Ηλεκτρικό Ι.Χ., scooter, ποδήλατο: Πόσα λεφτά βάζει το κράτος – Παραδείγματα

Το πρόγραμμα «Ηλεκτρικά» θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Eπιδότηση έως 5.500 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ., η οποία μπορεί να προσαυξηθεί κατά 1.000 ευρώ εφόσον αποσυρθεί όχημα συμβατικής τεχνολογίας παρέχει το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, το οποίο παρουσίασαν σήμερα, Παρασκευή 5 Ιουνίου, οι υπουργοί Περιβάλλοντος, Κωστης Χατζηδάκης και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Στην πλήρη ανάπτυξη του προγράμματος και εφόσον εξαντληθεί το σύνολο των διατιθέμενων πόρων, η συνολική αξία των οποίων ανέρχεται σε 100 εκατομμύρια ευρώ για το διάστημα 2020-2021, υπολογίζεται ότι στους ελληνικούς δρόμους θα κυκλοφορούν επιπλέον 1.700 ηλεκτρικά Ι.Χ., 1.000 ταξί, 3.000 δίκυκλα και 6.000 ηλεκτρικά οχήματα στόλου εταιριών (με όριο 3 οχήματα ανά νομικό πρόσωπο και 6 στα νησιά), ενώ θα έχουν εγκατασταθεί και 1.000 οικιακά σημεία φόρτισης.

Λόγω του συγκεκριμένου προυπολογισμού του προγράμματος, ουσιαστικά θα καταφέρουν να επιδοτηθούν όσοι ενταχθούν νωρίτερα στη σχετική πλατφόρμα, ενώ συνολικά το πρόγραμμα θα αφορά περί τα 10.000 οχήματα. Ωστόσο, το πρόγραμμα, όπως τονίστηκε, είναι δυναμικό και εάν διαπιστωθεί ότι υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση π.χ. για σκούτερ, θα μεταφερθούν εκεί περισσότεροι πόροι. Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ.Χατζηδάκη το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το πρώτο, αλλά δε θα είναι το τελευταίο καθώς θα το ακολουθήσουν και άλλα.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση τις προσεχείς ημέρες, ενώ στόχος είναι να ψηφιστεί εντός του Ιουλίου.

Συγκεκριμένα, τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος συνοψίζονται ως εξής:

  • Για αγορά ηλεκτρικού Ι.Χ. η επιδότηση καλύπτει το 15% επί της λιανικής τιμής πώλησης προ φόρων και έως 5.500 ευρώ

Χωριστή ενίσχυση 500 ευρώ για την εγκατ΄σταση «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης.

Περαιτέρω ενίσχυση 1.000 ευρώ για την απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου

Για την αγορά ηλεκτρικού scooter (δικύκλου ή τρίκυκλου): Επιδότηση στο 20% επί της αξίας αγοράς και έως 800 ευρώ.

Περαιτέρω επιδότηση για την προαιρετική αντικατάσταση παλαιού δικύκλου (εξαιρουμένων των ποδηλάτων): 400 ευρώ

  • Για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου: Επιδότηση που φτάνει το 40% της αξίας του και έως 800 ευρώ

Για την αγορά ταξί:

  • Αμιγώς Ηλεκτρικό Όχημα (BEV) επιδότηση 25% επί της αξίας και έως 8.000 ευρώ.
  • Υβριδικό Όχημα Plug in (PHEV) (εκπομπές αερίων έως 50g CO2/km) επιδότηση 15% επί της αξίας και έως 5.500 ευρώ.
  • Είναι υποχρεωτική η απόσυρση, αντικατάσταση και αποχαρακτηρισμός παλαιού οχήματος ταξί έναντι πρόσθετης επιδότησης ύψους 2.500 ευρώ.
  • Για την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων από εταιρείες προβλέπεται αυξημένη έκπτωση της δαπάνης από τα έσοδα. Στην περίπτωση των εταιρικών οχημάτων επιδοτείται και η απόκτηση υβριδικών (όχι μόνο ηλεκτρικών) οχημάτων. Το επιπλέον ποσοστό έκπτωσης είναι αντίστοιχα 50% για ηλεκτρικά και 30% για υβριδικά επί της πραγματικής δαπάνης (π.χ. αν το μηνιαίο μίσθωμα είναι 300 ευρώ, θα εκπίπτουν 450 ή 390 ευρώ αντίστοιχα) και η παραχώρηση στον εργαζόμενο δεν θα φορολογείται ως παροχή σε είδος.

Επιπλέον, η δαπάνη αγοράς ή/και μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα και δε θα προστίθεται στο τεκμήριο.

