Δελτίο τύπου του πρώην δημάρχου Λεβαδέων Γιάννη Ταγκαλέγκα
Αλλ’ ουδέν έρπει ψεύδος εις γήρας χρόνου.
Σοφοκλής
Πολυχρονεμένε μας Δήμαρχε…..
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΟΡΚΩΤΟΥ ΕΛΕΓΚΤΗ
Μέρος 2ο
1) Εκθεση Ελέγχου ορκωτού
Ο Δημοτικός Κώδικας στο άρθρο 163 περί «Απολογισμού-Ισολογισμού των Δήμων» προβλέπει ότι ο ορκωτός ελεγκτής, μεταξύ των άλλων, χορηγεί το πιστοποιητικό ελέγχου, όπου περιλαμβάνονται και όλες οι παρατηρήσεις που αφορούν σε σημαντικές ανεπάρκειες που έχουν ουσιώδη επίδραση στην ακρίβεια ή ορθότητα κονδυλίων του ισολογισμού ή των αποτελεσμάτων χρήσεως και επιπλέον υποχρεούται να καταρτίζει και έκθεση ελέγχου, στην οποία θα περιλαμβάνει τα όσα προέκυψαν από τον έλεγχό του, παραθέτοντας, επιπροσθέτως και τις αναγκαίες υποδείξεις του για κάθε θέμα. Η έκθεση ελέγχου υποβάλλεται από τον ορκωτό ελεγκτή – λογιστή στο δημοτικό συμβούλιο και στον Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας
Επειδή
Κατά την συζήτηση στο Δ.Σ. για την έγκριση του Ισολογισμού 2023, πήραμε μόνο την γνώμη και τις παρατηρήσεις του ορκωτού ελεγκτή (το πιστοποιητικό δηλαδή) και όχι την έκθεση ελέγχου, όπου αναλύονται με λεπτομέρεια όλοι οι λογαριασμοί του Ισολογισμού
Ερώτηση 1η: Γιατί δεν μας δόθηκε η έκθεση ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή, από την οποία θα βλέπαμε που στηρίζει τις παρατηρήσεις του, τις οποίες βάσιμα αμφισβητούμε; (Σημείωση: όχι την επάρκεια του ορκωτού αλλά τα στοιχεία που του παρασχέθηκαν)
Παρακαλούμε να μας δοθεί άμεσα η έκθεση ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή για τον Ισολογισμό χρήσης 2023
2) Παρατηρήσεις ορκωτού ελεγκτή
Κατ’ αρχήν, σχεδόν όλες αφορούν τεχνικής φύσεως συμψηφιστικές και τακτοποιητικές εγγραφές, που γίνονται μετά το κλείσιμο της χρήσης (άρα το 2024) και έχουν επίπτωση στα αποτελέσματα χρήσεως, δηλαδή αν η χρήση έκλεισε με κέρδος ή ζημιά. Όμως εμείς δεν μπορούσαμε να έχουμε γνώμη ή παρέμβαση σε αυτές τις εγγραφές, ενώ δεν είχε γνώμη και λόγο ο αρμόδιος προιστάμενος οικονομικών υπηρεσιών (Π.Ο.Υ.), από τον οποίο ουδέποτε ζητήθηκαν οι σχετικές διευκρινήσεις, εκτός από την ανάλυση των δανείων που τελικά δεν ελήφθη υπόψη από τον συντάξαντα τον Ισολογισμό.
Σύντομα και περιεκτικά έχουμε να σημειώσουμε:
– Για τον Λογαριασμό Ενεργητικού «Ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση και προκαταβολές παγίων στοιχείων»:
Στον λογαριασμό αυτό καταχωρούνται τα έργα υπό εκτέλεση και όταν τα έργα παραδοθούν οριστικά και είναι λειτουργικά μεταφέρονται στους λογαριασμούς των παγίων και αρχίζουν να τρέχουν οι αποσβέσεις
Η τακτική που ακολουθείται όλα τα χρόνια, για αυτή την περίπτωση, είναι ο αρμόδιος συντάκτης του Ισολογισμού να στέλνει έγγραφο προς τις υπηρεσίες που εκτελούν τα έργα (κατά βάση στις Τεχνικές Υπηρεσίες) για να απαντήσουν για το ποια έργα ολοκληρώθηκαν και έχουν μπεί σε λειτουργία, και ανάλογα με τις απαντήσεις μεταφέρει τα αντίστοιχα ποσά στα πάγια.
