Κοινωνικό μέρισμα: Γιατί και σε ποιους απορρίπτεται η αίτηση. Τι να κάνετε

permissos.gr

Χιλιάδες άνεργοι αλλά και συνταξιούχοι όχι μόνο είναι «ανύπαρκτοι» στις λίστες των δικαιούχων του κοινωνικού μερίσματος, αλλά ταυτόχρονα το σύστημα στο koinonikomerisma.gr τους «πετάει» έξω με τη δικαιολογία ότι δεν είναι δικαιούχοι.

Οι υπεύθυνοι για το σύστημα υποβολής αιτήσεων για το κοινωνικό μέρισμα, αποδίδουν το πρόβλημα σε «τεχνικό λάθος» που πρόκειται να διορθωθεί άμεσα.

Συγκεκριμένα, δεν ήταν λίγοι οι δικαιούχοι που παρόλο που είναι μόνιμοι κάτοικοι Ελλάδος (υποβάλλουν ανελλιπώς όλες τις φορολογικές δηλώσεις τους και έκαναν αίτηση μέσα στο Σαββατοκύριακο) έλαβαν αρνητική απάντηση με την αιτιολογία ότι… δεν βρίσκονταν στη χώρα τα τελευταία 5 χρόνια. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, το λάθος εντοπίστηκε όταν διαπιστώθηκε πως ο συγκεκριμένος λόγος απόρριψης εμφανιζόταν σε πολύ υψηλό ποσοστό επί των αιτήσεων που απορρίφθηκαν.

Τι να κάνετε εάν έχετε προβλήματα

Οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ακόλουθη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: info@koinonikomerisma.gr. Τα τεχνικά προβλήματα θα επιλύονται το συντομότερο δυνατό, οπότε και οι πολίτες που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν την αίτησή τους θα πρέπει να δοκιμάσουν να την επανυποβάλουν μετά από μερικές μέρες και εντός πάντα της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μπουν στην πλατφόρμα, για να διαπιστώσουν αν είναι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος και να υποβάλουν αίτηση για την καταβολή του, χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Η διαχείριση της διαδικασίας πραγματοποιείται από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, και το τηλεφωνικό κέντρο 11131 λειτουργεί τις καθημερινές από τις 7 το πρωί, μέχρι τις 5 το απόγευμα. 

Οι πολίτες πρέπει να απευθύνονται:

-Σε ΚΕΠ για ενημέρωση/διόρθωση ΑΜΚΑ

-Στον ΕΦΚΑ για θέματα ασφάλισης

-Στον ΟΑΕΔ για θέματα ανεργίας

Είναι μηχανογραφικό κέντρο όπου βελτιώνει ή διορθώνει συνολικά το σύστημα ώστε να αντιμετωπίζονται περιπτώσεις που συνήθως λύνουν μαζικά κάποια θέματα που αγγίζουν πολλούς πολίτες. Για τεχνικά θέματα των αιτήσεων, που δεν αφορούν στις παραπάνω περιπτώσεις και δεν καλύπτονται από τις Ερωτήσεις και Απαντήσεις (FAQ), μπορείτε να επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 213-2168380.

Πόσες αιτήσεις έχουν απορριφθεί

Υπενθυμίζεται ότι, μέχρι τα ξημερώματα της Κυριακής είχαν απορριφθεί ήδη 129.764 αιτήσεις, εκ των οποίων οι 22.748 (δηλαδή η 1 στις 6) εμφανιζόταν να έχει γίνει από άτομα που δεν ζούσαν στη χώρα από το 2013 και μετά.

Σήμερα, Δευτέρα, ξεκινά η υποβολή των δηλώσεων και μέσω των λογιστικών γραφείων. Ήδη όμως έχουν υποβληθεί πάνω από 800.000 αιτήσεις και έχουν εγκριθεί περισσότερες από 500.000, δηλαδή πάνω από το 1/3 των δικαιούχων που προβλέπεται ότι θα λάβουν φέτος το έκτακτο επίδομα.

Ήδη ως το απόγευμα της Κυριακής –και παρότι το σύστημα υποδοχής των αιτήσεων έκλεισε για ώρες το Σάββατο μέχρι να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά τεχνικά προβλήματα που είχαν εκδηλωθεί από την Παρασκευή το βράδυ που άνοιξε η πλατφόρμα- είχαν γίνει 705.000 ατήσεις και είχαν εγκριθεί 417.000 εκ αυτών (ποσοστό περίπου 60%) που όμως θα έπρεπε να είναι και περισσότερες αν δεν είχαν παρατηρηθεί λάθη στις εκκαθαρίσεις.

Επιπλέον σχεδιάζεται μέσα στην ημέρα να δοθεί στους ενδιαφερόμενους πολίτες και η δυνατότητα τηλεφωνικής επικοινωνίας με τις αρμόδιες υπηρεσίες, προκειμένου να καταγράφονται προβλήματα και να δίνονται λύσεις, ακόμα και με έκδοση ειδικών αποφάσεων ει δυνατόν, στον λιγοστό χρόνο που απομένει για να υποβληθούν οι αιτήσεις και να δοθούν τα εφάπαξ ποσά.

Όσοι κάνουν πάντως την αίτησή τους ως την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου, θα πρέπει να δουν τα λεφτά τους στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους ως την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου. Την ίδια ημέρα ή και μία μέρα νωρίτερα, αναμένεται να πάρουν τα αναδρομικά τους και τα εν ενεργεία στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων ή και οι άλλοι δικαιούχοι των ειδικων μισθολογίων (Δικαστές, Διπλωμάτες ΥΠΕΞ, Σώματα Ασφαλείας, Πανεπιστημιακοί, Ιατροί του ΕΣΥ, μουσικοί Κρατικής Ορχήστρας κ.λπ).

