4 δισ. για τη σύνδεση λιμένων-σιδηροδρόμων-Νέα γενιά έργων για τις εμπορευματικές μεταφορές

Η διασύνδεση των βασικών λιμένων της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, προϋπολογισμού άνω των 4 δισ. ευρώ, αποτελεί ένα από τα στοιχήματα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ΟΣΕ, με στόχο να καταστεί η χώρα κέντρο εμπορευματικών μεταφορών για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η αρχή για την αναβάθμιση των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών στη Θεσσαλία έγινε με το έργο του εκσυγχρονισμού της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου που υλοποιείται από την ΕΡΓΟΣΕ, ενώ σε τροχιά υλοποίησης μπαίνουν οι νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις στη Μαγνησία με στόχο τη διασύνδεση των τριών Βιομηχανικών Περιοχών (ΒΙ.ΠΕ.) της περιοχής, του λιμένα Βόλου και του αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου.

Συγκεκριμένα, σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός, προϋπολογισμού 2,8 εκατ. ευρώ, για την εκπόνηση των μελετών που απαιτούνται για τη σύνδεση της ΒΙ.ΠΕ. Αλμυρού και του αεροδρομίου της Ν. Αγχιάλου με το υφιστάμενο δίκτυο του ΟΣΕ. Ειδικότερα, θα επικαιροποιηθούν/ολοκληρωθούν οι μελέτες της μονής σιδηροδρομικής γραμμής από κατάλληλο σημείο εντός του σιδηροδρομικού σταθμού Λατομείου και για μήκος 34,92χλμ. περίπου, δηλαδή μέχρι τις εγκαταστάσεις της βιομηχανίας SOVEL. Οι προσφορές για το έργο είναι προγραμματισμένες για τις 15 Σεπτεμβρίου. Ο καθαρός χρόνος εκπόνησης ορίζεται σε 12 ημερολογιακούς μήνες, ενώ ο συνολικός χρόνος εκπόνησης των μελετών ορίζεται σε 18 ημερολογιακούς μήνες συμπεριλαμβανομένων των εγκρίσεων.

Το έργο περιλαμβάνει και την εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης του έργου, με διαγωνισμό για την κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης να αναμένεται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα εντός του 2023.

Την ίδια ώρα, στην Αττική εξετάζεται η σύνδεση, μέσω του μεγάλου έργου του Δυτικού Προαστιακού, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, με το λιμάνι της Ελευσίνας που είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας σε χύδην φορτίο.

Έργα 3,3 δισ.

Στη νέα γενιά έργων ύψους 3,3 δισ. ευρώ περιλαμβάνεται η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα Πάτρας, οι συνδέσεις του «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου, προϋπολογισμού 300 και 380 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, η ολοκλήρωση της γραμμής Ρίο-Πάτρα με μερική υπογειοποίηση (προϋπολογισμού 514 εκατ. ευρώ), η σύνδεση Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες (1,3 δισ. ευρώ), το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με προϋπολογισμό 815 εκατ. ευρώ και τέλος η σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (22 εκατ. ευρώ).

Μένοντας στην εφοδιαστική αλυσίδα, από τον ΟΣΕ προωθείται ταχύτατα η επαναδημοπράτηση του διαμετακομιστικού κέντρου του Θριασίου πεδίου (το λεγόμενο Θριάσιο ΙΙ) με όρους πιο ανταγωνιστικούς και ελκυστικούς της προηγούμενης προσπάθειας, προκειμένου να έχουμε επιτυχή έκβαση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Όσον αφορά το μεγάλο εμπορευματικό κέντρο (Θριάσιο Ι) έχει επιτευχθεί συμφωνία επί της αρχής με την ανάδοχο κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-Goldair, η συμφωνία βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο και βάσει χρονοδιαγράμματος η σύμβαση παραχώρησης αναμένεται να ενεργοποιηθεί εντός του έτους.

Τέλος, η ανάθεση του έργου από την ΕΡΓΟΣΕ για την ηλεκτροκίνηση, τη σηματοδότηση, την τηλεδιοίκηση, τις τηλεπικοινωνίες και το ETCS Level 1 στην υφιστάμενη μονή γραμμή του τμήματος Λάρισας – Βόλου, με αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λατομείου ως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Βόλου, βαίνει προς ολοκλήρωση. Πρόκειται για την κατασκευή νέας μονής γραμμής κανονικού εύρους, μήκους 10,5 χλμ. προς αντικατάσταση της παλιάς μετρικής και την κατασκευή μιας νέας στάσης για επιβατική χρήση στην περιοχή της ΒΙ.ΠΕ.

Το έργο, προϋπολογισμού 67 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), θα αναβαθμίσει τη σύνδεση των δύο μεγάλων πόλεων της Θεσσαλίας. Σύμφωνα με τις προδιαγραφές, προβλέπονται ταχύτητες ως και 100 χλμ./ώρα. Η διαδρομή μαζί με τις απαιτούμενες στάσεις εκτιμάται ότι θα διαρκεί περίπου 40 λεπτά. Η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί σε 72 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Η κατασκευαστική περίοδος είναι περίπου 3 χρόνια. Στόχος είναι μέχρι το 2024 να έχει ολοκληρωθεί και τεθεί σε λειτουργία.

Σχετικά