Δεν γνωρίζουμε αν αυτό το έγγραφο στάλθηκε, αν πήρε απάντηση και αν ΟΧΙ σε ποιες ενέργειες προέβει, αν οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι έλαβαν γνώση για να πιέσουν για την απάντηση κλπ.
Σε κάθε περίπτωση, αν είχαν οριστικά παραδοθεί έργα ποσού 9.008.037,54€, ώστε να μεταφερθούν στα πάγια και να αρχίσουν να τρέχουν οι αποσβέσεις, αυτό έπρεπε να το κάνει ο συντάξας τον Ισολογισμό μέσα στο 2024 ή μέχρι τις 15/1/2025 (ημερομηνία σύνταξης ισολογισμού), εφόσον είχε τα έγγραφα που βεβαίωναν την οριστική παράδοση των έργων. Η πρώην δημοτική αρχή δεν είχε καμμία δυνατότητα να το πράξει και προκαλεί εντύπωση πως ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Οικονομικών Υπηρεσιών την εγκαλεί, όταν η υπηρεσία που προίσταται όφειλε να το κάνει. Ας μας εξηγήσει λοιπόν ο συντάξας τον Ισολογισμό, τι από τα δύο συμβαίνει; Είχε στα χέρια του την παράδοση των έργων και δεν έκανε την μεταφορά στα πάγια ή δεν την είχε οπότε κακώς υπάρχει η παρατήρηση του ορκωτού ελεγκτή;
Ερώτηση 2η: Επειδή οι εγγραφές αυτές γίνονται μετά το κλείσιμο της χρήσης (δηλαδή μετά την 31/12/2023), μπορείτε να μας ενημερώσετε ποια έργα ολοκληρώθηκαν και εάν ολοκληρώθηκαν έργα 9.008.037,54€, όπως αναφέρει ο ορκωτός, γιατί οι συντάξαντες τον ισολογισμό δεν τα μετέφεραν στα πάγια περιουσιακά στοιχεία;
– Για τον Λογαριασμό Παθητικού «Επιχορηγήσεις επενδύσεων»:
Στην παρατήρηση του ορκωτού ελεγκτή αναφέρεται ότι από συνολικό ποσό 28.391.866,84€ δεν κατέστη δυνατή η ανάλυση και η αντιστοίχιση επιχορηγήσεων αξίας € 13.370.242,94 με περιουσιακά στοιχεία του Δήμου και λόγω ελλείψεως της ανάλυσης αυτής, δεν μπόρεσε να επαληθεύσει τον υπολογισμό των αναλογουσών αποσβέσεων επιχορηγήσεων παγίων που βελτίωσαν τα αποτελέσματα της κλειόμενης χρήσης.
Επαναλαμβάνοντας ότι, δεν έχουμε στα χέρια μας την έκθεση ελέγχου (πρέπει να μας δοθεί άμεσα) για να δούμε ποιά είναι τα στοιχεία που οδήγησαν τον ορκωτό στην διατύπωση αυτής της παρατήρησης, επισημαίνουμε:
Ολες οι επιχορηγήσεις επενδύσεων είναι καταχωρημένες, για όλα τα χρόνια, στο μεν δημόσιο λογιστικό κυρίως στον Κ.Α. 13 στην δε Γενική Λογιστική στον Λογαριασμό 43, και είναι συμφωνημένες και πλήρως αντιστοιχισμένες. Χωρίς να κάνουμε εικασίες, το λογικό συμπέρασμα είναι ότι ο ορκωτός ζήτησε την αντιστοίχιση αυτή και δεν του δόθηκε και τους λόγους τους γνωρίζουν οι συντάξαντες τον Ισολογισμό. Απαιτείται μία απάντηση και φυσικά να μας δοθεί άμεσα η έκθεση ελέγχου. Από το ποσό των 13.370.242€ που αναφέρεται στην παρατήρηση, είναι εμφανές ότι το ζήτημα δεν συσχετίζεται με τα 2.459.096€ που εισπράχθηκαν το 2023 ως επιχορηγήσεις επενδύσεων και είναι καταχωρημένες στον λογαριασμό 43.
