Τι μπορούν να κάνουν και για πότε είναι προγραμματισμένες οι παρθενικές τους πτήσεις
Η Άγκυρα αναπτύσσει κάποια ενδιαφέροντα στρατιωτικά αεροσκάφη και drones που ελπίζει ότι θα πραγματοποιήσουν τις παρθενικές τους πτήσεις το 2023, κατά την 100ή επέτειο από την ίδρυση του τουρκικού κράτους.
Ωστόσο, σύμφωνα με το Forbes, το πιο εξελιγμένο αεροσκάφος από αυτά, το εθνικό μαχητικό TF-X της Turkish Aerospace Industries (TAI ή TUSAS), δεν αναμένεται να τιμήσει τους τουρκικούς ουρανούς κατά τους εορτασμούς για τα 100 χρόνια, όπως ευελπιστούσε η Τουρκία προηγουμένως.
Τον Νοέμβριο, βίντεο απεικόνισε το πρωτότυπο του TF-X να παίρνει μορφή στη γραμμή συναρμολόγησης. Η Τουρκία φέρεται να σκοπεύει να το παρουσιάσει στις 18 Μαρτίου του 2023, ένα υπερβολικά φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα σύμφωνα με τους αναλυτές.
Οι Τούρκοι αξιωματούχοι ευελπιστούσαν το TF-X να πετάξει στην ώρα του για την επέτειο.
Τον Νοέμβριο του 2017, ο τότε Τούρκος υπουργός Άμυνας Νουρετίν Τζανικλί ισχυρίστηκε ότι το αεροσκάφος θα μπορεί να χρησιμοποιεί το 2023. «Δεν θα δώσω ακριβή ημερομηνία, αλλά πρωταρχικός μας στόχος είναι να πετάξει το 2023» δήλωσε.
Ο Ταγίπ Ερντογάν εξέφρασε παρόμοιες ελπίδες το Φεβρουάριο του 2020. «Ελπίζω το πολεμικό μας αεροσκάφος, το οποίο θα χρησιμοποιεί εγχώριους πόρους σε κάθε στάδιο του σχεδιασμού της και παραγωγής, να πετάξει το 2023» είπε.
Τον Ιούνιο του 2019, η TAI παρουσίασε ένα πρότυπο του TF-X στην Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού. Ο πρόεδρος και CEO της TAI Τεμέλ Κοτίλ υποστήριξε ότι «θα είναι το καλύτερο μαχητικό αεροσκάφος στην Ευρώπη» και είπε ότι αναμένει το πρώτο μοντέλο να κάνει την παρθενική του πτήση το 2025.
Επί του παρόντος, το TF-X αναμένεται να απογειωθεί για πρώτη φορά το 2025-2026, ενώ το πρώτο αεροσκάφος θα βγει από τη γραμμή παραγωγής στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Ακόμη, όμως, κι αυτή η πρόβλεψη ίσως αποδειχθεί αισιόδοξη.
Επιπλέον, η Άγκυρα ίσως αναγκαστεί να συμβιβαστεί με κάποια χαρακτηριστικά stealth του αεροσκάφους, προκειμένου να ξεκινήσει εγκαίρως τη σειριακή παραγωγή. Ως εκ τούτου, οι πρώτες εκδόσεις θα είναι στην καλύτερη περίπτωση ένα εξαιρετικά προηγμένο αεροσκάφος 4ης-5ης γενιάς, όχι εντελώς διαφορετικό από την εκδοχή Block 1 του μαχητικού KF-21 Boramae που είναι υπό ανάπτυξη στην Νότια Κορέα.
Από την άλλη, πιθανώς θα δούμε κάποια άλλα τουρκικά αεροσκάφη και drones να πετούν το 2023 για πρώτη φορά.
Bayraktar Kizilelma
Το πρωτότυπο αεροσκάφος Bayraktar Kizilelma με αεριωθούμενο κινητήρα ολοκλήρωσε τις δοκιμές τροχοδρόμησης και απογείωσης τον Νοέμβριο του 2022. Η παρθενική του πτήση πιθανότατα θα πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2023.
Το Kizilelma είναι το πρώτο μη επανδρωμένο αεροσκάφος της Τουρκίας με κινητήρα τζετ. Η Baykar ισχυρίζεται ότι «θα είναι υπολογίσιμη δύναμη, ιδιαίτερα λόγω της ικανότητάς του για επιθετικούς ελιγμούς και να διαφεύγει των ραντάρ».
Επίσης, το Kizilelma διαθέτει εσωτερικό οπλοστάσιο και μπορεί να εκτοξεύσει μέχρι και πυραύλους αέρος-αέρος, κάτι που ίσως του προσφέρει προστασία έναντι εχθρικών drones ή ελικοπτέρων.
Το μέγιστο βάρος απογείωσης του drone θα είναι 6 τόνοι, περιλαμβανομένων και 1.500 κιλών ωφέλιμου φορτίου. Θα διεξάγει επιχειρήσεις συλλογής πληροφοριών και επιθέσεις. Η Baykar υποστηρίζει επίσης ότι το Kizilelma θα είναι εξοπλισμένο και με ένα τουρκικό ραντάρ Ενεργής Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) και «θα μπορεί να απογειώνεται και προσγειώνεται σε αεροπλανοφόρα με μικρούς διαδρόμους».
