Λογαριασμοί ρεύματος: Οι παγίδες σε εκπτώσεις και δώρα των προμηθευτών

Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) χτυπάει καμπανάκι στους καταναλωτές

«Προσοχή στους προμηθευτές …δώρα και εκπτώσεις φέροντας». Αυτό το μήνυμα στέλνει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) στους καταναλωτές μέσω της μηνιαίας έκθεσής της για την λιανική αγορά ηλεκτρισμού τον Απρίλιο, εφιστώντας την προσοχή τους σε δυο «μέτωπα»: Τις εκπτώσεις συνέπειας που συχνά κρύβουν «παγίδες» και τα προϊόντα με πολύ χαμηλή τιμή προμήθειας.

Οι προειδοποιήσεις της Αρχής έρχονται στο «φόντο» της διαφαινόμενης άρσης  -μετά τις 30 Σεπτεμβρίου-  των έκτακτων θεσμικών παρεμβάσεων στις αγορές ρεύματος  (που περιλαμβάνουν και την αναστολή της Ρήτρας Αναπροσαρμογής) και τις ενδείξεις για αναζωπύρωση του ανταγωνισμού μεταξύ των παρόχων για εξασφάλιση μεγαλύτερων μεριδίων, καθώς η λιανική αγορά δείχνει να επιστρέφει στην κανονικότητα (και) των επιθετικών και ενίοτε παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών.

Η Αρχή προανήγγειλε την κατάρτιση κατευθυντηρίων οδηγιών προς το σύνολο των προμηθευτών ώστε η μετάβαση από τον Οκτώβριο στο πρότερο καθεστώς τιμολόγησης να πραγματοποιηθεί όσο γίνεται πιο ομαλά.

Βασικό σημείο θα είναι ότι, σε περίπτωση τροποποίησης των όρων των συμβάσεων προμήθειας οι προμηθευτές θα πρέπει να ενημερώσουν με ατομική επιστολή (και όχι μέσω του λογαριασμού κατανάλωσης) τους πελάτες με αναλυτική περιγραφή των όρων που αλλάζουν τουλάχιστον δυο μήνες πριν την επικείμενη τροποποίηση, δηλαδή μέχρι την 31η Ιουλίου 2023 για τυχόν αλλαγές που θα ισχύσουν από την 1η Οκτωβρίου 2023.

Οι παγίδες των εκπτώσεων συνέπειας

Η ΡΑΑΕΥ δίνει συμβουλές προς τους καταναλωτές για την αποφυγή πρόσθετων χρεώσεων στους λογαριασμούς ρεύματός τους, με βάση –όπως σημειώνει- τις αναφορές/καταγγελίες που υποβάλλονται στην Αρχή τηλεφωνικά ή μέσω της πλατφόρμας υποβολής παραπόνων MyRAE.

Αναφορικά με τις εκπτώσεις συνέπειας (εμπρόθεσμη εξόφληση λογαριασμών), η Αρχή έχει εντοπίσει την πρακτική μειούμενων εκπτώσεων συνέπειας, όπου το ποσοστό της ταμειακής διευκόλυνσης δεν παραμένει σταθερό κάθε μήνα, αλλά μεταβάλλεται και συνήθως μειώνεται μετά το πέρας συνήθως των πρώτων δυο μηνών παραμονής στο προϊόν.

Προσοχή συστήνει επίσης η ΡΑΑΕΥ και στη μη σωρευτική απόδοση ενός ποσού έκπτωσης συνέπειας κατά τη διάρκεια της σύμβασης αναλογικά των ημερών κατανάλωσης, πρακτική που ακολουθείται από κάποιους προμηθευτές.

Στο πλαίσιο αυτό, οι καταναλωτές θα πρέπει να εξετάζουν πώς η έκπτωση  συνέπειας αποδίδεται κατά τη διάρκεια παραμονής τους στο πρόγραμμα τόσο ποσοτικά  όσο και χρονικά, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης που έχουν υπογράψει.

Έχουν εντοπιστεί επίσης προϊόντα που προσφέρουν διαφορετική έκπτωση συνέπειας ανά μήνα –κάτι που πρέπει να διευκρινίζεται ρητά- καθώς και περιπτώσεις προμηθευτών που εφαρμόζουν εκ των προτέρων έκπτωση συνέπειας στην αρχική τιμή προμήθειας, η οποία όμως προϋποθέτει εμπρόθεσμη εξόφληση λογαριασμού από τον καταναλωτή που θα λάβει εκ των πραγμάτων χ ώρα κατά την εξόφληση του λογαριασμού.

Η  ΡΑΑΕΥ εστιάζει ακόμα και στα προϊόντα-«κράχτες» με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, τα οποία ωστόσο απευθύνονται μόνο σε νέους πελάτες και όχι σε υφιστάμενους, που στην πλειονότητά τους έχουν συμβληθεί με ακριβότερα προγράμματα.

Σύμφωνα με την Αρχή, οι καταναλωτές μπορούν να ζητήσουν στους Προμηθευτές τους να τους μετακινήσουν στο πρόγραμμα με την χαμηλή τιμή προμήθειας, τονίζοντας ότι η αλλαγή μπορεί να γίνει άμεσα και χωρίς χρέωση εφόσον το πρόγραμμα είναι κυμαινόμενο.

Σε προηγούμενη έκθεσή της, η ΡΑΑΕΥ είχε προειδοποιήσει  και για την πρακτική ορισμένων προμηθευτών να διαφημίζουν την παροχή δώρων προς τους καταναλωτές, συνιστώντας τους να αξιολογούν τα προσφερόμενα δώρα πριν την σύναψη της σύμβασης προμήθειας. Για παράδειγμα, μια  προσφορά 300 ευρώ έναντι μελλοντικής κατανάλωσης, θα πρέπει σαφώς να αναφέρεται σε ποια τιμή θα εφαρμοστεί και σε ποιον χρονικό ορίζοντα θα δοθεί.

naftemporiki.gr

Σχετικά