 Οκτώ “παγίδες” για το κοινωνικό μέρισμα – Τι πρέπει να προσέχετε

Το “Έθνος” αποκωδικοποιεί τα βασικότερα βήματα στα οποία χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους δυνητικούς δικαιούχους ώστε να αποφευχθούν δυσάρεστες εκπλήξεις.

1. Λάθος προσυμπληρωμένα στοιχεία. Αν εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα θα πρέπει να απευθυνθείτε:

– Στα ΚΕΠ εάν το πρόβλημα αφορά στον ΑΜΚΑ

– Στον ΕΦΚΑ αν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ασφάλισης.

– Στον ΟΑΕΔ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ανεργίας

– Στα ΚΕΠ αν εμφανίζονται λάθος προσωπικά στοιχεία

Αν προκύπτει ανάγκη να διορθώσετε στοιχεία στο ΚΕΠ ή στον ΕΦΚΑ για να ενημερωθεί η πλατφόρμα, πρέπει να ζητήσετε να γίνει επαναξιολόγηση του νοικοκυριού κάνοντας την επιλογή στην οθόνη “Αξιολόγηση επιλεξιμότητας κοινωνικού μερίσματος”. Η διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί εντός της προθεσμίας.

2. Ηλικιωμένοι άνω των 70 ετών. Για όσους λαμβάνουν σύνταξη ή επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων, η αίτηση θα γίνει αυτόματα από τον ΗΔΙΚΑ, εφόσον πληρούνται τα κριτήρια και το μέρισμα θα καταβληθεί στον λογαριασμό στον οποίο καταβάλλεται η σύνταξη ή το επίδομα.

Προσοχή όμως:

– Η αυτόματη αίτηση θα γίνει μόνο για ηλικιωμένους που ζουν μόνοι τους. Αν στα νοικοκυριά υπάρχουν κι άλλα άτομα πρέπει να υποβληθεί αίτηση από αυτά.

– Για τις περιπτώσεις ηλικιωμένων που πέρυσι δεν έλαβαν το μέρισμα ενώ το δικαιούνταν, το πρόβλημα ήταν συνήθως στην ασυμφωνία ΑΜΚΑ και ΑΦΜ για τον υπόχρεο ή τον σύζυγο. Η διόρθωση θα πρέπει να γίνει στα ΚΕΠ και οι εν λόγω ηλικιωμένοι καλό είναι φέτος να φροντίσουν να υποβάλουν αίτηση.

3. Λάθος IBAN. Για εγκεκριμένες αιτήσεις που πέρυσι δεν πληρώθηκαν είτε είχε δοθεί λάθος IBAN είτε ο λογαριασμός ήταν ανενεργός την ημέρα καταβολής του μερίσματος. Πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, του οποίου πρέπει να είστε αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση δεν πραγματοποιηθεί η πληρωμή ακόμη και αν πληροίτε τα κριτήρια.

4. Φιλοξενούμενοι. Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενουμένων ενήλικων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης της αίτησης. Πρέπει να επικοινωνήσετε με τους φιλοξενούμενους σας να μπουν στην πλατφόρμα και να συναινέσουν. Προσοχή: Αν ο φορολογούμενος έχει δηλώσει ότι φιλοξενείται αλλά αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί από τον φιλοξενούμενο και ο φορολογούμενος δεν έχει αλλάξει την κατάσταση “φιλοξενίας” στη δήλωσή του, τότε δεν έχει τη δυνατότητα υποβολής αίτησης.

5. Θάνατοι, γάμοι, γεννήσεις. Όσοι παντρεύτηκαν το 2018 αλλά έμεναν μόνοι το 2017 δεν μπορούν να κάνουν κοινή αίτηση με τον/την σύζυγο. Η μόνη δυνατή μεταβολή σύνθεσης του νοικοκυριού είναι η περίπτωση γέννησης παιδιού μετά την 31η/12/2017. Το παιδί προστίθεται με την εισαγωγή του ΑΜΚΑ του. Σε περίπτωση θανάτου μέλους του νοικοκυριού- φιλοξενούμενου ή μη- η ενημέρωση γίνεται αυτόματα εφόσον ο θάνατος έχει δηλωθεί στο ληξιαρχείο.

6. Πωλήσεις ακινήτων. Αν πουλήσατε ακίνητη περιουσία εντός του 2018, την οποία κατείχατε το 2017, τότε αυτή θα προσμετρηθεί στα κριτήρια. Η αίτηση απεικονίζει την περιουσιακή κατάσταση όπως χρησιμοποιήθηκε κατά την εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ το 2018.

7. Τόκοι και καταθέσεις. Το ποσό των τόκων προκύπτει από την εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή τυχόν τροποποιητικές της μέχρι 31/10/2018 και δεν είναι δυνατόν να αλλάξει. Βάσει των τόκων εκτιμάται το ύψος των καταθέσεων. Για τους συνδικαιούχους, οι τόκοι είναι προσυμπληρωμένοι αφορούν το σύνολο του ποσού, εκτός εάν σε συνεννόηση με τους λοιπούς συνδικαιούχους είχατε συμπληρώσει στη δήλωση το ποσό που σας αναλογεί.

8. Αποδοχή. Εφόσον πληρούνται τα κριτήρια πρέπει να πατήσετε το κουμπί “Έγκριση- Συναίνεση” ώστε να καταστείτε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος. Προσοχή: Σε περίπτωση μη αποδοχής δεν θα καταστείτε δικαιούχος ακόμη και αν πληροίτε τα κριτήρια.

Σχετικά