Εκτός κυβέρνησης ο Μάκης Βορίδης και οι υφυπουργοί Τάσος Χατζηβασιλείου, Διονύσης Σταμενίτης και Χρήστος Μπουκώρος – Αντικαταστάσεις σε κυβερνητικές θέσεις μέσα στις επόμενες ημέρες – Τι λέει το διαβιβαστικό της Δικογραφίας για τον ΟΠΕΚΕΠΕ σχετικά με τον Βορίδη
Η κυβέρνηση «σκόνταψε» πάνω στο σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί σε αναδίπλωση, «θυσιάζοντας» σε πρώτη φάση, τον Μάκη Βορίδη καθώς και τους Υφυπουργούς Τάσο Χατζηβασιλείου, Χρήστο Μπουκώρο και Διονύση Σταμενίτη.
Είναι φανερό πώς η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία δεν άφησε περιθώρια ελιγμών στον Πρωθυπουργό. Με μία δικογραφία προφανώς δεμένη και άκαμπτη, η δικαστική αρχή της Ευρωπαϊκή Ένωσης αναγκάζει την Κυβέρνηση να αμυνθεί δια των παραιτήσεων ή καλύτερα, όπως θα σημείωνε παλιός πολιτικός συντάκτης, επιβάλλει την τακτική του «στρίβειν δια των παραιτήσεων», ελπίζοντας σε εκτόνωση του πολιτικού μετώπου.
Ένα άλλο στοιχείο που αξίζει προσοχής είναι ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν όρισε ημερομηνία για την αντικατάσταση των παραιτηθέντων. Δεν ήταν έτοιμο το Μαξίμου να προχωρήσει άμεσα σε Ανασχηματισμό δηλαδή.
Με την διαδικασία της Προανακριτικής να «τρέχει» για την υπόθεση των Τεμπών, με κεντρικό πρόσωπο άλλον έναν «πρώην Υπουργό» τον Κώστα Αχιλλέως Καραμανλή, το Μαξίμου πρέπει να αισθάνεται ιδιαίτερα στριμωγμένο» από τις εξελίξεις, όταν μάλιστα εντός της Κυβέρνησης υπάρχουν σημάδια «πολιτικού κάματου», αν όχι παρακμής, μετά και την δημόσια κόντρα Άδωνι Γεωργιάδη – Νίκου Δένδια για το ζήτημα του Τουρκολιβυκού Μνημονίου.
Το διαβιβαστικό της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τις ευθύνες των πολιτικών προσώπων που εμπλέκονται στο σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι μακρύ και βασανιστικά λεπτομερές. Δεν προσφέρει δηλαδή πολλές εξόδους διαφυγής και άρα περιορίζει και τις επιλογές ως προς τις τακτικές που θα ακολουθήσει η Κυβέρνηση εφεξής. Πάντως, εξ όσων ήδη γνωρίζουμε, αυτή η υπόθεση δεν φαίνεται να έχει την τύχη εκείνης της NOVARTIS και ο νοών νοείτω.
Αποσπάσματα από το διαβιβαστικό της ογκωδέστατης δικογραφίας του ΟΠΕΚΕΠΕ, τα οποία βλέπουν πλέον το φως της δημοσιότητας περιγράφουν ουσιαστικά την εμπλοκή κυβερνητικών στελεχών, βουλευτών αλλά και υπηρεσιακών παραγόντων στην περιβόητη υπόθεση.
Σύμφωνα με τη δικογραφία των Ευρωπαίων Εισαγγελέων, ο πρώην πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, Γρηγόρης Βάρρας, είχε ενημερώσει δύο φορές με επιστολές τον υπουργό Μάκη Βορίδη, αναφορικά με τις παρατυπίες στο σύστημα των οικονομικών ενισχύσεων. Μάλιστα, ο κ. Βάρρας συνέδεσε ευθέως την αντικατάστασή του αμέσως μόλις διέταξε εξονυχιστικούς ελέγχους.
Δύο πρόσωπα – κλειδιά, οι Δημήτρης Μελάς και Αθανασία Ρέππα (σήμερα υπόδικοι για μεμονωμένες υποθέσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ), επιχείρησαν να ανακόψουν τους ελέγχους από την ομάδα Βάρρα.
Οι Ευρωπαίοι Εισαγγελείς επισημαίνουν ότι η κατάληξη αυτής της εσωτερικής διαμάχης ήταν η «παραίτηση» Βάρρα από τον τότε υπουργό Μάκη Βορίδη.
Ενδεικτική είναι και η ακόλουθη αναφορά των εισαγγελέων:
«Το αίτημα παραίτησης του Βάρρα φαίνεται να σταμάτησε την ενοποίηση των σχετικών διαδικασιών και να έδωσε την ευκαιρία σε αυτές τις ομάδες (σ.σ.: αναφέρονται ως εγκληματικές) να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους».
Επιπλέον, καταδεικνύεται η συστηματική προσπάθεια της Ελλάδας μέσω των εμπλεκομένων προσώπων, να αλλάξει τεχνηέντως την χωρική κατανομή και τις δηλωθείσες εκτάσεις, προκειμένου να αποφεύγει τους ελέγχους των ευρωπαϊκών ελεγκτικών μηχανισμών.
