Γράφει ο Κωνσταντίνος Κουσκούκης, Καθηγητής Δερματολογίας
Η έκθεση σε θορύβους προκαλεί βαρηκοΐα και χρόνιο ακουστικό τραύμα, η θορυβογενής δε απώλεια της ακοής προκαλεί βραχυπρόθεσμα στρες και νευρικότητα, με αρνητικό αντίκτυπο στην αυτοσυγκέντρωση και την αποδοτικότητα του ατόμου στην εργασία του.
Μακροπρόθεσμα, όμως, με τη συνεχή έκθεση στον θόρυβο ενδέχεται να προκληθούν και μόνιμες βλάβες στην ακοή στους κατοίκους των μεγάλων πόλεων, με επίπεδα έντασης του ήχου πάνω από τα 70 ντεσιμπέλ, οδηγώντας σε προϊούσα βαρηκοΐα που προοδευτικά δύναται να επιδεινωθεί, με δυσκολίες στην επικοινωνία και στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
Ήχοι έντασης άνω των 50 ντεσιμπέλ σε καθημερινή βάση και χωρίς παύσεις προκαλούν καρδιαγγειακές βλάβες, με κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος μυοκαρδίου, στεφανιαίας νόσου και αρτηριακής υπέρτασης, θορυβογενή απώλεια της ακοής και εμβοές, με δυσμενή επίπτωση στην ψυχολογία.
Επίσης, ο ανεπιθύμητος ήχος μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη και διαταραχές ύπνου – περισσότεροι από 8 εκατ. άνθρωποι διεθνώς υποφέρουν από διαταραχές ύπνου λόγω περιβαλλοντικής ηχορύπανσης, ενώ περισσότεροι από 11 εκατ. ενήλικοι στην Ευρώπη δυσκολεύονται λόγω της αέναης κίνησης των οχημάτων να κοιμηθούν, να διαβάσουν, να εργασθούν, να ηρεμήσουν, να επικοινωνήσουν
Τουλάχιστον 3.600 θάνατοι από ισχαιμική καρδιακή νόσο θα μπορούσε να αποφεύγονταν κάθε χρόνο. Το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Υγείας κατέγραψε σε δρόμους 749 ευρωπαϊκών πόλεων ότι το 48% των Ευρωπαίων άνω των 20 ετών εκτίθεται λόγω της οδικής κυκλοφορίας σε επίπεδα θορύβου πολύ υψηλότερα των επιτρεπομένων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, που είναι 53 ντεσιμπέλ ημερησίως.
Ειδικότερα, τα ποσοστά ήταν: 29,8% στο Βερολίνο, 33,8% στο Λονδίνο, 43,8% στη Μαδρίτη, 46% στην Κοπεγχάγη, 60,5% στη Ρώμη και 70% στο Παρίσι, ενώ τους πιο θορυβώδεις δρόμους έχει η Βιέννη, με 87%, και η Σόφια, με 99%.
Oταν εκτιθέμεθα στον ήχο μίας μηχανής του γκαζόν με 90 ντεσιμπέλ για οκτώ συνεχείς ώρες και από κοντινή απόσταση, διατρέχουμε σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης μόνιμης βλάβης στην ακοή μας. Από μοτοσυκλέτα με 95 ντεσιμπέλ, δε, η βλάβη μπορεί να προκληθεί σε τέσσερις ώρες. Η ακρόαση μουσικής με ακουστικά σε υπερβολικά υψηλή ένταση προκαλεί βλάβες σε δύο ώρες, ο θόρυβος από ελικόπτερο (105 ντεσιμπέλ) σε μία ώρα, ενώ από απογείωση αεροπλάνου (140 ντεσιμπέλ) η βλάβη ενδέχεται να είναι ακαριαία.
Η Γαλλία είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που συγκέντρωσε όλα τα δεδομένα και έθεσε σε εφαρμογή ένα πιλοτικό πρόγραμμα, με τη χρήση της προηγμένης τεχνολογίας των ραντάρ, για την καταγραφή των παραβάσεων των ορίων στους δρόμους – όχι της ταχύτητας, αλλά των ντεσιμπέλ από πειραγμένες ή χαλασμένες εξατμίσεις και ηχοσυστήματα υπερβολικά υψηλής έντασης. Τα πρώτα ραντάρ τοποθετήθηκαν στην Iλ-ντε-Φρανς, μια περιοχή με μεγάλη δημογραφική πυκνότητα και υψηλή ηχορύπανση.
Επιβάλλεται ο πολεοδομικός σχεδιασμός να λαμβάνει υπόψη του και αυτή την παράμετρο και να σχεδιάζουμε τις πόλεις μας έχοντας και τις πηγές θορύβων ως κριτήριο, για να αναπτυχθούν σωστά και να αποφύγουμε εκ των υστέρων ακριβές λύσεις. Η ησυχία που ανακουφίζει και αναβαθμίζει τη σωματική, την πνευματική και την ψυχική υγεία δεν μπορεί να είναι προνόμιο λίγων στον 21ο αιώνα. Συνεπώς, η ηχορύπανση είναι μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας και ως τέτοιο οφείλουμε να το αντιμετωπίζουμε, ειδικότερα σε τουριστικές περιοχές, με την όχληση και λόγω του υπερτουρισμού, σεβόμενοι πάντα τον ποιοτικό τουρίστα, που αναζητά αποτοξίνωση και αναζωογόνηση.