Σύμφωνα με τα παραδείγματα που παρουσιάστηκαν στη σημερινή συνέντευξη τύπου, το συνολικό πακέτο κινήτρων μειώνει την τιμή απόκτησης ηλεκτρικού οχήματος κατά περίπου 25%, ενώ σημαντικά μειωμένο είναι και το κόστος χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων συγκριτικά με τα συμβατικά. Ετσι, το κόστος καυσίμου για 10.000 χιλιόμετρα που είναι κατά μέσο όρο 1.200 ευρώ για βενζινοκίνητα, πέφτει στα 420 ευρώ για τα ηλεκτρικά (ή 220 ευρώ αν η φόρτιση γίνεται με νυχτερινό τιμολόγιο). Αντίστοιχα με 50 ευρώ ο κάτοχος συμβατικού αυτοκινήτου μπορεί να διανύσει 420 χιλιόμετρα, ενώ για το ηλεκτρικό η απόσταση ανεβαίνει στα 1.190 χλμ. (2.270 χλμ. με νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος). Επιπλέον το ηλεκτρικό όχημα απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας, θα σταθμεύει δωρεάν στους δημόσιους χώρους, θα εισέρχεται χωρίς περιορισμούς στο δακτύλιο και θα έχει χαμηλότερο κόστος σέρβις (ενδεικτικά, 100 ευρώ έναντι 350 ευρώ για τα συμβατικά).

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν τα φυσικά πρόσωπα για να εγγραφούν στην πλατφόρμα, όταν αυτή βγει στον αέρα είναι τα εξής:

1. Εισαγωγή στοιχείων στα πεδία του συστήματος

2. Επιλογή μοντέλου οχήματος από την καταχωρημένη λίστα

3. Επιλογή αγοράς/μίσθωσης

4. Επιλογή δίκυκλου ή ποδηλάτου (tick choice)

5. Επιλογή (ναι/όχι) επιδότησης φορτιστή

6. Επιλογή μοντέλου Φορτιστή από καταχωρημένη λίστα

7. Επιλογή απόσυρσης (ναι/όχι)

8. Υπολογισμός επιδότησης

9. Επισύναψη δικαιολογητικών

  1. Υποβολή Αίτησης.

ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΤΙΣΤΩΝ

Για τη φόρτιση των οχημάτων και τη δημιουργία ειδικών σημείων προτεραιότητα θα δοθεί σε κεντρικά σημεία, πλατείες, λιμάνια, αεροδρόμια, κλπ.

Ο προγραμματισμός των υπουργείων είναι έως το τέλος του 2021 να έχει καλυφθεί το σύνολο των βασικών οδικών αξόνων της χώρας, ενώ έως τον Μάρτιο του 2021 οι δήμοι υποχρεούνται να χωροθετήσουν θέσεις στάθμευσης και φόρτισης σε όλους τους δημόσιους χώρους και με βάση τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων τους.

Στην «Πράσινη Συμφωνία», η οποία υπεγράφη σήμερα για το θέμα από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ορίζεται ότι ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) δεσμεύεται να αναπτύξει δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης σε περισσότερα από 1.200 σημεία εξυπηρέτησης που εκπροσωπεί πανελλαδικά καθώς επίσης και να αναπτύξει τους κατάλληλους χώρους συντήρησης και επισκευής ηλεκτρικών οχημάτων και να διασφαλίσει την παροχή σχετικών υπηρεσιών σε ποσοστό άνω του 70% επί των σημείων εξυπηρέτησης που εκπροσωπεί πανελλαδικά, εντός του 2020. Η ανάπτυξη των χώρων αυτών θα συνοδεύεται από την κατάλληλη εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού και από την εγκατάσταση απαραίτητης υποδομής φόρτισης εντός του χώρου.

Επιπλέον, ο φορέας «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ και ΟΔΟΙ ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ» (HELLASTRON) δεσμεύεται να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια και να συνεργαστεί με όλους τους αρμόδιους φορείς ώστε να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών του δικτύου των μελών της. Στόχος της μέσα στην επόμενη διετία είναι να έχει διπλασιάσει σχεδόν τον αριθμό των σταθμών φόρτισης που θα βρίσκονται σε λειτουργία, ώστε η μέση απόσταση μεταξύ των σταθμών να είναι τα 50 χιλιόμετρα και η μεγαλύτερη απόσταση τα 150χλμ.

Επιπλέον δεσμεύεται να παρέχει ευνοϊκή μεταχείριση των ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με την στάθμευση στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).

Επίσης θα δημιουργηθούν υποδομές φόρτισης στις θέσεις στάσης και στάθμευσης των ταξί για αποκλειστική χρήση από τα συγκεκριμένα οχήματα.