Η έρευνα της ευρωπαϊκής εισαγγελίας αφορά, μεταξύ άλλων, κατηγορίες σύμφωνα με τις οποίες την περίοδο 2019 – 2022 ένας σημαντικός αριθμός ιδιωτών παρουσιάστηκε λανθασμένα ως νέοι αγρότες, οι οποίοι ήταν ιδιοκτήτες ή ενοικιαστές μεγάλων αγροτικών / κτηνοτροφικών εκτάσεων, προκειμένου να λάβουν πληρωμές / επιδοτήσεις από το εθνικό απόθεμα.
Αυτοί οι βοσκότοποι συχνά βρίσκονταν πολύ μακριά από την πραγματική κατοικία των αιτούντων, και οι περισσότερες ήταν προηγουμένως δημόσιες εκτάσεις, που δίνονταν μόνο για βοσκή σε άκληρους.
Τα επόμενα χρόνια, μέχρι το 2024, οι ίδιοι φέρεται να υπέβαλαν εσφαλμένες δηλώσεις ζωικού κεφαλαίου και να ζήτησαν την κατανομή του αναλογούντος δημόσιου βοσκότοπου προκειμένου να ενεργοποιήσουν και να διατηρήσουν τα δικαιώματα ενισχύσεων.
Hταν 23 Σεπτεμβρίου 2020, όταν η συντονίστρια της ομάδας ελέγχου του ΟΠΕΚΕΠΕ, κ. Αδαμοπούλου, η οποία ήταν και επικεφαλής του τμήματος Τεχνικού Ελέγχου, παρέδωσε στον τότε πρόεδρο του Οργανισμού κ. Βάρα την έκθεσή της. Συνημμένος ήταν και ένας κλειστός φάκελος που περιείχε «πολύ σημαντικά ευρήματα», τα οποία είχε καταγράψει η κ. Τυχεροπούλου, στέλεχος του ΟΠΕΚΕΠΕ και μέλος της ομάδας ελέγχου.
Η ίδια είχε ολοκληρώσει μόνη της τον έλεγχο 99 ΑΦΜ αιτούντων επιδοτήσεων και είχε διαπιστώσει περιπτώσεις συστηματικής εξαπάτησης σχετικά με την κατανομή του εθνικού αποθέματος.
Αυτή η απατηλή κατανομή από το εθνικό απόθεμα ,ήταν οργανωμένη με συστηματικό τρόπο και σε αρκετά εκτεταμένη κλίμακα από εγκληματικές ομάδες με εμπλοκή μελών του διοικητικού συμβουλίου και άλλων αξιωματούχων του ΟΠΕΚΕΠΕ, αξιωματούχων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και υπαλλήλους του Τεχνικού Συμβούλου του ΟΠΕΚΕΠΕ καθώς και ιδιοκτητών μελετητικών κέντρων.
Ακολουθούν αποσπάσματα από το διαβιβαστικό της δικογραφίας
– Η Κομισιόν διεξήγαγε 3 έρευνες για τα έτη 2009-2013 και στο τέλος επέβαλε στην Ελλάδα flat rate corrections συνολικού ποσού πάνω από 460 εκατ. ευρώ σχετιζόμενα με συγκεκριμένες αδυναμίες στον προσδιορισμό των επιλεγμένων βοσκοτόπων, καθώς αυτός ο προσδιορισμός είχε υιοθετηθεί από το DG Agri (Γενική Διευθυνση Αγροτικης) Directorale – General for Agriculture.
-Το 2012 καταρτίστηκε Action Plan (λόγω του παραπάνω) από το Υπ. Ανάπτυξης και Κομισιόν.
-Το 2014 ολοκληρώθηκε και οδήγησε σε μείωση κατά 50% των βοσκοτόπων, από 3 εκατ. εκτάρια σε 1,5 εκατ. εκτάρια.
-Μετά το 2014 η μείωση κατά 1 εκατ. εκτάρια των βοσκοτόπων οδήγησε τις αρχές να λύσουν το πρόβλημα ενός πραγματικού αριθμού κτηνοτρόφων που δεν μπορούσαν να ενεργοποιήσουν τις άμεσες ενισχύσεις. Αυτό κυρίως επηρέασε τις ορεινές περιοχές, που ήταν «μεσογειακού τύπου» και έπρεπε να εντοπίσουν επιλέξιμη γη σε γειτονικές περιοχές.
-Για την κατανομή επιλεγμένων περιοχών βοσκοτόπων σε αγρότες που δηλώνουν ζωικό κεφάλαιο στον ΟΣΔΕ που είναι η πρώτη υπουργική απόφαση για την «τεχνική λύση». Δημήτρης Μελάς και Μόσχος Κορασίδης συνυπέγραψαν το σχέδιο απόφασης.
