Ακριβαίνει το πετρέλαιο κίνησης από την 1η Ιανουαρίου – Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν

Ακριβότερο κατά 4 λεπτά ανά λίτρο θα είναι από την 1η Ιανουαρίου 2021 το πετρέλαιο κίνησης (diesel) λόγω της επιβολής «πράσινου τέλους» από την κυβέρνηση.

Με τροπολογία που κατατέθηκε στο πολεοδομικό νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιβάλει από την 1η Ιανουαρίου 2021 πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης. Το πράσινο τέλος θα επιβάλλεται κατά τη θέση σε ανάλωση του diesel κίνησης, δηλαδή κατά τον τελωνισμό του και βεβαιώνεται και εισπράττεται από τις Τελωνειακές Αρχές της ΑΑΔΕ, μαζί με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ.

Στην πράξη η τιμή του diesel κίνησης θα αυξηθεί κατά 4 λεπτά το λίτρο. Η μέση τιμής διάθεσης του καύσιμου στα 4.132 πρατήρια όλης της χώρας είναι σήμερα στο 1,143 ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου 2021 αυτή η τιμή θα αυξηθεί στο 1,147, εφόσον οι διεθνείς τιμές του καυσίμου παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.

Μεγάλοι χαμένοι θα είναι οι επαγγελματικοί κλάδοι που χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης όπως π.χ. φορτηγατζήδες, τα τεχνικά έργα, οι αγρότες, οι επαγγελματίες της μεταποίησης, αλλά και όσοι ιδιώτες προχώρησαν την τελευταία πενταετία σε αγορά diesel αυτοκινήτων με κίνητρο το φθηνότερο καύσιμο.

Σε επίπεδο νομών η επιβολή τους πράσινου τέλους θα έχει μεγαλύτερη επίπτωση στους νομούς Κυκλάδων, Σάμου, Λέσβου, Δωδεκάνησου, Κεφαλλήνιας, Ευρυτανίας, Φωκίδος, Χίου και Κέρκυρας, στις οποίες ήδη το πετρέλαιο κίνησης διατίθεται μεταξύ 1,35 και 1,20 ευρώ ανά λίτρο.

Τα έσοδα από το πράσινο τέλος υπολογίζονται ετησίως σε 108,4 εκατ. ευρώ και θα διατίθενται για την επίτευξη των εθνικών στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, την ενίσχυση των έργων ΑΠΕ, την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και για την κάλυψη κοινωφελών σκοπών, δαπανών μελετών και ερευνών στον τομέα της ενέργειας.

Λόγω της επιβολής του πράσινου τέλους το κίνητρο για λαθρεμπόριο καυσίμων αυξάνεται. Γιατί; Το λαθρεμπόριο είναι η διάθεση στην κατανάλωση ενός προϊόντος χαμηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ως προϊόν υψηλότερου ΕΦΚ, κατά την οποία ο παραβάτης καρπώνεται τη διαφορά των φόρων / δασμών, η οποία είναι μεγάλη. Με το πράσινο τέλος αυτή η διαφορά διευρύνεται.

Στο diesel κίνησης η δυνατότητα για λαθρεμπόριο αφορά σε καύσιμα, που ενώ δηλώνονται ως εξαγωγές, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της χώρας. Αντιθέτως δεν είναι εύκολη η υποκατάσταση του πετρέλαιού κίνησης με ναυτιλιακό ή θέρμανσης, καθώς διαθέτει πολύ χαμηλό θείο και προσθήκη βιοντίζελ σε ποσοστό 7%.

Η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης σήμερα στους νομούς όλης της χώρας έχει ως εξής:

ΝΟΜΟΣΤΙΜΗ DIESEL
ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ1,357
ΝΟΜΟΣ ΣΑΜΟΥ1,266
ΝΟΜΟΣ ΛΕΣΒΟΥ1,263
ΝΟΜΟΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ1,243
ΝΟΜΟΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ1,238
ΝΟΜΟΣ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ1,232
ΝΟΜΟΣ ΦΩΚΙΔΟΣ1,225
ΝΟΜΟΣ ΧΙΟΥ1,223
ΝΟΜΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ1,198
ΝΟΜΟΣ ΡΕΘΥΜΝΗΣ1,197
ΝΟΜΟΣ ΧΑΝΙΩΝ1,191
ΝΟΜΟΣ ΛΑΣΙΘΙΟΥ1,184
ΝΟΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ1,18
ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ1,169
ΝΟΜΟΣ ΞΑΝΘΗΣ1,169
ΝΟΜΟΣ ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ1,168
ΝΟΜΟΣ ΛΕΥΚΑΔΟΣ1,166
ΝΟΜΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ1,164
ΝΟΜΟΣ ΕΥΒΟΙΑΣ1,163
ΝΟΜΟΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ1,163
ΝΟΜΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ1,161
ΝΟΜΟΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ1,16
ΝΟΜΟΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ1,159
ΝΟΜΟΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ1,156
ΝΟΜΟΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ1,155
ΝΟΜΟΣ ΑΡΤΗΣ1,147
ΝΟΜΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ1,147
ΝΟΜΟΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ1,147
ΝΟΜΟΣ ΚΑΡΔΙΤΣΗΣ1,145
ΝΟΜΟΣ ΕΒΡΟΥ1,143
ΝΟΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ1,143
ΝΟΜΟΣ ΡΟΔΟΠΗΣ1,143
ΝΟΜΟΣ ΑΧΑΪΑΣ1,142
ΝΟΜΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ1,14
ΝΟΜΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ1,138
ΝΟΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ1,138
ΝΟΜΟΣ ΗΛΕΙΑΣ1,135
ΝΟΜΟΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ1,135
ΝΟΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ1,132
ΝΟΜΟΣ ΠΡΕΒΕΖΗΣ1,132
ΝΟΜΟΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ1,132
ΝΟΜΟΣ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ1,131
ΝΟΜΟΣ ΚΙΛΚΙΣ1,13
ΝΟΜΟΣ ΛΑΡΙΣΗΣ1,129
ΝΟΜΟΣ ΠΕΛΛΗΣ1,12
ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ1,117
ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ1,115
ΝΟΜΟΣ ΠΙΕΡΙΑΣ1,114
ΝΟΜΟΣ ΗΜΑΘΙΑΣ1,111
ΝΟΜΟΣ ΣΕΡΡΩΝ1,11
ΝΟΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ1,103

Σχετικά