Ερώτηση 3η: Επειδή κατά το κλείσιμο του Ισολογισμού χρήσης 2022, υπήρχε η αντιστοίχιση των επιχορηγήσεων για επενδύσεις με περιουσιακά στοιχεία του δήμου (βλέπε έκθεση ελέγχου ορκωτού για ισολογισμό 2022) και επειδή οι επιχορηγήσεις για επενδύσεις το 2023 (λογ/σμός 43) ανήλθαν στα 2.459.096€ , μπορείτε να μας εξηγήσετε πως έγινε αυτό; (Εμφανίζεται μη αντιστοίχιση 13.370.242 ευρώ ενώ οι επιχορηγήσεις παγίων το 2023 ήταν 2.459.096 ευρώ)
Ερώτηση 4η: Για την κακοδιαχείριση που με στόμφο αναφέρετε και στην οποία συμπεριλαμβάνετε και τα 13 εκ. €, μήπως θα έπρεπε να απαντήσετε για το ποιες ενέργειες κάνατε ώστε η αρμόδια υπηρεσία από 1/1/2024 έως τον Φεβρουάριο 2025 να τα αντιστοιχίσει με περιουσιακά στοιχεία; Επειδή ο ισολογισμός αφορούσε την δική μας δημοτική περίοδο, δεν ισχύει η αρχή της συνέχειας στην διοίκηση;
– Για το κονδύλι του Παθητικού «Μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις πληρωτέες στην επόμενη χρήση»:
Στην παρατήρηση του ορκωτού ελεγκτή αναφέρεται ότι ποσό 231.749,72€ , απεικονίζεται στο βραχυπρόθεσμο μέρος των μακροπρόθεσμων δανείων του Δήμου και κατά τον επανυπολογισμό που πραγματοποίησε προέκυψε η εξαίρεση του παραπάνω ποσού, με συνέπεια οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δήμου να εμφανίζονται αυξημένες κατά 231.749,72€ και οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις ισόποσα μειωμένες.
Ερώτηση 5η: Είναι δυνατόν, οι συντάξαντες τον Ισολογισμό Χρήσης 2023 να μην γνώριζαν, ότι σύμφωνα με νόμους του Κράτους, ο Δήμος για τα έτη 2023 και 2024 δεν εξυπηρετούσε δάνεια και συνεπώς έπρεπε να κάνουν τις σχετικές εγγραφές στους σχετικούς λογαριασμούς;
Αυτός δεν είναι ο λόγος που στον προυπολογισμό και απολογισμό του 2023, αλλά και στον πρώτο δικό σας προυπολογισμό του 2024, οι πιστώσεις για τα χρεολύσια δανείων είναι μηδενικές;
Ερώτηση 6η: Όταν όλοι, οι δημοτικοί σύμβουλοι, θυμούνται τις αναλυτικές παρουσιάσεις του προισταμένου οικονομικών υπηρεσιών για τα δάνεια κατά τις συζητήσεις και αποφάσεις στο Δ.Σ. για τους προυπολογισμούς και τις περιοδικές εκθέσεις για τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προυπολογισμού, πώς είναι δυνατόν η υπηρεσία που εκτελούσε τον προυπολογισμό να μην γνώριζε τις σχετικές αποφάσεις του Δ.Σ.; Πως είναι δυνατόν να παραληφθεί η σχετική εγγραφή από τους συντάξαντες τον ισολογισμό;
– Για τον λογαριασμό 44.00 του Παθητικού «Προβλέψεις για αποζημιώσεις προσωπικού λόγω εξόδου από την Υπηρεσία»
Πρόβλεψη είναι η κράτηση ορισμένου ποσού, που γίνεται, κατά το κλείσιμο του ισολογισμού του Δήμου σε βάρος του λογαριασμού γενικής εκμεταλλεύσεως ή του λογαριασμού αποτελεσμάτων χρήσεως. Η κράτηση αυτή αποβλέπει στη κάλυψη ζημίας, όταν κατά την ημερομηνία συντάξεως του ισολογισμού είναι πιθανή η πραγματοποίησή της. Οι σχηματισμένες προβλέψεις αναπροσαρμόζονται στο τέλος κάθε χρήσης με βάση τις νέες συνθήκες που στο μεταξύ έχουν διαμορφωθεί
Στην παρατήρηση του ορκωτού ελεγκτή αναφέρεται ότι κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023,το συνολικό ύψος της μη σχηματισθείσας πρόβλεψης ανέρχεται σε € 387.717,79. Συνεπώς οι προβλέψεις για παροχές σε εργαζομένους εμφανίζονται μειωμένες κατά € 387.717,79, τα Ίδια Κεφάλαια εμφανίζονται αυξημένα κατά € 387.717,79 και τα αποτελέσματα χρήσης αυξημένα κατά € 33.913,08. (Σημείωση: Η πρόβλεψη αφορά εργαζομένους Ιδιωτικού Δικαίου με μέγιστη αποζημίωση 15.000 ευρώ)