-NERCO-N. Χλύκας και Συνεργάτες ανέλαβε το έργο της ταυτοποίησης και χαρτογράφησης όλων των περιοχών της Ελλάδας όπου παραδοσιακά τοποθετούνται βοσκότοποι τον προσδιορισμό της βοσκοτοπικής ικανότητας (Δασικοί Χάρτες).
-Η ενσωμάτωση των νέων διαθέσιμων βοσκήσιμων γαιών, καθώς και η τροποποίηση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στην LPIS (Σύστημα αναγνώρισης Αγροτεμαχίων) του ΟΠΕΚΕΠΕ ήταν μερική, τμηματική και χωρίς δημοσιότητα.
-Αυτό έδωσε τη δυνατότητα σε εκείνους που γνώριζαν, να εξαπατήσουν τις ευρωπαϊκές πηγές κατασκευάζοντας ψευδείς τίτλους ιδιοκτησίας στην αταυτοποίητη γη, που τους χρησιμοποιούσαν για να πετύχουν επιδότηση από το εθνικό απόθεμα.
-Ο Ν. 4351/2015 προσδιόρισε τον αριθμό των μόνιμων βοσκοτόπων συμπεριλαμβανομένων και του «μεσογειακού τύπου». Αυτή καταστρατηγήθηκε με την κατανομή σε βοσκοτόπια εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά.
-Το 2016, ο Πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ Αθανάσιος Καρπέλης πρότεινε και ο Υπ. Αποστόλου Ευάγγελος αποδέχτηκε, την κατανομή σε αγρότες της Κρήτης 8.000 εκταρίων βοσκοτόπων της Πελοποννήσου και σε αγρότες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης 1.900 εκτάρια της Δυτ. Μακεδονίας. Το ίδιο, με περισσότερες περιοχές και μεγαλύτερη κατανομή, έγινε το 2017 και 2018.
-Το 2019 υπήρξε πρόταση από τον Καπρέλη και ξεκίνησε επί Βορίδη η πρακτική της γειτονικής γης. Στην Κρήτη δόθηκαν 48.395 εκτάρια της Δυτ. Μακεδονίας, 38.140 της Πελοποννήσου, 8.585 Κάρπαθος, 2.917 Κως και 8.902 Ρόδος.
-To 2019 και 2020 CJeu δικαίωσε την Ελλάδα στην ερμηνεία της έννοιας «μόνιμα βοσκοτόπια».Νέες διαθέσιμες εκτάσεις και οι δύο επιστολές Βάρρα
-Οι νέες διαθέσιμες εκτάσεις που ου προέκυψαν από την αναθεώρηση της νομολογίας, δεν ενσωματώθηκαν στο LPIS του ΟΠΕΚΕΠΕ, καθώς ο Γρηγόριος Βάρρας, πρώην πρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ, που εντόπισε και επεσήμανε όλα αυτά τα θέματα, αντικαταστάθηκε από το Θεοφάνη Παππά.
-Ο Γρηγόρης Βάρρας σε δύο επιστολές προς τον ΥΠΑΑΤ (Βορίδης) (RefΝ ΟΠΕΚΕΠΕ 55940/8-9-28 N. 60996/28-9-2020), αναφέρεται σε αυτά τα θέματα.
-Όπως υπογράμμισε, αποφάσισε να μην προτείνει στην επιστολή την υλοποίηση της «τεχνικής λύσης» για το 2020 και στη δεύτερη επιστολή υπονοεί ότι αντιμετώπισε προσπάθειες για την επιβολή αυτής της λύσης με το πρόσχημα ότι οι πληρωμές δεν θα ολοκληρωνόταν επιτυχώς και στην ώρα τους.
Στο διαβιβαστικό αναφέρεται ότι η αυξανόμενη διανομή βοσκοτόπων και ανεξάρτητα από την πραγματική κτηνοτροφική δραστηριότητα διευκόλυνε τις ψευδείς δηλώσεις ενός αυξανόμενου αριθμού ζώων με σκοπό να πετύχουν υψηλές πληρωμές. Την ίδια περίοδο ένα σχέδιο καταχρηστικών ενισχύσεων μέσω δηλώσεων τίτλων ιδιοκτησίας βοσκοτόπων «σε καλή κατάσταση» από υποτιθέμενους αγρότες, που δεν είχαν καθόλου ζωικό κεφάλαιο, φαίνεται να πραγματοποιήθηκαν.
-Αυτές οι προβλέψεις επέτρεψαν νέες δηλώσεις και νέοι οι δικαιούχοι να ξεκινήσουν αγροτικές δραστηριότητες ζητώντας πληρωμή από το εθνικό απόθεμα.
Πρόσβαση σε πληροφόρηση
-Καθώς ήταν γνωστό ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν έκανε ελέγχους με το «νόμιμο προηγούμενο» των δηλώσεων μόνιμων βοσκοτόπων, οι αιτούντες δρώντας οργανωμένα, έχοντας πρόσβαση σε Πληροφόρηση για τις διαθέσιμες βοσκοτοπικές γαίες που δεν είχαν δηλωθεί, επωφελήθηκαν από την δημιουργία ψευδών συμβάσεων μίσθωσης.