Σαν σήμερα, στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, άφησε την τελευταία της πνοή η παγκοσμίου φήμης σοπράνο Μαρία Κάλλας

Σαν σήμερα, στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, η παγκοσμίου φήμης σοπράνο Μαρία Κάλλας άφησε την τελευταία της πνοή στο Παρίσι, σε ηλικία μόλις 53 ετών.

Η απώλειά της συγκλόνισε τον κόσμο της μουσικής και της τέχνης, καθώς η Κάλλας είχε ήδη περάσει στο πάνθεο των αθάνατων καλλιτεχνών με την ανεπανάληπτη φωνή της.

Η Κάλλας γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη από Έλληνες γονείς το 1923 και μεγαλώνοντας μετακόμισε στην Ελλάδα, όπου άρχισε να αναδεικνύεται το εξαιρετικό της ταλέντο. Από νωρίς, καθιερώθηκε ως η απόλυτη ντίβα της όπερας, και το όνομά της συνδέθηκε με ρόλους όπως η «Τόσκα», η «Νόρμα» και η «Μήδεια». Η φωνή της ήταν μοναδική, συνδυάζοντας τεχνική αριστοτεχνία με εκφραστικότητα, η οποία κατέληγε να μετατρέπει κάθε παράσταση σε μια εμπειρία υψηλής τέχνης. Ωστόσο, η Κάλλας δεν ήταν μόνο μια σπουδαία καλλιτέχνιδα. Υπήρξε και μια τραγική φιγούρα, καθώς οι προσωπικές της σχέσεις, ιδίως ο θυελλώδης δεσμός της με τον Έλληνα μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση, άφησαν ανεξίτηλα σημάδια στην ψυχή της.

Η ζωή της Μαρίας Κάλλας τα τελευταία χρόνια ήταν γεμάτη απομόνωση και μελαγχολία. Ο θάνατός της, πιθανόν από καρδιακή ανεπάρκεια, επισφράγισε το τέλος μιας μυθικής πορείας, αλλά όχι του μύθου της. Η Κάλλας έγινε η ενσάρκωση της καλλιτεχνικής ευαισθησίας και της εσωτερικής πάλης, μιας γυναίκας που έζησε με πάθος και τραγωδία, όπως ακριβώς οι ηρωίδες της όπερας που ερμήνευε.

Σαράντα επτά χρόνια μετά, το όνομα της Μαρίας Κάλλας παραμένει συνώνυμο με την αθανασία στη μουσική. Κάθε νέο ανερχόμενο αστέρι της όπερας συγκρίνεται με τη «θεϊκή Κάλλας», και κάθε νέα ηχογράφηση της φωνής της αποδεικνύει γιατί ήταν και παραμένει αξεπέραστη. Η τέχνη της μπορεί να έσβησε το 1977, αλλά ο μύθος της Κάλλας ζει, εμπνέοντας γενιές καλλιτεχνών και θαυμαστών σε όλο τον κόσμο.

Τρεις πληροφορίες που ίσως δεν γνωρίζατε για την Μαρία Κάλλας

Η μεταμόρφωσή της: Η Μαρία Κάλλας υπέστη μια εντυπωσιακή μεταμόρφωση στα μέσα της καριέρας της. Αν και αρχικά ήταν γνωστή για την πιο πληθωρική εμφάνισή της, γύρω στα τέλη της δεκαετίας του 1940 έχασε σχεδόν 36 κιλά, γεγονός που άλλαξε ριζικά την εικόνα της. Λέγεται ότι αυτή η απότομη απώλεια βάρους επηρέασε τη φωνή της, κάνοντάς την πιο ευάλωτη, αλλά την ίδια στιγμή ενίσχυσε τη θεατρική της παρουσία στη σκηνή, κάνοντάς την πιο εκφραστική και δυναμική.

Η διαμάχη της με τη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης: Παρά τη μεγάλη της επιτυχία, η Μαρία Κάλλας δεν είχε πάντα τις καλύτερες σχέσεις με τους μουσικούς και τους διοργανωτές των θεάτρων. Το 1958, έμεινε στην ιστορία η διαμάχη της με τον διευθυντή της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, Ρούντολφ Μπινγκ, η οποία την οδήγησε να μην ξαναεμφανιστεί στο διάσημο αυτό θέατρο για τα επόμενα επτά χρόνια. Η αιτία ήταν διαφωνίες σχετικά με τους όρους συνεργασίας, αλλά και ο έλεγχος που ήθελε να έχει. Ήθελε να επιλέγει μόνη της τους ρόλους που θα ερμήνευε, τους μαέστρους και τους σκηνοθέτες με τους οποίους θα συνεργαζόταν, καθώς και τους όρους των συμβολαίων της.

Η αμφιλεγόμενη σχέση με τη μητέρα της: Η σχέση της Κάλλας με τη μητέρα της, Ευαγγελία Καλογεροπούλου, ήταν εξαιρετικά προβληματική. Η Ευαγγελία, μια φιλόδοξη γυναίκα, πίεζε έντονα τη νεαρή Μαρία να προχωρήσει στη μουσική της καριέρα, αλλά αυτή η σχέση εξελίχθηκε σε ρήξη. Η Κάλλας κατηγόρησε τη μητέρα της ότι εκμεταλλεύτηκε την καριέρα της για οικονομικό όφελος και ότι την παραμέλησε συναισθηματικά. Μετά την άνοδο της Κάλλας στη φήμη, η σχέση τους επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο και δεν επανενώθηκαν ποτέ πραγματικά.

Σχετικά