Επείγουσα Ανάγκη Κατασκευής Νέου Κτιρίου ή Μετεγκατάστασης Σχολικής Μονάδας για Παιδιά με Αναπηρίες στη Θήβα
Κατατεθείσα ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Τις απαράδεκτες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, οι γονείς τους και οι εκπαιδευτικοί του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Θήβας, αναδεικνύω με Ερώτηση που κατέθεσα στη Βουλή μαζί με άλλους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και απευθύνεται στους Υπουργούς Εσωτερικών και Παιδείας.
Οι κτιριακές υποδομές που στεγάζεται το Σχολείο δεν διαθέτουν τις νόμιμες προδιαγραφές καταλληλότητας, ασφάλειας και υγιεινής και παραβιάζουν το κατοχυρωμένο συνταγματικά δικαίωμα κάθε παιδιού στην εκπαίδευση, το οποίο, ειδικά για τα παιδιά με αναπηρίες, συνδέεται άμεσα με την απόκτηση των δεξιοτήτων που θα τους επιτρέψουν να ζήσουν μία ανεξάρτητη ζωή.
Ζητάμε από τα αρμόδια Υπουργεία να αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλίες για την κατασκευή νέου Ειδικού Δημοτικού σχολείου ή την μετεγκατάστασή του σε άλλα κτίρια του Δήμου Θηβαίων που πληρούν τις προδιαγραφές.
Η κυβέρνηση οφείλει να δώσει χειροπιαστή απόδειξη για τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρίες και να μη περιορίζεται μόνο σε επικοινωνιακές διακηρύξεις!
Αναλυτικά η ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Εσωτερικών
Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού
Θέμα: «Επείγουσα Ανάγκη Κατασκευής Νέου Κτιρίου ή Μετεγκατάστασης Σχολικής Μονάδας για Παιδιά με Αναπηρίες στη Θήβα»
Όπως καταγγέλλουν γονείς μαθητών και εκπαιδευτικοί, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θήβας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα προσβασιμότητας, ασφάλειας και καταλληλότητας των υποδομών του, γεγονός που το καθιστά μη λειτουργικό και παραβιάζει το κατοχυρωμένο για κάθε παιδί συνταγματικά δικαίωμα στην εκπαίδευση, το οποίο, ειδικά για τα παιδιά με αναπηρίες, είναι συνυφασμένο με την απόκτηση των δεξιοτήτων που θα τους επιτρέψουν να ζήσουν μια ανεξάρτητη και ολοκληρωμένη ζωή.
Συγκεκριμένα:
Αυτή τη στιγμή, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θήβας αποτελείται από το παλαιό κτίριο του διθέσιου 8ου Δημοτικού Σχολείου Θήβας , το οποίο χρονολογείται από το 1979 και διαθέτει δύο αίθουσες των 60 τ.μ. και κάποιους βοηθητικούς χώρους, από μία πρόσθετη αίθουσα περίπου 60 τ.μ. και από ένα λυόμενο κτίσμα με τρεις μικρές αίθουσες., το οποίο βρίσκεται στο βορειοδυτικό τμήμα του οικοπέδου. Επιπλέον, το 2008 ανεγέρθηκε στον ίδιο χώρο το Ειδικό Νηπιαγωγείο Θήβας, χωρίς την έκδοση σχετικής άδειας και χωρίς τη δυνατότητα παροχής ρεύματος, το οποίο για τις ανάγκες του τροφοδοτείται από το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο.
Το σχολείο δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές για την εξυπηρέτηση των 32 μαθητών με αναπηρία, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί κατά 10 μαθητές ακόμα περίπου με τη νέα σχολική χρονιά. Ενδεικτικά,
- Η πρόσβασή τους είναι εξαιρετικά δύσκολη και περιορισμένη και οι αίθουσες όπου στεγάζεται, δεν πληρούν τα πρότυπα τεχνικών προδιαγραφών και ασφάλειας που απαιτούνται, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό τριών από τους επτά μαθητές που χρησιμοποιούν αναπηρικό αμαξίδιο και αναγκάζονται να παρακολουθούν κατ’ οίκον διδασκαλία.
- Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (σεισμός, πυρκαγιά κ.λπ.) δεν υπάρχει ασφαλής έξοδος, κινδύνου εξαιτίας της διαρρύθμισης του κτιρίου και των μικρού πλάτους διαδρόμων.
- Ο αύλειος χώρος είναι ακατάλληλος και επικίνδυνος, εκτός προδιαγραφών για παιδιά ΑμεΑ. Τα ανισόπεδα διαζώματα, η έλλειψη προστατευτικού δαπέδου, καθώς και σημείων με αιχμηρές γωνίες, σπασμένα σκαλοπάτια και πλακάκια, δυσκολεύουν την πρόσβαση των μαθητών και αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων.
- Οι διαθέσιμοι χώροι υγιεινής είναι ανεπαρκείς και δεν πληρούν τις βασικές προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας, αφού σχεδόν είναι αδύνατη η πρόσβαση με αμαξίδιο λόγω στενότητας των διαδρόμων πρόσβασης αλλά και των χώρων. Επιπλέον, η λειτουργία του λεβητοστασίου σε άμεση επαφή με τις τουαλέτες, είναι επικίνδυνη όχι μόνο για τις εκπομπές αναθυμιάσεων αλλά και γενικά για ατυχήματα αστοχίας όπως εκρήξεων κλπ.
- Οι αίθουσες προκάτ δεν παρέχουν επαρκή θερμομόνωση, με αποτέλεσμα οι συνθήκες διδασκαλίας να είναι ακατάλληλες τις ημέρες ψύχους, καύσωνα και μεγάλης υγρασίας με εμφανή μούχλα στα εσωτερικά τοιχώματα. Οι κίνδυνοι για την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών με αναπνευστικά προβλήματα και αλλεργίες, είναι σοβαροί..
- Η πρόσβαση στον χώρο λογοθεραπείας και ψυχολογικής υποστήριξης είναι σχεδόν αδύνατη, καθώς στην είσοδο υπάρχουν σκαλοπάτια, δυσκολεύοντας την είσοδο σε παιδιά με τετραπληγίες, αλλά και στα μέλη του βοηθητικού προσωπικού που υπερβάλλουν εαυτόν για να βοηθήσουν τα παιδιά.
- Η πυροπροστασία των εγκαταστάσεων είναι υποτυπώδης, περιορίζεται μόνο σε λίγους πυροσβεστήρες και βέβαια δεν μπορεί να εκδοθεί το σχετικό πιστοποιητικό,
- Δεν υπάρχει έκθεση αντισεισμικής προστασίας, ενώ η περιοχή χαρακτηρίζεται από έντονη σεισμική δραστηριότητα και σε περίπτωση μεγάλου σεισμού θα υπάρξει πραγματικός κίνδυνος για τα παιδιά, καθώς λόγω των ως ανωτέρω αναφερόμενων προβλημάτων προσβασιμότητας είναι πρακτικά αδύνατη η έγκαιρη εκκένωση των μαθητών, ιδίως εκείνων που χρησιμοποιούν αμαξίδιο. Το ίδιο ισχύει για την περίπτωση πυρκαγιάς.
Επειδή, σύμφωνα με τα ανωτέρω, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θήβας δεν πληροί καμία από τις προδιαγραφές της ισχύουσας νομοθεσίας, των αιθουσών και του προαύλιου χώρου γενικά αλλά και ειδικά αυτών που προορίζονται για μαθητές με αναπηρίες, ιδίως αυτές που ορίζουν ότι:
- Το εμβαδό των σχολικών αιθουσών πρέπει να είναι επαρκές για να εξυπηρετεί τον αριθμό των μαθητών και τις ανάγκες τους.