Κατ’ αρχήν, μόνο με την αναφορά σε κάποιους αριθμούς και χωρίς την έκθεση ελέγχου δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την αιτιολόγηση της παρατήρησης
Ερώτηση 7η: Σε πόσους εργαζόμενους αναφέρεται, ότι θα εξέλθουν από την υπηρεσία, και πως σχηματίζεται η πρόβλεψη για 387.717€; Στην έκθεση ελέγχου γίνεται αναφορά σε νέες συνθήκες, που είχαν διαμορφωθεί κατά το κλείσιμο της χρήσης;
Σε κάθε περίπτωση, γιατί η συντάξαντες τον Ισολογισμό χρήσης 2023 κατά το κλείσιμό του (το 2025) και εφόσον θεωρούσαν κατά την ημερομηνία συντάξεως του ότι είναι πιθανή η πραγματοποίηση της ζημίας (βλέπε Π.Δ. 315/99) δεν προχώρησαν στον σχηματισμό της πρόβλεψης, κάνοντας τις εγγραφές που απαιτούνταν στους σχετικούς λογαριασμούς;
-Για τους Λοιπούς λογαριασμούς, που αναφέρονται σε άλλες παρατηρήσεις του ορκωτού ελεγκτή, καταγράφονται διάφορα ποσά για μεταφορές από λογαριασμό σε λογαριασμό, χωρίς να μπορούμε να προχωρήσουμε σε περαιτέρω διαπιστώσεις, αφού δεν έχουμε την έκθεση ελέγχου.
Ερώτηση 8η: Οι συντάξαντες τον Ισολογισμό διαπίστωσαν αυτή την υποχρέωση; Aν ΝΑΙ γιατί δεν προέβησαν κατά την διάρκεια όλου του 2024 και αρχές του 2025 στις σχετικές τακτοποιητικές εγγραφές; Υπήρχε κάποιο κώλυμμα;
Το συμπέρασμα που συνάγεται , από τα παραπάνω συνοπτικά εκτεθέντα για τον Ισολογισμό χρήσης 2023, είναι ότι αν, μετά το κλείσιμο της χρήσης και καθ’ όλη την διάρκεια του 2024, οι αρμόδιοι για την σύνταξή του είχαν προβεί στις ενέργειες που έπρεπε, τότε η γνώμη του ορκωτού ελεγκτή θα ήταν γνώμη με επιφύλαξη, ίδια δηλαδή με την γνώμη των ορκωτών ελεγκτών που έλεγξαν τους προηγούμενους ισολογισμούς. Οι παρατηρήσεις δηλαδή θα ήταν για μη σχηματισμό πρόβλεψης επισφαλών απαιτήσεων και μη λήψης επιστολής από τον νομικό σύμβουλο του Δήμου.
Εν κατακλείδι, θα ήθελα να τονίσω ότι στις 31/12/2023 παρέδωσα ένα δήμο με τα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα από την σύσταση του «Καλλικρατικού» Δήμου την 1/1/2011, αποτελέσματα που ήταν καλύτερα σε πολλούς τομείς το 2024, ως αποτέλεσμα της διοικητικής και οικονομικής συνέχειας.΄
Αφού παραλάβατε «χάος», έγινε το θαύμα και μετατρέψατε τον Δήμο περίπου σε «παράδεισο» μέσα σε ένα χρόνο;
Με περισσή οίηση τοποθετείστε και μιλάτε, όπως π.χ. ότι πληρώσατε 1,2 εκ. περισσότερες οφειλές που σας αφήσαμε προίκα ή βάλατε στα ταμεία του δήμου 1,2 εκ. περισσότερα από αυτά που βρήκατε στον κουμπαρά μας, αγνοώντας βασικά δεδομένα, όπως το οικονομικό «χάος» δεν μετατρέπεται ξαφνικά σε οικονομική «τάξη», αν δεν υπάρχει το απαραίτητο υπόβαθρο.
Δεν μας λέτε όμως γιατί το 2024 έκλεισε περίπου με 3,5 εκ. € βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις, όπως δείχνουν τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προυπολογισμού, που συζητήθηκε στο Δ.Σ. στις 10/3/2025;
Την αλήθεια να λες και ότι θέλει ας γίνει.
Ν.Καζαντζάκης
Ιωάννης Δ. Ταγκαλέγκας
Πρώην Δήμαρχος Λεβαδέων
Επικεφαλής της μείζονος Μειοψηφίας
Του Δημοτικού Συμβουλίου Λεβαδέων