Το νομοσχέδιο προβλέπει και τη δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος στο σπίτι, καθώς στις ρυθμίσεις του συμπεριλαμβάνεται διάταξη που υποχρεώνει σε κάθε νέο ή ανακαινιζόμενο κτίριο να προβλέπεται η εγκατάσταση επαρκών σημείων φόρτισης. Επιπλέον προβλέπεται εγκατάσταση σημείων φόρτισης και στα υφιστάμενα κτίρια, σε βάθος τριετίας, ενώ ορίζεται ότι για τη διαδικασία αυτή θα ακολουθούνται οι κανόνες που έχουν θεσπιστεί για το φυσικό αέριο, δηλαδή δε θα απαιτείται η συμφωνία της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας.

Επενδυτικά κίνητρα

Στο κυβερνητικό σχέδιο περιλαμβάνονται και φορολογικά κίνητρα για την εγκατάσταση εταιριών παραγωγής φορτιστών και μπαταριών αποκλειστικά στις λιγνιτικές περιοχές, δηλαδλη στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη. Στα κίνητρα αυτά εντάσσονται η μειωμένη φορολογία 5% για πέντε κερδοφόρες χρονιές, ο αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων, η μείωση των εργοδοτικών εισφορών για κάθε νέα θέση που θα απασχολεί εργαζόμενο έως 25 ετων και η προτεραιότητα στη διεκπεραίωση των διαδικασιών για την έκδοση αδειών.

Οπως επεσήμανε ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, σήμερα στη χώρα μας κυκλοφορούν λιγότερα από 1.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα, δηλαδή ένα πολύ μικρό ποσοστό, την ώρα που σε άλλες χώρες της Ε.Ε τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 4% -5%, σε ορισμένες περιπτώσεις όπως στην Ολλανδία ξεπέρασαν το 10%, και ειδικά στη Νορβηγία προσεγγίζουν το 50%. Η Ελλάδα κατέχει σήμερα έναν από τους πιο γερασμένους στόλους αυτοκινήτων της Ευρώπης. «Έχουμε θέσει, όμως, έναν φιλόδοξο αλλά εφικτό στόχο: Σε 10 χρόνια από σήμερα, το 2030, ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικά. Και το σχέδιό μας καλύπτει κάθε κατηγορία ΙΧ».

Λεωφορεία

Αναφορικά με τον διαγωνισμό που ετοιμάζεται για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεγάλο μέρος προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ από τον επόμενο μήνα, από Ιούλιο ως Οκτώβριο, θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά δυο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας, ένα ευρωπαικών και ένα κινεζικών προδιαγραφών «ώστε να τεστάρουμε ποιο από τα δύο ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες της πόλης», εξήγησε. Σύμφωνα μάλιστα με τον υφυπουργό Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη, στόχος είνα έως το τέλος του 2025 το 33% των προμηθειών σε λεωφορεία να αφορά «καθαρά» οχήματα, δηλαδή μηδενικών ή μειωμένων ρύπων και έως το 2030 το 47%.

Για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στο υπουργείο θα λειτουργεί Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, όπου θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς. Το Μητρώο θα παρέχει στους χρήστες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, στοιχεία όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των σημείων, την τρέχουσα κατάστασή τους (αν είναι ελεύθερο ή κατειλημμένο), καθώς και δεδομένα που αφορούν στην τιμή επί τούτω φόρτισης, καθώς τον τρόπο τιμολόγησης και πληρωμής. Επιπλέον με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ρυθμίζεται και η αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ διαμορφώνεται το πλαίσιο για την ταξινόμηση των ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου.

Τι θα γίνει με τα παλαιά οχήματα

Γενικό πρόγραμμα απόσυρσης δε συζητείται αυτή τη στιγμή στην κυβέρνηση, ενώ διαψεύστηκε και η φημολογία για παρεμβάσεις στα τέλη κυκλοφορίας των παλαιότερων οχημάτων. Ωστόσο, με το νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης μπαίνει τέλος στις εισαγωγές πολύ παλαιών μεταχειρισμένων οχημάτων, καθώς θα απαγορεύει την εισαγωγή μεταχερισμένων αυτοκινήτων κατηγορίας EURO 1-2-3, ενώ θα καθιστά ουσιαστικά απαγορευτική και την εισαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων EURO 4 αφου θα τα επιβαρύνει με περιβαλλοντικό τέλος ύψους 4.000 ευρώ: «Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να είμαστε το νεκροταφείο αυτοκινήτων της Ευρώπης» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης προσθέτοντας ότι χρειάστηκε η περίοδος του lockdown για να μπορέσει ο σταθμός μέτρησης ρύπων της Αριστοτέλους να προσεγγίσει για πρώτη φορά τα κοινοτικά όρια.

Να σημειωθεί ότι ο αριθμός των οχημάτων κατηγορίας EURO 1-2-3 που κυκλοφορούν στην Ελλάδα υπολογίζεται σε περίπου 3,8 εκατομμύρια.

Σχετικά