- Οι αίθουσες πρέπει να είναι προσβάσιμες για μαθητές με κινητικές αναπηρίες. Αυτό περιλαμβάνει την ύπαρξη ραμπών, ανελκυστήρων και κατάλληλων διαδρόμων και εισόδων με πλάτος τουλάχιστον 90 εκατοστά για να επιτρέπουν την εύκολη διέλευση αναπηρικών αμαξιδίων.
- Οι αίθουσες πρέπει να είναι εξοπλισμένες με κατάλληλα έπιπλα και εξοπλισμό, όπως ρυθμιζόμενα θρανία και καρέκλες, για να καλύπτουν τις ανάγκες των μαθητών με διαφορετικές αναπηρίες.
- Οι τουαλέτες πρέπει να είναι σχεδιασμένες με κατάλληλες υποδομές, όπως χειρολαβές, νιπτήρες σε χαμηλό ύψος και αρκετό χώρο για την κίνηση αναπηρικών αμαξιδίων.
- Οι σχολικές εγκαταστάσεις πρέπει να πληρούν όλες τις απαιτήσεις ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένης της πυρασφάλειας, της ύπαρξης εξόδων κινδύνου και της κατάλληλης σήμανσης, ενώ τα δάπεδα πρέπει να είναι αντιολισθητικά και ασφαλή για την αποφυγή ατυχημάτων.
- Πρόβλεψη ειδικών χώρων για θεραπευτικές δραστηριότητες και ξεκούραση των μαθητών, ενώ για μαθητές με αισθητηριακές αναπηρίες, όπως προβλήματα όρασης ή ακοής, να υπάρχουν κατάλληλες οπτικές και ακουστικές ενδείξεις για την ασφάλεια και τη διευκόλυνσή τους.
- Στον προαύλιο χώρο πρέπει να υπάρχουν προσαρμοσμένοι χώροι παιχνιδιού και άθλησης που να είναι προσβάσιμοι και ασφαλείς για όλους τους μαθητές, καθώς και ειδικές επιφάνειες για παιχνίδια και δραστηριότητες που υποστηρίζουν την κινητική ανάπτυξη των μαθητών με αναπηρίες.
Επειδή, είναι τουλάχιστον υποκριτική η επικοινωνιακή επίκληση της συμπερίληψης από την πλευρά της κυβέρνησης, την ίδια ώρα που οι μαθητές με αναπηρίες αντιμετωπίζουν στην πράξη μία απαράδεκτη κατάσταση αποκλεισμού, ανασφάλειας, διακρίσεων και μειωμένων ευκαιριών,
Επειδή, συνεπώς, καθίσταται επείγουσα και αναγκαία η άμεση παρέμβασή της Πολιτείας για την επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων, είτε με τη δημιουργία νέου κτιρίου που θα στεγάζει το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θήβας είτε με τη μετεγκατάστασή του σε ήδη υπάρχοντα κτίρια του Δήμου Θηβαίων, τα οποία να πληρούν όλες τις προδιαγραφές που ορίζει η κείμενη νομοθεσία για παιδιά με αναπηρίες.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί :
- Ποια συγκεκριμένα και άμεσα μέτρα προτίθενται να εφαρμόσουν για τη διασφάλιση κατάλληλων και ασφαλών υποδομών στο υφιστάμενο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θήβας, προκειμένου να εξυπηρετηθούν αποτελεσματικά και με ασφάλεια οι μαθητές με αναπηρίες;
- Υπάρχει σχεδιασμός για την κατασκευή νέου κτιρίου ή για τη μετεγκατάσταση του σχολείου σε υπάρχοντα κτίρια του Δήμου Θηβαίων που να πληρούν τις προδιαγραφές της κείμενης νομοθεσίας και με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και διαθέσιμους πόρους;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ακρίτα Έλενα
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)
Παπαηλιού Γεώργιος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μάλαμα Κυριακή
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Ψυχογιός Γεώργιος