συστάσεις, πειθαρχικές ποινές). Θα αφορά τόσο επαγγελματικές κατηγορίες όσο και περιπτώσεις διαφθοράς κατά τη διαδικασία εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών.
  • Ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης αδειών υδατοδρομίων: προβλέπεται ηλεκτρονική υποβολή αίτησης και τεχνικού φακέλου για την έκδοση, ανανέωση ή τροποποίηση άδειας υδατοδρομίου.
  • Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας: προβλέπεται η δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή των ΣΒΑΚ και ηλεκτρονική υποβολή του συνόλου των στοιχείων  (από το στάδιο της υποβολής τους έως την παρακολούθηση της υλοποίησής τους. Για την υλοποίηση των ΣΒΑΚ μάλιστα προβλέπεται η δυνατότητα χρηματοδότησής τους από τμήμα των προστίμων που εισπράττονται υπέρ ΟΤΑ επί παραβάσεων ΚΟΚ.
  • Διαχείριση οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος: Θα δημιουργηθεί ηλεκτρονικό μητρώο αδειών κυκλοφορίας των ιστορικών οχημάτων με ενιαία διαχείριση των απαιτήσεων για την έκδοση πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας, τεχνικού ελέγχου από το υπουργείο, κάτι το οποίο αναμένεται να μειώσει το διοικητικό κόστος.
  • Αδειοδότηση διεθνών γραμμών λεωφορείων: θα γίνει επανασχεδιασμός και υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα όλων των σχετικών διαδικασιών με στόχο να εκδίδονται ταχύτερα οι άδειες.
  • Πρόγραμμα ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων: Θα στηριχθεί στο σύστημα IRIS, το οποίο έχει αναπτυχθεί από το υπουργείο Άμυνας και μπορεί να διατεθεί δωρεάν.
  • Απλοποίηση διαδικασιών έκδοσης καρτών ψηφιακού ταχογράφου: Οι αιτήσεις από τους επαγγελματίες θα γίνονται ηλεκτρονικά με στόχο τη βελτίωση της μηχανοργάνωσης και των διαδικασιών τήρησης του μητρώου.
  • Ανάπτυξη μηχανογραφικού συστήματος για την ηλεκτρονική καταγραφή και διαχείριση κυρώσεων μεταφορικών επιχειρήσεων ή διαχειριστών.
  • Ηλεκτρονική φορτωτική: Θα αναπτυχθεί πληροφοριακό σύστημα για τη μετάβαση στην ηλεκτρονική φορτωτική, η οποία θα επιφέρει μεταξύ άλλων ενίσχυση της διαφάνειας, διευκόλυνση και αξιοπιστία του ελεγκτικού και κυρωτικού μηχανισμού.

Σχετικά