Διαβάστε επίσης: «Δηλητήριο» στάζουν Τούρκοι αναλυτές και απειλούν
TAI Hurjet
Το Kizilelma δεν είναι το μόνο υπερηχητικό αεροσκάφος που σχεδιάζει να απογειώσει η Τουρκία το 2023. Η TAI αναπτύσσει ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος που ονομάζεται Hurjet και θα διαδεχθεί το στροβιλοελικοφόρο Hurkus.
Όπως συμβαίνει και με άλλα υπερηχητικά εκπαιδευτικά αεροσκάφη, το Hurjet μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ελαφρύ μαχητικό. Μπορεί να πετάξει με ταχύτητα 1,2 Mach (δηλαδή 1.470χλμ/ώρα) και να πάρει ύψος μέχρι και 45.000 πόδια. Αυτά τα χαρακτηριστικά το κατατάσσουν στην ίδια ευρεία κατηγορία με το M-346 Master της Ιταλίας και το T-50 Golden Eagle της Νότιας Κορέας.
Η παρθενική πτήση του Hurjet αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2022, όμως αναμένεται πλέον για τον Μάρτιο του 2023. Η Τουρκία ενέκρινε τη σειριακή παραγωγή του αεροσκάφους τον Ιανουάριο του 2022.
Το Hurjet θα αντικαταστήσει τα γερασμένα εκπαιδευτικά Northrop T-38 Talon και τα μαχητικά F-5 της Τουρκίας. Στις 6 Δεκεμβρίου του 2022, ένα από αυτά τα F-5 συνετρίβη όταν οι κινητήρες του σταμάτησαν να λειτουργούν επειδή τους χτύπησε πτηνό.
Η Τουρκία ελπίζει το Hurjet να έχει επιτυχία και στην εξαγωγική αγορά, σημειώνοντας τις αυξανόμενες πωλήσεις του κορεατικού T-50 και της στρατιωτικής έκδοσης του KA-50 -πρόσφατα η Πολωνία παρήγγειλε 48 τέτοια αεροσκάφη.
TAI Goksungur/Simsek
Επίσης, η TAI αναπτύσσει και ένα υποηχητικό drone με μέγιστη ταχύτητα 0,7 Mach (858 χλμ/ώρα) και το οποίο θα ονομαστεί είτε Goksungur («ουρανός») είτε Simsek («κεραυνός»). Το drone αυτό έχει σχεδιαστεί για να συλλέγει πληροφορίες και για να συνδράμει με πυρά.
Σύμφωνα με στέλεχος της TAI , η εταιρεία ελπίζει να αναπτύξει και μια πλήρως υπερηχητική έκδοση. Το ίδιο στέλεχος ανέφερε πως η TAI πειραματίζεται με τη χρήση ενός μικρού μεγέθους drone ταυτόχρονα σε επιχειρήσεις με το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Aksungur που είναι επίσης δικό της: το μεγαλύτερο drone που έχει κατασκευάσει η Τουρκία μέχρι στιγμής.
Η TAI ίσως τελικά να αναπτύξει μια μικρότερη έκδοση που θα μπορεί να εκτοξεύεται από το Aksungur.
Το Goksungur/Simsek αναμένεται να πετάξει τον Φεβρουάριο του 2023.
TAI T929 ATAK 2
Η TAI αναπτύσσει και το T929 ATAK 2, που θα διαδεχθεί το επιθετικό ελικόπτερο T129 ATAK. Το ATAK 2 θα είναι σημαντικά βαρύτερο και θα μπορεί να απογειωθεί με το διπλάσιο φορτίο σε σχέση με τον προκάτοχό του που αναπτύχθηκε στο μοντέλο του ιταλικού AugustWestland A129 με τουρκικής κατασκευής εξαρτήματα και υποσυστήματα.
Το επερχόμενο επιθετικό ελικόπτερο θα μπορεί να μεταφέρει διαφόρων ειδών πυρομαχικά τουρκικής κατασκευής, περιλαμβανομένων μη κατευθυνόμενων πυραύλων, κατευθυνόμενων αντιαρματικών πυραύλων μεγάλου βεληνεκούς UMTAS και πυραύλων Cirit των 70 mm, αλλά και πυραύλων αέρος-αέρος.
Το T929 προορίζεται να υπηρετήσει τις τουρκικές χερσαίες στρατιωτικές δυνάμεις, αλλά και το Πολεμικό Ναυτικό. Τα αμερικανικής κατασκευής επιθετικά ελικόπτερα AH-1 Cobra που διαθέτει η Άγκυρα θα υπηρετούν στη ναυαρχίδα του τουρκικού στόλου ως προσωρινή λύση μέχρι να αρχίσει να χρησιμοποιείται το ATAK 2, περίπου στο 2025.
Τον Ιούνιο του 2021, αφότου ανακοινώθηκε επισήμως ότι η TAI θα προμηθευτεί 14 κινητήρες για το T929 από την ουκρανική Motor Sich, ο CEO της TAI, Κοτίλ, επισήμανε τη συμβολική σημασία του να πετάξουν τέτοιου είδους εγχώριας παραγωγής αεροσκάφη κατά το 100ό έτος του τουρκικού κράτους.
«Για τα 100ντάχρονα της Τουρκικής Δημοκρατίας, η ΤΑΙ θα μπει δυναμικά» είπε ο Κοτίλ σύμφωνα με το Forbes. «Θα είναι η χρονιά κατά την οποία θα πετάξουν σχεδόν όλα μας τα πρότζεκτ».